Annons

en liten funderare....

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är gräsligt tråkigt med klagande, från vilket håll det än kommer. Det bästa är väl om vi bara klagar på bilder och inget annat? ;)

Jag tycker det är okej att tacka, och okej att inte tacka. Blir nån tjurig på mig för att jag inte tackar, så är det ok, bara dom inte gnäller, för jag tänker inte gnälla på dem när de tackar. Tack för mig! :D

Kim7i skrev:
Detta är ett forum inte en bildkommentar.

sällsynt bedrövligt inlägg, acke!

Bedrövligt att tacka i forum?
Om det nu är viktigt att framföra offentliga tack för varenda bildkommentar man får, ja då bör man rimligen också tacka offentligt för vartenda svar man får i en forumtråd. Jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad i de två fallen. Någon slags konsekvens får det väl ändå vara?

Personligen föredrar jag att läsa kommentarer som jag lär mig något av. Kommentarlistor där varannan kommentar är ett tack är mindre intressanta eftersom den läsvärda informationen blir så utspädd. Sådana bilder hoppar jag ofta över. Tack och lov finns det tillräckligt många "tackfria" bilder där varje kommentar tillför information av allmänt intresse. Då blir det genast spännande att läsa!

Jag utfärdar inte något förbud mot tackande i bildkommentarer, om någon nu tolkat det så. Jag berättar bara min personliga syn på bildkommenterandet, och det måste väl ändå vara tillåtet?

Forsätt att tacka för vareviga kommentar, ni som tycker att det är viktigt. Jag tackar per e-post eller på annat (i mitt tycke) lämpligare sätt.

Ett tillagg: Det ar en sak som jag lagt marke till och det ar de som klagar over "tackandet" och som gar ut med att man kan skicka tackmejl - hur kan det da komma sig att de som tycker sa inte ens skickar tackmejl sjalva ? Jag har hittills hunnit kommentera ganska manga bilder men sa langt enbart fatt ett fatal tackmejl.

Vill ocksa tillagga att jag inte ar den som blir tjurig om nagon inte tackar for just mina kommentarer.

De kanske tackar genom att kommentera tillbaka? Det är ju det allra bästa sättet.

Alla kan väl få tacka bäst 17 de vill. Det som gör mig orolig är få kravet på mig att jag ska tacka på just det speciella sätt som vederbörande föredrar, dvs mejl, tack under kommentaren, eller att kommentera tillbaka i vederbörandes album.

Är istället anhängare av Åsas "cirkelresonemang" att ett gott kollektiv tack till alla här på fotosidan som bemödar sig att kommentera är att själv försöka ge någorlunda lika många kommentarer tillbaka som man sjäv får. Jag är syndare i detta för närvarande, men jag jobbar på det och tänker inte lägga in några nya bilder förrän det målet är nått.

/Svante

Jalong skrev:
Alla kan väl få tacka bäst 17 de vill.

Javisst, och det tror jag att alla här är eniga om. Men det hindrar ju inte att man diskuterar för- och nackdelar med olika sätt att tacka. Diskussioner är utvecklande.

...eller inveckla(n)de...
Tyckte bara att det inte var så mycket att orda om och blev en smula orolig över att folk tycks ta det så allvarligt :) Rädd att bryta mot en massa oskrivna regler för att jag inte tackar till höger och vänster.

acke skrev:

Bedrövligt att tacka i forum?
Om det nu är viktigt att framföra offentliga tack för varenda bildkommentar man får, ja då bör man rimligen också tacka offentligt för vartenda svar man får i en forumtråd. Jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad i de två fallen. Någon slags konsekvens får det väl ändå vara?

hehe..det är en stor skillnad, mellan ett allmänt forum och att kommentera under sina egna bilder!
löjligt snack!
forumet ska vara en infokälla att söka på, det skickas ut mejl till alla som skrivit i forumet,
vem vill ha massa mejllänkar att klicka på och det bara finna ett tack till någon annan att läsa? skulle vara katastrof för forumet och det vet du oxå!

mvh/Kim

När man laddar upp en bild och får många kommentarer, då blir man glad och vill tacka på något sätt.
När man man lägger in en fråga i forumet och får många svar, då blir man oxå glad. Varför vill man inte tacka då?
Jag ser fortfarande ingen principiell skillnad i tacksamheten.

Det skickas ut mejl när någon gör ett inlägg i en diskussion, om man har valt att bevaka den diskussionen.
Det skickas ut mejl när folk kommenterar en bild, om man har valt att bevaka den bilden. Vem vill ha en massa mejllänkar till en bild och bara finna ett tack att läsa?

Förklara gärna vari det löjliga ligger.

Inte tillräckligt tydligt för att jag ska förstå löjligheten.

Varför vore det katastrof att tacka i ett allmänt forum men helt OK att tacka i ett lika allmänt galleri?

forumet ska vara en infokälla att söka på och läsa igenom, då är det knappast lämpligt att varannat inlägg är ett tack, eller hur?
en bild tittar man på (för att ev. kommentera..)att läsa texten är inte en nödvändighet..men om texten läses så ser man att den som skriver tack är aktiv och har läst tagit in kritik/beröm, mycket bra.

avsevärd skillnad..en annan stor skillnad är att bilder byts ut hela tiden medans en tråd är tänkt att vara kvar för evigt.

och angående bevakning av bilder så används knappast de så ofta som av en tråd..att bevaka en diskussion som man är inblandad i är väl helt självklart..inte sant?

