Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Skillnaden i upplösning låter kanske mer än vad det egentligen innebär.
Man kan ju exempelvis visa ökningen grafiskt.

Är man "enbart" ute efter bättre bildkvalitet från sensorn och struntar i övriga funktioner hos kamerorna så finns det väl ingen anledning att byta 40D mot 50D.

Ett sätt att tänka är: OM pixelkvaliteten var oförändrad hos de mindre pixlarna så kan man med den nya kameran skriva ut en 40x50 cm kopia i samma kvalitet som en 32x40 cm från den gamla kameran.
(linjär förstoring 1,22x)
 

Bilagor

  • Pixlar_40_50D.jpg
    Pixlar_40_50D.jpg
    14.2 KB · Visningar: 1,085
Mikael

Här är en tråd på DpReview, trådskaparen frågar om det blir mindre brus på 50D om man fotar med sRAW1/sRAW2?

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1019&thread=29487468

Har du hunnit att studera detta? Själv är jag väldigt nyfiken på sRAW1 på 7,5MP. Det är inte alltid jag lär behöva alla 15,1MP.

//Daniel

Självklart ger det mindre synligt brus då bilden skalas ned. 7.5Mp bilderna kommer ge intrycket av minst ett stegsbättre ISO prestanda, om inte två
 
Jag skulle tro att alla illvilliga rykten om Canon's förestående död är kraftigt överdrivna...

Vem har sagt det? Jag hoppas dessutom innerligt att så inte är fallet. Jag tror dessutom att Canon lider mer av dåliga marknadsanalyser än teknisk inkompetens. Känns inte som om de senaste lanseringarna har levererat vad marknaden vill ha men att Canon skulle kunna om de ville. Men sanningen kvarstår: efter 20D/5D finns det inte en enda Canon kamera som jag skulle vilja byta till eller än värre inte en enda Canonkamera har lanserats som skulle ge mig bättre bilder totalt sätt. Med totalt avser jag bildkvalitet, hanterbarhet och kostnad sammanvägt. En vettig kompromiss helt enkelt.

Tom 20D/5D så var det en helt annan sak. Canon låg avsevärt före alla andra men inte längre. Jag är inte intresserad av speciellt högre upplösning än de 12MP som jag har idag. Något kanske men inte mycket. Nya 5D skjuter därför helt vid sidan av mina önskemål. Säkert en kanonkamera men inte för mig. Har mer behov av snabb AF än 21MP. 50D skulle vara mycket bättre kompromiss men om Mikaels test visar sig stämma med en skarp mjukvara så ...nej tack. På samma sätt som jag under tiden för 20D/5D lansering sneglade både en och två gånger på att byta så kännar jag tvärt om idag. Hade jag idag suttit med en Canon så hade jag gjort tvärt om. Tar 100 gånger hellre en D700 än en 5D mkII. Hellre en D300 än en 50D etc......Bättre kompromisser helt enkelt

Det är här som jag tror att Canons analytiker tänker fel. De stora målgrupperna för dessa kameror har redan fattat att massa MP inte är avgörande. Vi vill ha annat. Högre DR, mindre brus, knassnabb och exakt AF etc. Jag har skummat igenom tråden för Sonys nya A900 och om jag inte har fattat det helt galet så har även den passerat gränsen för vad jag vill ha. De många pixlarna gör att övriga egenskaper har fått vika undan. Kompromissen är fel för mig. Jag har som många av er förmodligen minns hävdat att D2X var en kanonkamera så länge som man håller sig till max iso800. Jag står fortfarande fast vid det men nu när jag har bytt till D300 och lärt mig uppskatta möjligheten att kunna använda avsevärt högre isovärden så vill jag INTE tillbaks. Varför skall jag då investera i en A900/D3X om den brusar mer än min nuvarande kamera och jag inte har nytta av den extra upplösningen? Varför skall jag köpa en 50D om jag sitter med en 30-40D? Som det ser ut än så länge så får jag ju sämre bilder.....

När det gäller Canons egna sensorer eller Nikons variant att vara beroende av andra och vilken som är bäst så finns det för och nackdelar med bägge strategierna. Om du leder utvecklingen så är det givetvis en fördel att ha allt inom huset men det kan oxå vara en farlig väg. Någon annan kan lansera en teknik som du inte kommer åt. (Observera att jag INTE säger att Canon är döende eller ens nära.) Om du är oberoende så har du hela tiden fler alternativ men du kan inte vara unik vilket är en försvårande faktor.

