Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Återkommer med lite mer bilder-nu när jag har tryckt in DPP i datorn.
Håller på att rigga för 6400iso från 40d och 50d
 
Även jag vill tacka för dina tester, uppskattas!

Men din senaste jämförelse verkar lite konstig, jag kan inte annat än tycka att 50D-bilden är oskarp (fokus eller skak) och då är det svårt att jämföra. Tom bruset är suddigt vilket är ännu underligare...
Gör om den utan nerskalning, återkommer. Bilden är skarp, kamera på stativ.
 
sedan 50d i orginal storlek. DPP med 0 i brusreducering. samma tendens som med Camera raw.Röd blotchigt brus.
 

Bilagor

  • uthusxxx50.jpg
    uthusxxx50.jpg
    32.1 KB · Visningar: 8,787
Mikael, har du tagit några bilder med 50D, såna som du gillar och ta i vanliga fall, behandlat dom som "vanligt" tittat på dom som vanligt. Vad är ditt intryck från en sån session jmf. med tex 40D.

Sen undrar jag om jag kan hitta en liknande utärdering (av dig) av 1D3 ?

/J
 
Har ingen aning men jag tror nog att de flesta av oss håller med om att när Nikon idag (eller någon annan leverantör för den delen) lanserar en ny kamera så tar bildkvaliteten ett stort steg framåt hela tiden samtidigt som upplösningen ökar. Tänk på D200 till D300 etc.. Det känns inte som om att fallet är så med Canon.
Det är ju lättare att göra förbättringar om man börjar på en lägre nivå, vilket du väl redan konstaterat. Konkurrenterna börjar hinna ikapp Canon, och om Canon ska kunna vara lika överlägsna som de var under några år så måste de hitta på något nytt istället för att finslipa på sin existerande teknologi.

Frågan var (om jag har förstått dig rätt) om Canon slagit i taket medan andra (t.ex. Sony) har hittat andra vägar. Det är möjligt att det är så, men det är ju allt annat än säkert att de andra vägarna leder längre än Canons nuvarande väg.

För amatörfotografer borde nog pixeltaket vara nått nu. Åtminstone jag känner inget större behov av att ha en sensor som konkurrerar med mellanformatstillverkarnas i antalet pixlar.

Det gäller nog f.ö. en hel del yrkesfotografer också, skulle jag tro. För t.ex. reportagefotografi ser jag ingen större anledning att ha sensorer med över 20Mpixel (åtminstone inte med dagens teknologi i övrigt).

Tyvärr lär det väl dock dröja innan pixelantalet inte längre är det främsta konkurrensmedlet.
 
Nu exponering som motsvarar 6400iso i lysrörsljus från både 40d och 50d.
Samma uppräkning i DPP. Jag kan inte heller här balansera mot gråkortet ordentligt vad det gäller 50d bildfil, se magenta/rött i det vita.
Det svarta är ej heller lika djupt, se gråkortets mörka del
först 40d exponerad efter det som motsvarar 6400iso
.
 

Bilagor

  • 40d6400isolysrör.jpg
    40d6400isolysrör.jpg
    45.9 KB · Visningar: 9,542
50d med samma exponering, samma förfarande i DPP samt försök att RGB balansera mot gråkortet. Se rödsticker i det vita, samma sak med uthus bilderna och det mörka detaljerna. Se även flärpet av färgbrus, grönt i gråkortets mörka del underst.
Att notera är också att när bilden kommer upp från 50d så lägger DPP automatiskt på en större färgbrusreducering än vad den gör med 40d bildfiler.Luddar till ordentligt
Dessa är stälda manuellt på 0.
 

Bilagor

  • 50d6400iso-lysrör.jpg
    50d6400iso-lysrör.jpg
    60.4 KB · Visningar: 9,412
Senast ändrad:
Mikael, har du tagit några bilder med 50D, såna som du gillar och ta i vanliga fall, behandlat dom som "vanligt" tittat på dom som vanligt. Vad är ditt intryck från en sån session jmf. med tex 40D.

Sen undrar jag om jag kan hitta en liknande utärdering (av dig) av 1D3 ?

/J
jag har tagit en hel del bilder både i Ystad och Lund, det som slår mig är att kameran konsekvent behöver ställas ner ca 1/3 till 2/3 steg mot 40d, detta diskuteras även på dpreview. Jag ser inga stora sklnader för övrigt.
 
jag har tagit en hel del bilder både i Ystad och Lund, det som slår mig är att kameran konsekvent behöver ställas ner ca 1/3 till 2/3 steg mot 40d, detta diskuteras även på dpreview. Jag ser inga stora sklnader för övrigt.

Du jämför med 40D som en referens för rätt exponering ?

Säger du med andra ord att kameran exponerar fel och konsekvent bränner ut högdagrar ?
 
Undermåligt!

Mikael,Kameraskrället 50D verkar inte hitta varken svart- eller vitpunkt. Oavsett om filen räknas upp i DPP eller ACR.
Kommer ihåg din jfr mellan 40D o Pentax K20D som ju också var nästan lika pixelstinn som 50D. Där brusade det ordentligt på Pentaxen, men av dina upplagda exempel här verkar t o m Pentaxen ha en bättre färgåtergivning och detaljåtergivning (både vid bas- och högiso).

Är du säker på att ditt ex av 50D inte är ett måndagsexemplar? Är den inte det så måste förhoppningsvis någon firmware kunna rätta till färgåtergivningen för jag har inte sett något värre på flera år.

Lennart
 
Problemet är att den grå ytan från 50d innehåller blotchigt färgbrus= är inte grått och det är därför svårt att få till en bra RGB balans.
Med lite trix i DPP så går det men då måste ytan rensas först.
Här är samma bild från camera raw till vänster och DPP till höger.
Magentan har försvunnit i det vita.
 

Bilagor

  • öööööööö.jpg
    öööööööö.jpg
    34.2 KB · Visningar: 898
Alla som har 5d kan utan vidare köra kameran på 3200iso och underexponera ett steg så att det morsvarar 6400iso, speciellt i jämförelse med 50d (visade tidigare bilder med camera raw och de två i 6400iso)

Här är bilderna framtagna med DPP och brusreducering på 0
5d
 

Bilagor

  • 5d-6400iso.jpg
    5d-6400iso.jpg
    43.1 KB · Visningar: 9,084
50d med 6400iso. lite skilnad på mm-strecken. Man kan även se vilken skilnad det är i signalnivå och det svärtan i Qp-kortets text.
Skall man ha en högiso kamera då är det stor sensor som gäller, större än APS
 

Bilagor

  • 50d-6400iso.jpg
    50d-6400iso.jpg
    66.4 KB · Visningar: 9,064
Prova att ta en bild på annat än stora enfärgade ytor. Något med textur, som en katt eller en docka med hår, en filt, eller något liknande.

Applicera lite kroma NR och minska därefter bildstorleken till 12MP och visa jämförande utsmitt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.