Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elakt gjort, eller kul?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker personligen att det är värre när fjortisar springer omkring med sydstatsflaggor, hammaren och skäran, palestinasjalar o.s.v. som modegrejer utan nån som helst koll på vad det står för. Tolkar faktiskt hembränt-tröjan som kritik mot just hembränt.

Vad gäller det fotografiska är det till största delen en trovärdighetsgrej. Som någon sa späds ryktet om fotografer som retuscherar "allt" på av sådant här. Alla som vill betraktas som seriösa fotografer borde ta avstånd från detta agerande.

//David
 
Det är förkastligt och helt fel! Vem tror fotografen egentligen att han är som har rätt att själv bestämma vilka kläder som är rätt och fel.

Han är där för att ta bästa möjliga bild, inte för att själv skapa sin egen jävla drömvärld. Larviga tröjor kommer det alltid att finnas, men fotografen ska fan fatta att den där ungen indirekt är den som betalar hans lön, inte någon person som han kan driva med för sitt eget höga nöjes skull.

Usch!

Rent spontant kan jag kanske tycka att det är kul, men man måste faktiskt tänka på att det som är kul för en själv kanske inte alltid är kul för andra. Att killen blir mobbad för det här har jag svårt att se, men ändå..
 
Adrian82 skrev:
Att killen blir mobbad för det här har jag svårt att se, men ändå..

Vet inte hur det var när du gick i skolan, men jag vet hur det var när jag gick i skolan...då var en sån här grej absolut nåt som man skulle kunna bli mobbad för! Kanske inte så som dom flesta tänker sig mobbing, men att kallas för ett smeknamn som man absolut inte vill bli kallad för kan vara mycket knäckande, och är i så fall mobbing.
 
Christoffer och Daniel> Nä, ni har helt rätt. När jag läst artikeln noggrannare så ser jag ju också att han faktiskt redan fått heta "Nalle"..

Vilka jävla idioter det finns..
 
...och visst tyckte jag det var roligt, men det är helt fel att göra så.
Ett privat företag med hybrisfyllda skolfotografer vars tjänster man betalar för ska inte sätta riktlinjerna för yttrandefriheten. Vare sig det står om hembrännt på tröjan eller om det var ett politiskt budskap.
 
Kunde inte låta bli att asgarva.

Visst är det väl fel gjort af fotografen, rent "juridiskt", etiskt eller vad man nu vill kalla det. Och det bör inte ske igen. Men herre gud... Gör det så himla mycket? Att folk ens orkar snakka om det förvånar mig. (Vilket här med också inkluderar mig själv.) Det är ju bara till att skratta åt. Och om "gutten" är tuff och "vuxen" nog kan han också göra det.

Det var någon som skrev:
"Särskilt illa är det det nästan att det var just mot en som han. Eftersom något av det sista han skulle vilja bli förknippad med är Nalle puh."

Det tycker jag verkligen inte. Varför skulle det vara mera illa mot en sån som han? Det hade väll varit mera synd för klassens tönt att bli utsatt för det. Om han nu är en "tuff typ" som någon säger, så kan han sagtens klara det lilla trycket, som nu har uppstått. Och är han smart nog kan han ju bara dra nytta af det, för att få änn dock mer uppmärksamhet.

Sen skal man ju som någon annan sa, ta det som tidningarna skriver med en nypa salt. Jag ser på det som tidningarna skriver som skvaller, ljug och dikt. Dom har en enorm förmåga att förvränga en var typ af historia, och då oftast till något som sälger bättre. Jag har själv givit upp det med att få något som helst med i en tidning med mindre jag själv gör repotaget, texten, inlägget eller vad det nu måtte vara. Annars har det en vis tendens att bli en helt annan historia.
 
När de ska ta om bilden, så kommer killen i en ännu mer provocerande tröja, det visar ju att han enbart är ute för att provocera. Ifall han verkligen ville ha en ny bild, så hade han kommit i en neutral tröja istället.

Att den andre fotografen reagerar mot sydstatsflaggan tycker jag är ganska naturligt. Jag gissar på att han ställde ultimatum att grabben ska vända på tröjan, annars ingen bild. Detta vägrar grabben naturligtvis, eftersom det verkliga motivet inte är att få en ny bild. (Nu spekulerar jag vilt, naturligtvis, ni får själva bedöma om det låter rimligt.)

Fotografen, å andra sidan, är ju långt ute i gråzonen för vad man får göra när han redigerar bilden. Alltså tycker jag inte att man kan lägga skulden ensidigt på någon av parterna. De är nog lika goda kålsupare bägge två.
 
Galaxens President skrev:
Håller med Gunnar, aldeles för få har civilkurrage att tillrättavisa ungdommar idag

detta reagerade jag på jag kan lova dig att man som ungdom ofta känner sig kränkt i form av äldre damer och herrar som inte vissar någon som helst respect och butiksbiträden som granskar en uppifrån och ner för att se så man inte snattar nej du det är mycket vi ungdomar blir utsatta för som jag tror att "vuxen världen" inte vet om


//mvh Viktor
 
Man har väl inte rätt som fotograf att håna en 15åring bara för att han var "stöddig".
herregud. Är man en vuxen skolfotograf ska man väl kunna hantera jobbet så pass att man inte tar åt sig så fort några elever är jobbiga.
15åringar kan vara stöddiga och jävliga, men dom kommer också växa upp en dag.
och det var ju inte nazistiska slagord han hade på sin t-shirt direkt. de flesta ungdomar dricker sprit idag, tror inte en skolfotograf kan ändra på detta genom att anfalla en stackars elev.
 
