Annons

Eizo 22" FlexScan S2231W vs. Apple Cinema 20" vs. Apple LED Cinema Display

Produkter
(logga in för att koppla)

pobe77

Aktiv medlem
Eizo 22" FlexScan S2231W vs. Apple Cinema 20" (gamla) vs. Apple LED Cinema Display (nya)

Ska inom kort köpa en extern skärm till min MacBook och undrar om någon av er kan ge mig några råd. Den skärm som jag tycker är absolut trevligast (snyggast) är Apple Cinema 20" som också funnits på marknaden en längre tid.

Det har dock nyligen kommit en ny LED-skärm från Apple som ställer till det för mig i beslutsprocessen. Även Eizo-skärmen vet jag har fått bra betyg.

Jag vill ha en skärm som kan användas för bildbehandlig och den måste därför återge bra färger och kontrast. Jag tycker som sagt att den äldre Cinema-skärmen från Apple är den klart snyggaste för en placering i hemmiljö och det är nog den jag helst vill köpa, men fråga är hur bra (eller dålig) den är jämfört med de andra skärmarna? Det är trots allt bildbehandlingen som är det viktigaste...

(fick för övrigt veta idag att LED-skärmen inte fungerar till MacBook, men behåller frågan som den är ändå)

Tack på förhand!
 
Eizo 22" FlexScan S2231W vs. Apple Cinema 20" (gamla) vs. Apple LED Cinema Display (nya)

Ska inom kort köpa en extern skärm till min MacBook och undrar om någon av er kan ge mig några råd. Den skärm som jag tycker är absolut trevligast (snyggast) är Apple Cinema 20" som också funnits på marknaden en längre tid.

Det har dock nyligen kommit en ny LED-skärm från Apple som ställer till det för mig i beslutsprocessen. Även Eizo-skärmen vet jag har fått bra betyg.

Jag vill ha en skärm som kan användas för bildbehandlig och den måste därför återge bra färger och kontrast. Jag tycker som sagt att den äldre Cinema-skärmen från Apple är den klart snyggaste för en placering i hemmiljö och det är nog den jag helst vill köpa, men fråga är hur bra (eller dålig) den är jämfört med de andra skärmarna? Det är trots allt bildbehandlingen som är det viktigaste...

(fick för övrigt veta idag att LED-skärmen inte fungerar till MacBook, men behåller frågan som den är ändå)

Tack på förhand!

Är absolut ingen expert på området, kan nästan inget om bildbehandling för att vara helt ärlig. Däremot har jag tittat på Eizos skärmar, och de har en otroligt bra färgåtergivning i allmänhet, även om de kanske inte är så vackra i övrigt (nu menar jag skärmen i sig, inte vad som visas på den).

TIPS: Vill du syssla med bildbehandling så borde du nog införskaffa en Spyder eller liknande kalibreringsverktyg om du inte redan har det.
 
Är absolut ingen expert på området, kan nästan inget om bildbehandling för att vara helt ärlig. Däremot har jag tittat på Eizos skärmar, och de har en otroligt bra färgåtergivning i allmänhet, även om de kanske inte är så vackra i övrigt (nu menar jag skärmen i sig, inte vad som visas på den).

TIPS: Vill du syssla med bildbehandling så borde du nog införskaffa en Spyder eller liknande kalibreringsverktyg om du inte redan har det.


Tack. Eizo-skärmen säljs hos vissa butiker tillsammans med en Spyder så den är säkert prisvärd.
 
Eizo 22" FlexScan S2231W vs. Apple Cinema 20" (gamla) vs. Apple LED Cinema Display (nya)

Ska inom kort köpa en extern skärm till min MacBook och undrar om någon av er kan ge mig några råd. Den skärm som jag tycker är absolut trevligast (snyggast) är Apple Cinema 20" som också funnits på marknaden en längre tid.

Det har dock nyligen kommit en ny LED-skärm från Apple som ställer till det för mig i beslutsprocessen. Även Eizo-skärmen vet jag har fått bra betyg.

Jag vill ha en skärm som kan användas för bildbehandlig och den måste därför återge bra färger och kontrast. Jag tycker som sagt att den äldre Cinema-skärmen från Apple är den klart snyggaste för en placering i hemmiljö och det är nog den jag helst vill köpa, men fråga är hur bra (eller dålig) den är jämfört med de andra skärmarna? Det är trots allt bildbehandlingen som är det viktigaste...

