Annons

En fototidning till!!

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Allt om Digitalfoto heter ännu en blaska om Digital Foto som jag hittade på pressbyrån idag... nu finns det alltså TRE (3) olika fototidningar med inriktning på digitalfoto! Kan det verkligen finnas marknad för det? Givetvis köpte jag den, det första numret är alltid skoj att läsa.

Bra att veta:

"Proffsfotografer har gjort så i alla tider. De har tagit film efter film med bilder för att sedan välja ut bara de bilder som är allra bäst. Med digitalkameran kan därför alla bli proffs."

eller

"Egentligen är själva kameran och fotograferandet en mycket liten, om än viktig, del i bildskapandet. Det är när bilden är tagen som det roliga börjar."

Och detta hittade jag redan på sidan sju...
 
KGS skrev:

"Proffsfotografer har gjort så i alla tider. De har tagit film efter film med bilder för att sedan välja ut bara de bilder som är allra bäst. Med digitalkameran kan därför alla bli proffs."

eller

"Egentligen är själva kameran och fotograferandet en mycket liten, om än viktig, del i bildskapandet. Det är när bilden är tagen som det roliga börjar."
Säkert att tidningen inte heter Mad?
 
Själv tycker jag att de borde starta en BRA Fototidning i Sverige överhuvudtaget. FOTO suger ju så hårt som det kan bli, helt jävla ointressant, och inte ens många snygga bilder brukar de ha med. Slutade därför att läsa den tidningen, istället har jag gått över till att köpa Franska PHOTO på Press Stop. Helt underbar tidning!
 
Nejdå, här kommer fler citat:

"Man brukar av någon anledning säga att skärmen visar bilder i upplösningen 72 pixlar per tum, men i praktiken visas bilderna på skärmen helt enkelt beroende på hur många pixlar de är uppbyggda av"

"För att få tillräckligt bra fotografier på papper behöver du en kamera på runt 2-3 megapixlar... Mer erfarna fotografer som är ute efter en digitalkamera behöver åtminstone 4 eller 5 megapixlar"

Skrattar så jag vrider mej, den här tidningen är kul... har kommit till sidan 14 nu... på sidan 15 slår man fast att:

"Ett flertal digitalkameror har små men kraftfulla zoomobjektiv som till och med kan tävla med de klumpiga objektiven på proffskameror"

Nåja tidningen var billig, 49 spänn... MAD var ganska dyr den med på slutet va...
 
Ska inte förstöra nöjet helt för er men måste delge er den djupa sanningen (hittad under rubriken KUNSKAPEN ÄR ALLT):

"Mediets omedelbarhet gör att det är mycket lättare att lära sej ta bra bilder än det är med traditionella systemkameror. Det enda som är knepigt är att bestämma sej för vilken digitalkamera man ska köpa..."

förlåt om jag tjatar med citat...
 
Haha oj oj oj! Den tidningen kommer jag att köpa...inte! ;-) Min tjej köpte ett nummer av en sådan där blaska, det kanske var denna, jag vet inte. Men i den stod det angående jpg-formatet att "det är ett icke förstörande format"...ehhh...öhhh? Jag tycker allvarligt talat synd om de som köper dessa tidningar.
Jag har inget emot att det kommer tidningar för den glade amatören, men när det är rena faktafel så blir jag beklämd. det där med jpg var inte det enda, jag kommer inte ihåg alla saker jag retade upp mig på ;-)
 
KGS skrev:
"Med digitalkameran kan därför alla bli proffs."
"Det enda som är knepigt är att bestämma sej för vilken digitalkamera man ska köpa..."
Damnit, nu har alltså tidpunkten kommit. Jag måste bli digital. Om inte annat så för att kunna läsa denna rika flora högklassiga publikationer.
 
Vilka skriver i en sådan tidning? Skulle vara roligt att veta! De verkar ju iaf inte gå att lita på.

ROLIGA CITAT! MER??
 
orkar ni mer?

Man resonerar om värdet av att använda blixten inomhus (blixten definieras f ö som "ett starkt ljus lyser när du tar bilder o är till för att lysa upp mörka objekt") och kommer fram till att det ofta är bättre att inte använda den och skriver:

"Ta istället stöd med kameran mot något stadigt föremål och utnyttja det befintliga ljuset. Digitalkameror är exceptionellt bra för detta ändamål..."

eh?
 
okej då Marcus, du törstar förstås efter fler värdefulla fakta, håll till godo!

"En av skillnaderna mellan digital och traditionell fotografi är att den digitala bilden i efterhand kan bearbetas..."

Så vet ni det!

Förlaget heter:Modern Kommunikation Förlag AB, postadressen är Stockholm. Erik Mörner heter chefredaktören... förutom att innehållet är lite udda så är formatet på tidningen det också. Ser amerikanskt ut.

Att man råkar illustrera den ultraslimmade Minolta XT med en Dimage 7 är väl inget man ska skratta åt, sånt kan väl hända den bästa *fniss*
 
Ha ha! Kul med en humortidning inom fotovärlden!

Fick mitt första nummer av Camera Natura nyligen, och den är grymt imponerande. Jag känner inget behov av FOTO längre.

/Pontus
 
Säg inte så, efter att ha gått igenom alla tre tidningarna om Digital Foto beställde jag just en helårsprenumeration på FOTO *s* tyckte det var prisvärt och även om jag kör digitalt själv numera så har jag lite svårt att hålla med citaten ovan. Eller vad sägs om:

"Många kameror, särskilt de dyrare varianterna, ståtar numera med häftiga stativ."

Voooojne!!
 
Det ser ut som dessa digitalfoto tidningar blir mer och mer som en hälsopryl. Ett gott skratt osv...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.