Datura skrev:
Okej om han väljer att censurera bort trycket på tröjan vilket är lätt gjort

Det e inte alls okej. Vi har både åsikts- o yttrandefrihet i Sverige. Lika lite som några brevbärare ska ha rätt att vägra bära ut reklam som de inte gillar, ska en skolfotograf ha rätt att förfalska en bild.

Om fotografen av personliga skäl inte stod ut med den hemska texten så borde han ha avsagt sej uppdraget, ringt en kollega, eller tillkallat skolledningen o diskuterat policyn eller vad som helst... men att efteråt ändra o förfalska, nä... om han gjort det på killens personliga kort, så killen kunnat klaga o få egna nya bilder sen så kanske budskapet gått fram, o bara han o kanske föräldrarna hade fått se "skämtet", men att göra det i en katalog som redan är distribuerad till alla. Icke. Hade det hänt i USA så hade han nog varit ruinerad nu...

I Sverige får väl killen en gratis förstoring. Av Puhbilden...
 
Guffa skrev:
När de ska ta om bilden, så kommer killen i en ännu mer provocerande tröja, det visar ju att han enbart är ute för att provocera. Ifall han verkligen ville ha en ny bild, så hade han kommit i en neutral tröja istället.

Att den andre fotografen reagerar mot sydstatsflaggan tycker jag är ganska naturligt. Jag gissar på att han ställde ultimatum att grabben ska vända på tröjan, annars ingen bild. Detta vägrar grabben naturligtvis, eftersom det verkliga motivet inte är att få en ny bild. (Nu spekulerar jag vilt, naturligtvis, ni får själva bedöma om det låter rimligt.)

Fotografen, å andra sidan, är ju långt ute i gråzonen för vad man får göra när han redigerar bilden. Alltså tycker jag inte att man kan lägga skulden ensidigt på någon av parterna. De är nog lika goda kålsupare bägge två.
Det tycker jag var det bästa och vettigaste inlägget hittills i denna debatt.
 
Stadan skrev:
Fotografen kanske bara gav igen litegrann för ovett han/hon fick? Isåfall omoget men förståligt.

okej om han "givit igen" på killens individuella bilder, men knappast i skolkatalogen va?

Fast å andra sidan garvar nog grabben o alla andra gott på högstadiets återträff om 20 år... ska vi slå vad om att hälften kommer i Puhtröja då?
 
Senast ändrad:
Viktor, jag tycker det är mer respektfullt att tillrättavisa någon när den gör något dumt än att strunta i individen och dess tilltag, oavsett ålder. Sättet fotografen verkar ha gjort det på i det här fallet är väl kanske lite väl elakt, men vi har bara hört en version av det hela. Om killen var riktigt j-vlig kanske han förtjänade en läxa som denna. Vad vet jag? Underhållande var det ialla fall i mina ögon. Jag kommer osökt att tänka på ett citat av Mark Twain...

VISSA butiksbiträdens beteende mot oskyldiga du nämnde är en helt annan sak.

/mvh Richard
 
Det e inte alls okej. Vi har både åsikts- o yttrandefrihet i Sverige. Lika lite som några brevbärare ska ha rätt att vägra bära ut reklam som de inte gillar, ska en skolfotograf ha rätt att förfalska en bild.

"byrån från Hörby som tog bilden - förklarade efteråt att man inte får ha kläder med rasistiska, sexistiska eller alkoholvänliga budskap på skolfotot."

Om företaget har den policyn måste dom väl ha rätt att censurera bort det trycket.
Det som inte är okej var att han gick till anfall mot den här killen som något sorts straff, som om censur inte skulle räcka.
jag gillar inte heller censur, men det jag menade var att här gick det över gränsen.
 
Kul men kanske intre helt rätt gjort, men so msagt vi har inte hört fotografens version av det inträffade. Fotografen kan mycket väl ha sagt att du får inte ha den där tröjan på dig och han satte sig upp mot fotografen varpå fotografen förklarade för honom att visst ha den på dig du men du kommer inte att ha den i katalogen.

Kommer ihåg när jag för inte allt för länge sen gick i högstadiet och en person gjorde ett sk "Westsida tecken"(W med fingrarna på bröstet) och i katalogen hade han inga fingrar alls.
 
Datura skrev:
"byrån från Hörby som tog bilden - förklarade efteråt att man inte får ha kläder med rasistiska, sexistiska eller alkoholvänliga budskap på skolfotot."

Om företaget har den policyn måste dom väl ha rätt att censurera bort det trycket.

Måste de ha rätt till det? de kan ju vägra trycka katalogen rätt o slätt o diskutera saken med skolledningen osv... be att få ta om kortet. Kräva att få ta om kortet. Komma överens med skolledningen om att sudda grabben (eller trycket)... tja lite av varje... men här tycker jag att man har gått för långt o tagit i för hårt... även om det är lite rart med Puh så e femton en känslig ålder...

Nästa år kanske de tycker illa vara om bara magar o ersätter alla navlar med en bild av kungen... en fotograf kanske tycker att någon högre makt förbjuder flickor att visa mer än händerna o photoshoppar dit slöjor på alla o envar... eller tvärtom... bara på skoj...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.