(fick för övrigt veta idag att LED-skärmen inte fungerar till MacBook, men behåller frågan som den är ändå)

Tack på förhand!

Om man börjar att jämföra de två skärmar du i praktiken har att välja på: Eizo-skärmen är en modern, bra bildskärm med fin panel (pva), stor färgrymd och omfattande möjligheter till manuell kalibrering medan Apple-skärmen ... Har en snygg design :)

Ok, nu var jag lite elak mot Cinema-skärmen, men faktum är att den är smått uråldrig och att den saknar kalibrering. Den har dock i grunden en väldigt bra panel (ips-panel). Vill du verkligen ha en sådan så är den trots sina brister rejält mycket bättre än de riktigt billiga 20- och 22-tumsskärmarna du ser på alla elektronikvaruhus eftersom dessa är byggda med en panelteknik (tn-panel) som ger dig en mycket sämre färgupplevelse.

Led-skärmen från Apple är givetvis modernare än den gamla Cinema-modellen, den ska ha en mycket bra panel (sannolikt ips), stor färgrymd men saknar fortfarande kalibrering. Plus att den har högblank yta vilket en del gillar men jag och många andra har mycket svårt för.
 
Tack för informationen! Eizo-skärmen med Spyder 3 verkar helt klart intressant. Några fler synpunkter från någon?
 
jättetack grevture

Jag följer skärm diskutioner någrant och vill bara konstatera att Grevture är värd sin vikt i guld vid dessa diskutioner. Att man kan ha så bra kunskap och tips om skärmar är Lottovinst. Jag hade själv ingen aning om panelerna och kalibrering, först här blev det och andra saker klara. Jag har inte mött en liknande expert i någon annan forum inklusive svenska och utländska diskutionsgrupper.

Mitt val här skulle vara Eizo. häls jouni
 
Kan inte så mycket om skärmarna men nästa nummer av Macworld ska testa de nya Apple LED Cinema.
Tror att tidningen kommer ut snart så kan ju se vad de säger om du inte redan köpt.
 
Intressant! Det testat ska jag hålla utkik efter. Har bokat en Cinema-skärm, men inte bunden att köpa den. Tror dock att den kommer att passa mig bra trots allt. Eizo-skärmen är säkert bra den med, men båda skärmarna har sina brister. Ibland tror jag att vi icke professionella fotografer fokuserar för mycket på detaljer...
 
Har suttit ett tag nu med precis samma fundering.
Inte precis något lätt val. Den nyaste cinemenan försvan från mej ganska fort genom att den bara finns som 24 å då blev så dyr.
Själv valde jag att köpa EIZO FLEXSCAN S2231WSE ( http://www.dustinhome.se/pd_5010145539.aspx ). Tycker att den verkar riktigt bra och här till ett oslagbart pris i kombination me spyder.
Vist va man sugen på cinema 20 pga att de är en appel å att den är snygg. Men kalibreringsmöjligheterna på denhär å att det är en betydligt modärnare skärm gjorde do att jag valde den.
Nu får jag hem den först imorgon så de får jag väll se om jag är lika nöjd. hehe.
Lycka till med ditt val.
 
Apples skärmar har alltid varit (a.) dyrare och (b.) sämre än de orginal de baseras på (i dagsläget Samsung och LG/Philips), oftast pga att de inte ger användaren tillgång till hårdvarukalibrering av LUT i skärmen, samt att de använder (billigare) styrelektronik med färre bitar i LUT = mycket sämre kalibreringsegenskaper, bandningseffekter och amnat trevligt...

Eizon du tittar på är iofs också en Samsung PVA, men med klart bättre justeringsmöjligheter... :) Jag har aldrig förstått Eizos gamut-optimering bara, den är lite knävlig att få rätt... De är oftast bäst (mest linjärt) överensstämmande med ECI2.0, färgrymden har koordinaterna lite "vridna" jämfört med aRGB och sRGB.

Som alltid med skärmar så gäller det att få grundinställningarna så bra som möjligt INNAN man kalibrerar, sen brukar man kunna få till det mesta så att det blir acceptabelt eller bättre. Eizon är ett bra kvalitetsval i den storleksklassen/prisklassen. Om man kan tänka sig lite mer arbete för att få allt rätt så har även HP och NEC skärmar som är lika bra som denna - för samma pris, men då 24".

