Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En jämförelse av D3 och D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Med reservation för att det kan vara min skärm - nu ser D300:ans bilder kallare ut igen, med en dragning åt magenta / blått...
 
Florestan skrev:
Med reservation för att det kan vara min skärm - nu ser D300:ans bilder kallare ut igen, med en dragning åt magenta / blått...

Det här är inte ett vitbalanstest. Jag sätter vitbalansen manuellt med hjälp av gråkortet i View NX. Det medför att det mycket lätt blir variationer i vitbalansen mellan bilderna. Ju högre ISO-tal desto svårare att få konsistent vitbalans pga färgfelen som påverkar gråkortet.
 
ISO 6400. På den här känsligheten har den ofrånkomliga brusreduceringen börjat verka på D300. Det kan kanske förklara att skillnaderna mellan kamerorna inte tycks förstärkas.

Utsnitt 1:
 

Bilagor

  • d3.d300.iso6400.crop1.jpg
    d3.d300.iso6400.crop1.jpg
    69.2 KB · Visningar: 276
Här har jag sammanställt ett jämförelseutsnitt mellan tre känsligheter (ISO 6400, 12800 och 25600) på D3 och ISO 6400 på D300. Min slutsats är att ISO 6400 på D300 motsvarar ett känslighetsläge mellan ISO 12800 och ISO 25600 på D3. Det innebär att skillnaden är ca 1 1/3 - 1 2/3 EV-steg mellan kamerorna på de högsta känsligheterna. Som tidigare påpekats är det lite synd att det inte finns några ISO-steg mellan Hi-1/ISO 12800 och Hi-2/ISO 25600 på D3:an. En underexponeirng med 2/3 EV-steg på ISO 12800 hade kanske givit samma resultat som ISO 6400 på D300.
 

Bilagor

  • d3.d300.iso6400mm.crop.jpg
    d3.d300.iso6400mm.crop.jpg
    90.7 KB · Visningar: 641
Med all respekt för dina tester & all tid du lägger på det här Tore.

Men vore det inte på sin plats med lite bilder som visar hur en kamera presterar då vi arbetar med dem utan att brus & pixlegranska in i evigheten.......

Du visar inte en enda bild på din profil, vilket jag tycker är konstigt.
För eftersom du är så insatt i hur husen presterar & jobbar så vore
det trevligt att se bilder från dig.
 
J.Weinö skrev:
Med all respekt för dina tester & all tid du lägger på det här Tore.

Men vore det inte på sin plats med lite bilder som visar hur en kamera presterar då vi arbetar med dem utan att brus & pixlegranska in i evigheten.......

Du visar inte en enda bild på din profil, vilket jag tycker är konstigt.
För eftersom du är så insatt i hur husen presterar & jobbar så vore
det trevligt att se bilder från dig.

Ähh... jag tycker var och en får bidra med vad de känner för.

Dessutom har ju inte god teknisk kunskap något att göra med känsla. Och känsla hos olika fotografer är inte lika lätt att referera, som en pryl. Lätt att ge god kritik, men inte lika självklart att såga folks insatser. Menar att det finns de som gör lysande bilder, utan att ha överdrivet med tekniskt kunnande.
 
J.Weinö skrev:
Med all respekt för dina tester & all tid du lägger på det här Tore.

Men vore det inte på sin plats med lite bilder som visar hur en kamera presterar då vi arbetar med dem utan att brus & pixlegranska in i evigheten.......

Du visar inte en enda bild på din profil, vilket jag tycker är konstigt.
För eftersom du är så insatt i hur husen presterar & jobbar så vore
det trevligt att se bilder från dig.

Var sak på sin plats. Jag har lagt upp två bildtrådar för både D3-bilder och D300-bilder på Fritt Forum: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=87966, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=88679

Var och en med dessa kameror kan bidra med bildhistorier där.
 
Förbestämtläge?

eon skrev:
D3:

Jag tycker att zoomning i bilden är mycket smidig för det jag vill använda den till. Dvs kolla skärpan.
Tryck på mittknappen i multiväljaren och den zoomar till ett, i menyn, förbestämt läge. Jag valde kraftig, men inte max, förstoring och saknar inte fler lägen vid fotografering.

Om du tycker din kamera (D3) felexponerar konsekvent så finns det ju ett ställe i menyn där man kan sätta in en dold kompensation på exponeringsmätaren. I ditt fall tex -0,3.

/Erik

Var i menyn hittar man hur man ställer in zoomen till mittknappen?? Letat men hittar inte...

//Jari
 
Teodorian skrev:
Här kommer ett lite mer realistiskt test av vad kamerorna kan klara beträffande överexponering och underexponering. Grundscenen som för D3 gav 1/100 s, ISO 200, f.3.2 och för D300 1/80. Exponering för högdagern. Trots den längre slutartiden exponerande D300 en gnutta snålare kanske -0.1 EV. Det kan mao ge lite fördel för D300 vid överexponeringen och en nackdel vid underexponeringen.

Här har en annan fotograf gjort en liknande jämförelse som jag gjorde tidigare:

http://forum.getdpi.com/forum/showthread.php?t=1872

Några fler trådar som jämför D3 och D300:

http://forum.getdpi.com/forum/showthread.php?t=1844

http://forum.getdpi.com/forum/showthread.php?t=1557
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.