Glöm inte heller att Nikon har kunnandet. De tillverkar de steppers som Sony med flera använder i sin egen tillverkning av sensorer. Däremot är det tänkvärt att minnas Nikons fiasko med sin egen sensorteknologi som satt i D2H. LBcast sensorn var ju en återvändsgränd som bekant och med detta fiasko började Nikons degradering på marknaden till att bli nummer två iställer för nummer ett (tillspetsat givetvis). Det tog lång tid för Nikon att komma tillbaka

Nikon verkar däremot ha träffat rätt med sina analyser med sina D300/D70 och D3. Dessa verkar vara den perfekta komprimiss som så många väntat på. De är inte överlägset bäst på något utan är helt enkelt vettiga kompromisser av egenskaper som marknaden vill ha. Därav säljer de i mängder...

Tänk att så fort det nämns i en tråd om Canons eventuella tillkortakommanden av detta slag så kommer detta påstående upp. Trampar jag på en ömtålig tå eller?
 
Senast ändrad:
Hej alla,

Då förbättringen i upplösning för varje ny kamera i EOS X0D serien sedan 20D -> 50D varit mikroskopisk (enl. mig helt obetydlig) hur skulle det se ut om vi direkt jämförde 20D med 50D? Har det inte hänt något av betydelse mellan 8 MP till 15 MP så skulle jag vilja ha en j*vligt bra förklaring från Canon vad man har pysslat med. Och inte bara massa tomt snack.

M.v.h. Jonathan
 
Är det inte så enkelt att har man en 40d och vill byta så köper man 5d mk II när den kommer, inte 50d, och har man ingen eller äldre aps-c, så köper man 50d, om man nu inte vill eller har råd med fullformat. Eller så behåller man sin 40d och försöker vara lika nöjd som man faktiskt var tills för nån vecka sen, innan alla dessa jämförelser, haha.
 
jag testade som hastigast hur 40d och 50d i jpg återger gråkort. Båda kamerorna inställda på 2800k lampljus och 3200iso
Med camera raw kan jag inte balansera upp raw filen fråm 50d och få hela qp-kortet grått, se tidigare illustartion, bilder.

Samma sak här med jpgfilerna, 50d kan inte återge gråkortets mörkaste fält utan grönaktig färgåtergivning.
För fotografer som arbetar i jpg och i exv en sporthall som har ca 2800K ljus och ställer in 2800K så kommer det bli problem, här skiljer sig inte resultatet åt från camera raw förutom att missfärgningen/färgbruset går i grönt.

40d återger grått som grått till vänster sedan mittrad med blå/vitt inslag och till höger 50d med sina två fält.se fältet längst till höger.se färgbruset i 50d gråa yta till vänster.
NÄ- jag börjar tro att 50d har lite problem jämfört med 40d och 3200iso, om sedan visst brus kan tas bort med DPP återstår att se.Internt fungerar det inte lika bra som hos 40d.
 

Bilagor

  • ööö3200iso.jpg
    ööö3200iso.jpg
    16.9 KB · Visningar: 8,892
Hej alla,

Då förbättringen i upplösning för varje ny kamera i EOS X0D serien sedan 20D -> 50D varit mikroskopisk (enl. mig helt obetydlig) hur skulle det se ut om vi direkt jämförde 20D med 50D? Har det inte hänt något av betydelse mellan 8 MP till 15 MP så skulle jag vilja ha en j*vligt bra förklaring från Canon vad man har pysslat med. Och inte bara massa tomt snack.

M.v.h. Jonathan


Marknadsstrategier stavas det, Högre MP säljer mer än mindre....Och vi korkade köpare har gått på det. Har du inte stött på tureisten som står där med sin lilla kompaktkamera och säger: "Har du bara 8MP i din stora kamera. Min lilla är bättre för den har 1255689889 MP"
 
Jag undrar hur G10 kommer att prestera...

Jag måste säga att jag tycker att det är för j-a tråkigt att Canon har gjort som dom har gjort, jag hade gärna sett en 50D med 10,1 MP och en G10 med 10,1 MP som G7 hade.
 
Marknadsstrategier stavas det, Högre MP säljer mer än mindre....Och vi korkade köpare har gått på det. Har du inte stött på tureisten som står där med sin lilla kompaktkamera och säger: "Har du bara 8MP i din stora kamera. Min lilla är bättre för den har 1255689889 MP"
Jo jag vet precis. Och jag kommer bli vansinnig inom kort när grannens snorunge till son kommer med sin nya SonyEricsson Cybershot och säger att den är bättre än min "gamla" 350D med lika många MP.

Nä säger jag bara, nästa gång Kamera & Bild intervjuar Joel på Canon så byt ut Magnus mot Sverker Olfosson så Joel inte kommer undan med sina svar som marknadsavdelningen skrivit ned åt honom!!!

M.v.h. Jonathan
 
Jo jag vet precis. Och jag kommer bli vansinnig inom kort när grannens snorunge till son kommer med sin nya SonyEricsson Cybershot och säger att den är bättre än min "gamla" 350D med lika många MP.

Nä säger jag bara, nästa gång Kamera & Bild intervjuar Joel på Canon så byt ut Magnus mot Sverker Olfosson så Joel inte kommer undan med sina svar som marknadsavdelningen skrivit ned åt honom!!!

M.v.h. Jonathan

Haha här fick man sig ett gott skratt. =)

Klockrent!

//Daniel
 
till slut vill jag återigen genom dubbelkoll visa skilnaderna mellan 40d och 50d vad det gäller 2800K som är en bra parameter om man skall kontrollera brus och färgåtergivning. Den blå kanalen måste förstärkas upp rejält samt blå kanalen är den som brusar mest eftersom den ligger i andra ändan av färgspektrat..

I raw med camera raw kan jag inte balansera upp 50d bildfilerna så gråkortet återges neutralt utan färgbrus, Kameran klarar inte detta internt heller i JPG.
först hela bilden i lampljus med vald färgtemperatur 2800K
gråkort på notställ i ljuset av två lampor på pianot.
 

Bilagor

  • pianohela.jpg
    pianohela.jpg
    20.6 KB · Visningar: 1,187
utsnitt från de båda kamerorna hur de återger gråkortets mörkaste del i 2800K ljus.
50d till vänster , 40d till höger.
Slut för nu.
 

Bilagor

  • Piano-gråkort.jpg
    Piano-gråkort.jpg
    14.9 KB · Visningar: 9,018
Mikael:
Har du en 20D eller 350D och kan göra en jämförelse i upplösning mot 50D?
Jag hade verkligen hoppast att 50D skulle kunna ge oss en synlig förbättring som inte krävde bilder på flera meter och lupp för att se skillnad.

Marknadsavdelningen får gärna sköta instegsmodellerna men snälla Canon inte, semi-pro. Var rädd om fötterna ni står på och skjut inte fler hål i dom.

M.v.h. Jonathan
 
utsnitt från de båda kamerorna hur de återger gråkortets mörkaste del i 2800K ljus. 50d till vänster , 40d till höger.
Tycker det verkar som om något är konstigt med ditt 50D exemplar om du inte kan få till vitbalansen ens med ett gråkort, eller att vi helt enkelt bara ser effekten av ACR i betaversion. (Hoppas man kan säga så utan att trigga pixelhatarna och Nikonälskarna.) Verkar märkligt att 50D skulle återge gråkortets mörkaste del i brungrönt jmft med 40D.
 
Tycker det verkar som om något är konstigt med ditt 50D exemplar om du inte kan få till vitbalansen ens med ett gråkort, eller att vi helt enkelt bara ser effekten av ACR i betaversion. (Hoppas man kan säga så utan att trigga pixelhatarna och Nikonälskarna.) Verkar märkligt att 50D skulle återge gråkortets mörkaste del i brungrönt jmft med 40D.

jag får inte till det med kamerans interna processor heller, se jpg filerna.
40d klarar det, 5d klarar det, dvs att balansera upp gråkortet i 2800K ljus med 2800K inställt i kameran och det utan problem. Men icke sa nicke med 50d.

Det verkar som den blå kanalen har för låg signalnivå och det går inte att kompensera fullt ut för 2800K i 3200iso .
 
Senast ändrad:
Nu har jag lagt xxd serien bakom mig...Trodde stark på att uppföljaren till 40d skulle kunna glänsa över iaf tex d300, men så verkar det inte bli! Kanske blir det ett byte när 60d?! kommer...

Har lagt en beställning på 5d m2 och behåller min 40d till "semesterbilderna"!

Mina förhoppningar är för 5d m2 just nu inte större än att den ligger lika med gamla 5d....varför jag inte köper en beg. 5d?! Att kunna filma och fota med samma enhet är riktigt grymt!

/ M
 
Som sagt tidigare så verkar ju en FF-kamera vara bästa uppgraderingsvalet just nu (f.n 5d). Lite trist bara för dem som satsat på EF-S optik, exvis 17-55/2.8 i tron att kunna leva i xxD-världen ett antal år... För min del känns det som om jag kommer att köra vidare med min 30d så länge det går, 5d är för mig som glad amatör i dagsläget för mycket pengar. Och min 30d presterar ett tekniskt resultat som jag är mycket nöjd med... Fotografens förmåga är dock en annan femma... ;-)

/Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.