Kim7i skrev:
forumet ska vara en infokälla att söka på och läsa igenom, då är det knappast lämpligt att varannat inlägg är ett tack, eller hur?
Håller helt med, det var dit jag ville komma. Och samma sak gäller bildgalleriet, det är en stor kunskapskälla för den som vill lära sig att skapa, tolka, analysera, bedöma och kommunicera med bilder. Synd då om varannan kommentar är ett tack.
..en annan stor skillnad är att bilder byts ut hela tiden medans en tråd är tänkt att vara kvar för evigt.
Det går bra att ta bort diskussioner oxå för den som vill det. Men det har väl inget med tackandet att göra, eller...?
..och angående bevakning av bilder så används knappast de så ofta som av en tråd..att bevaka en diskussion som man är inblandad i är väl helt självklart..inte sant?
Hehe, jag bevakar inga diskussioner längre för jag vill inte drunkna i mejl. Diskussionerna har jag koll på ändå. Däremot bevakar jag alla bilder som jag kommenterar, för att kunna följa upp ev. följdfrågor från fotografen.

"Håller helt med, det var dit jag ville komma. Och samma sak gäller bildgalleriet, det är en stor kunskapskälla för den som vill lära sig att skapa, tolka, analysera, bedöma och kommunicera med bilder. Synd då om varannan kommentar är ett tack."
--------------------------------------
inte alls, de flesta tack innehåller annan information oxå..och det viktiga är att man kan se att fotografen är aktiv och intresserad av kritik/kommentarer!
"Det går bra att ta bort diskussioner oxå för den som vill det. Men det har väl inget med tackandet att göra, eller...?"
det går inte alls att ta bort diskussioner!
"Hehe, jag bevakar inga diskussioner längre för jag vill inte drunkna i mejl. Diskussionerna har jag koll på ändå. Däremot bevakar jag alla bilder som jag kommenterar, för att kunna följa upp ev. följdfrågor från fotografen."
oki. där ser man. jag tycker det är mycket roligare att kommentera bilder på fotografer som ger ett svar, även om det bara är ett tack.
jag bevakar både och.

Kim7i skrev:..och det viktiga är att man kan se att fotografen är aktiv och intresserad av kritik/kommentarer!
Det borde lösas genom att visa datumet då fotografen senast tittade på bilden. Ett tips till admin!

det går inte alls att ta bort diskussioner!
Japp, där har du rätt, möjligheten att radera en egen diskussion försvann ju när David ändrade redigeringsfunktionen. Numera måste man be redax ta bort diskussioner. Men som sagt, det har ju ingen koppling till tackandet.

"Det borde lösas genom att visa datumet då fotografen senast tittade på bilden. Ett tips till admin!"
-------------------------------
japp..en bra idé, men det förändrar inte det trevliga med respons i text under bilden!
"Japp, där har du rätt, möjligheten att radera en egen diskussion försvann ju när David ändrade redigeringsfunktionen. Numera måste man be redax ta bort diskussioner. Men som sagt, det har ju ingen koppling till tackandet."
Den stora skillnaden är att ett forum är till för att läsa i och inget annat..en allmän diskussion!
en bild är en enskild fotografs och dialogen mellan de som kommenterar han/hennes bilder är mycket viktig som jag ser det!
kan ju citera vad det står under egna bilder:

>>Besvara gärna en kommentar!<<

mvh/Kim

I forum ställer ofta enskilda fotografer frågor eller ber om råd. Att lägga ut en bild i galleriet är också att ställa en fråga: "Vad tycker ni om bilden?" De som svarar utför en tjänst i båda fallen. Ingen principiell skillnad.

Förövrigt så är jag ju självklart 200% positiv till dialoger som handlar om bilderna. Det är inte det vi har diskuterat här.

I värsta fall blir det med bildkommentarer som det har blivit med denna tråd - en oändlig dialog mellan två personer (varav den ena brukar vara fotografen) tills alla andra ger upp. I dessa fall önskar man ju att endera parten flyttat över debatten till e-post för länge sen.

För någon månad sedan hade jag en kampanj i desperat jakt på kommentarer. Jag skrev tjugo kommentarer om dagen och tänkte att det skulle leda till ökat retur-kommenterande.

Så var det inte alls.

Min erfarenhet är att ett dygn efter att en bild är upplagd är den "död". Sedan får den högst en kommentar per månad. Detta tyder på att endast ett fåtal gör som jag, surfar vidare bland fotografer som har kommenterat, dels för att hålla "den goda cirkeln" igång och dels för att se om de är tillräckligt bra för att tas på allvar. Ett sådant besök brukar leda till att jag kommenterar minst en bild. Den bilden brukar då inte ha fått några kommentarer sedan det gyllene dygnet efter uppläggandet, vilket an ha varit för flera månader sedan.

Slutsatsen är att principen att tacka genom att kommentera tillbaka må lovordas, men den praktiseras inte.

Filip Wahlberg

ok det var din diskus jag läste o sen satt jag ock funderade ett bra tag och kom fram till min lösning som då bygger på att försöka kommentera tillbaka.......

visst jag har inte kört den så länge men jag kan garantera att jag håller vad jag lovat.

sen vet jag inte men det verkar faktiskt som att det är en del som har hängt på under de senaste dagarna....vi får väl helt enkel se...............

Jag brukar också köra den varianten att jag försöker kommentera bilder av de som kommenterar mina.

Men det är klart, ibland kör man ju fast. Jag verkar av någon anledning få en hel del kommentarer från fotografer vars verk jag har svårt att sätta mig in i... Någon mer som känner igen sig?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar