Tomas Töråsen
Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Jag är inte till 100% övertygad om att alla medlemmar på fotosidan med Nikon DSLR tycker att det är helt oväsentligt att få mer inblick om ifall
1) det finns några skillnader i bildkvalitetshänseende mellan olika rawkonvertare,
2) det går att se någon skillnad mellan en rawkonverterad fil och en jpg-fil.
Vilka jämförelser tycker du är väsentliga att göra?
På fråga 1: Det finns ingen skillnad förutom hur rawkonverteraren presenterar bilderna, du kan inte skriva till en rawfil, bara till en extern fil hur filen ska presenteras. Om du jämför grundinställningar, som min tidigare liknelse, på ett mixerbord, eller i det här fallet en rawkonverterare vars uppbyggnad baseras på att få det individuella resultat man vill ha så är det en oärlig och oväsentlig jämförelse.
På fråga 2: Har inte kommenterat jämförelsen mellan jpeg och raw, givetvis ska man välja det som passar en bäst. Raw=mer valfrihet innan man komprimerar bilden och publicerar den på nätet t.ex, jpeg en mer eller mindre färdig produkt för den som inte har tid eller intresse i att dra i spakar.
På fråga 3: Ptja vilka jämförelser. Jag tror, inte vet, att lightrooms alla möjligheter och spakar är fullt tillräckligt för att justera kontrast mellan mörkt och ljust, mellan färger, mättnad osv osv är fullt tillräcklig om man är kunnig nog att hantera det, sen handlar det återigen om ett individuellt skapande, vad man tycker ser bra ut, vad man vill uttrycka eller förmedla. Det finns inget mer rätt svar där än att det finns en oändlig variation på individuella åsikter.
Ifråga om bildkvalite så hänvisar jag till fråga ett, om du syftar på NR i förhållande mellan NX och Lightroom så är NX enklare och producerar ett bättre resultat, det är därför jag inte använder Lightroom till just detta. Men det är oxå beroende av tid. Och handlar det om tid i ett arbetsflöde så förlorar NX i det stora hela ändå.
Vad jag tycker vore viktigare i jämförelse, än att klaga på grundinställningar i flera kompetenta program vore väl ljus vid fototillfället, kreativ anda osv.