ANNONS
Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
samma utsnitt från CAMERA RAW BETA.
Man kan få fram lite mer detaljer från raw vilket är normalt.
 

Bilagor

  • Y50d-RAW.jpg
    Y50d-RAW.jpg
    61 KB · Visningar: 1,098
Canon har tydligen en inbyteskampanj här till höger för att få folk med 40D att lämna in dem snarast och byta "upp" sig för en billig peng. Vilket sammanträffande..?

Själv sitter jag på 30D och är lite sugen på att slå till på en 40D nu när priserna dumpas men det kanske inte blir så många 40D som slumpas till tramspriser som väntat då.. ;)

Tråkigt på ett vis, men samtidigt roligt att det blivit ordentlig konkurrens mellan Canon och Nikon inom samtliga segment nu på senare tid.
 
Nu kommer två bilder jpg från de två kamerorna, där 40d har räknats upp till samma storlek som 50d. JPG inställningarna är lika i kameran.
först 40d
 

Bilagor

  • Y40d-1.jpg
    Y40d-1.jpg
    58.8 KB · Visningar: 1,097
sedan 50d jpg och samma delförstoring. Inga stora skilnader ses,liksom tidigare jämförelser , (förutom att det ser lite märkligt ut i ett staket , interpoleringsfel)
 

Bilagor

  • Y50d-1.jpg
    Y50d-1.jpg
    56.6 KB · Visningar: 1,100
När jag tittar på de två sista bilderna här så ser det ut som att 50D ger mer detaljer än 40D.
I alla fall ser det så ut för mig.
Tänker på tegelväggen.
 
vi skall fortsättningsvis titta på en annat utsnitt och JPG ut från kamerorna.
först 40d uppräknad till samma storlek som 50d, nu är vi inne så djupt att vi ser skärpeartefakter och annat skruffs.
 

Bilagor

  • Yd40-2.jpg
    Yd40-2.jpg
    25.4 KB · Visningar: 10,132
50d JPG och samma utsnitt, lägg märke till att teckningen trots fler pixlar av antennen.
Min personliga och högst subjektiva uppfattning är, man behöver inte springa benen av sig för den större upplösningen i 50d om man har en 40d. Att 50d har något högre upplösning har jag redan visat, men när ses den.
 

Bilagor

  • Yd50-2.jpg
    Yd50-2.jpg
    21.1 KB · Visningar: 10,149
Senast ändrad:
Jag tycker det är givet att 50D är bättre. Men jag förstår om många tycker skillnaden är minimal i förhållande till merkostnaden. För den som printar stort är det dock en klar fördel.
 
Canon har tydligen en inbyteskampanj här till höger för att få folk med 40D att lämna in dem snarast och byta "upp" sig för en billig peng. Vilket sammanträffande..?

Själv sitter jag på 30D och är lite sugen på att slå till på en 40D nu när priserna dumpas men det kanske inte blir så många 40D som slumpas till tramspriser som väntat då.. ;)

Tråkigt på ett vis, men samtidigt roligt att det blivit ordentlig konkurrens mellan Canon och Nikon inom samtliga segment nu på senare tid.

jag kan gå djupare ner i skuggorna med högre och bättre färgåtergivning med 30d än vad jag kan göra med min 40d, vilket jag har visat i en annan tråd. 30d, 40d 50d, tja- det finns finesser som 30d saknar, men bildresultatet är fortfarande bra i jämförelse.
 
Jag tycker det är givet att 50D är bättre. Men jag förstår om många tycker skillnaden är minimal i förhållande till merkostnaden. För den som printar stort är det dock en klar fördel.


har du köpt en 50d? Vilka fördelar om man printar stort??? Detaljer upplösning jämfört med en uppinterpolerad 40d bild??????
gå tillbaka till jämförelserna i 100iso, vad kan du se, desutom är du välkommen att testa rawfilerna,dessa kan skickas till dig, och du innan det stora färgbruset kommer 1600 32000iso så gör Camera raw ett kompetent jobb vilket kan ses i alla bilder förutom där färgbruset inträder dvs högiso bilder.
se bruset i jpg från kameran eftersom vad jag förstår är att du tror att DPP kan trolla med signalnivåer
 
jag kan gå djupare ner i skuggorna med högre och bättre färgåtergivning med 30d än vad jag kan göra med min 40d, vilket jag har visat i en annan tråd. 30d, 40d 50d, tja- det finns finesser som 30d saknar, men bildresultatet är fortfarande bra i jämförelse.

Det är sådana argument för min del som ger mig känslan av att 5D mark II troligtvis är ett bättre val för uppgradering från 30D än att välja 50D.
Känns som att skillnaden i bildkvalitet borde bli större där.
 
Det är sådana argument för min del som ger mig känslan av att 5D mark II troligtvis är ett bättre val för uppgradering från 30D än att välja 50D.
Känns som att skillnaden i bildkvalitet borde bli större där.

Helt klart, dels vad det gäller upplösning, min 5d spöar min 50d i upplösning samt isoegenskaperna, se tidigare illustration där signalnivå jämförs i ett skosnöre mellan 5d pch 50d. eller burken med orange/röd rand vilket ligger i övre mellantonsområdet.
 
har du köpt en 50d? Vilka fördelar omman printar stort???
gå tillbaka till jämförelserna i 100iso, vad kan du se, desutom är du välkommen att testa, rawfilerna, kan skickas till dig, och du innan det stora färgbruset kommer 1600 32000iso så gör Camera raw ett kompetent jobb vilket kan ses i alla bilder förutom där färgbruset inträder dvs högiso bilder.
se bruset i jpg från kameran eftersom vad jag förstår är att du tror att DPP kan trolla med signalnivåer
Du tror för mycket tror jag. Om detaljskillnaderna jag ser i dina publicerade bilder inte gäller eller går att lita på, varför sitter du och postar dem då? I så fall är ditt "test" fullständigt meningslöst, eller? Fördelarna med att ha 50% mer pixlar är naturligtvis att man kan beskära, eller det gör du aldrig?
 
Du tror för mycket tror jag. Om detaljskillnaderna jag ser i dina publicerade bilder inte gäller eller går att lita på, varför sitter du och postar dem då? I så fall är ditt "test" fullständigt meningslöst, eller? Fördelarna med att ha 50% mer pixlar är naturligtvis att man kan beskära, eller det gör du aldrig?

jag har fått fram att 50d har något högre upplösning men drar inte samma stora slutsatser som du, jag menar att det är mycket svårt att se skilnad överhuvudtaget.
Upplösningsskilnaden är för liten.
 
Mikael

Här är en tråd på DpReview, trådskaparen frågar om det blir mindre brus på 50D om man fotar med sRAW1/sRAW2?

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1019&thread=29487468

Har du hunnit att studera detta? Själv är jag väldigt nyfiken på sRAW1 på 7,5MP. Det är inte alltid jag lär behöva alla 15,1MP.

//Daniel

nej jag har inte hunnit studera s-raw ,men jag har idag tagit ett stort antal bilder i s-raw. ledsen har inga åsikter alls om detta format ej heller jämfört.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.