2231's största fördel för fotoarbete är den fantastiska svartpunkten, den har mer än dubbelt så hög VERKLIG kontrast jmf med Apples skärmar (enligt oberoende mätningar). Den nya LED-baserade skärmen har jag inte provat än, så den kan jag inte uttala mig om dock...!
 
Nämnvärt kan också vara att den nya OLED-tekniken är överlägsen alla nuvarande tekniker på nästan alla områden, inklusive färgåtergivning. Probelmet är att den inte riktigt fått fäste på konsumentmarknaden ännu!
 
Nämnvärt kan också vara att den nya OLED-tekniken är överlägsen alla nuvarande tekniker på nästan alla områden, inklusive färgåtergivning. Probelmet är att den inte riktigt fått fäste på konsumentmarknaden ännu!

För det första är den inte riktigt så överlägsen som marknadsförare vill göra gällande, men den har mycket goda utsikter att bli överlägsen i framtiden.

I dagsläget har den tekniken två mycket stora nackdelar: livslängden och tillverkningskostnaden. Livslängden har man tydligen börjat komma tillrätta med, men priset är fortfarande astronomiskt högt jämfört med lcd.

Små skärmar med oled-teknik har funnits länge, här i fotobranschen hade t.ex. Sinar sådana på några av sina bakstycken, men de har nu gått tillbaka till lcd eftersom oled-modellerna helt enkelt inte höll måttet.

Både Sony och Samsung har visat upp tv-apparater med oled-teknik, Sonys finns att köpa -- det är bara att hala upp 40000 kronor för en 20-tummare ... Samsung kommer snart börja sälja sin också, men även den lär bli tämligen dyr.

Men visst har oled många starka sidor, här några saker man kan uppnå redan idag eller kommer kunna uppnå mycket snart:
1) du slipper bakgrundsbelysningen eftersom varje pixel själv står för ljuset - du kan bygga extremt tunna skärmar
2) betraktningsvinklarna blir mycket bra
3) responstiden blir mycket bra
4) färgerna blir mycket bra
5) oled är strömsnålt, ingen bakgrundsbelysning som drar effekt när skärmen visar svart eller mörkt - suveränt för bärbara datorer (där möjligheten till extremt tunna skärmar inte heller skadar)
6) när de väl listat ut effektiva tillverkningstekniker kommer priset för oled-skärmar sannolikt inte att påverkas lika mycket av den fysiska storleken -- lcd har ju den nackdelen att du måste bygga fabriker efter storleken på substraten vilket begränsar hur stora lcd-paneler man på ett ekonomiskt effektivt sätt kan tillverka. Mer 100 tums tv! :)
 
Problemet är väl kanske att den tekniken inte serieproduceras i storlekar större än 3.5" (PDA-skärmar) än...? :)

Jodå, det kommer smygande. Sony har en 11-tums TV för 40 papp. Känns mest som en prototyp till salu:

http://www.prylportalen.se/artikel/sonys_oled-tv_dyr_i_sverige_090112172821-585.html

Canon slog på stort 2005 och utlovade att börja tillverka OLED-TV under 2006. Kan säga att den OLED-42-tummaren de visade som prototyp såg grym ut. Men de fick samma problem som alla andra och har nog lagt tankarna på att tillverka TV på is.
 
Då verkar Canons SED fosforiseringsbaserade teknik betydligt intressantare med tanke på livslängd/ljusstyrka osv - jmf med OLED - för TV och dataskärmsbruk.
Emissionlagrena i OLED håller fortfarande inte så många timmar som man skulle kunna vilja. (plus att R-G-B håller olika länge, man får färgförskjutningar när skärmen åldras...)

Nu kom vi ifrån ämnet lite :)

Är "foto"-paketet med Eizon "komplett"? Jag menar, det är inte en bantad version av kalibreringsprogrammet man får eller något annat dumt? Jag har aldrig tittat på Eizon som privatkund.
 
Ang. Eizo 2231W

Jag vill inte förstöra er kväll men jag är inte helt impad av den skillnad ifärgåtergivning som jag ser i vänster resp höger sida av skärmen.
Jag fick min första utbytt men det var ren goodwill för Eizo Sverige sa att det inte fans någon spec. från Japan för detta.
Jag fick som sagt en ny skärm och den är bättre men inte perfekt.
Kanske är det så med alla skärmar som inte är professionella bildediteringsverktyg. Det syns tydligt om man lägger upp 2 kopior samma sv/v bild bredvid varandra.
Skärmen är trevlig för övrigt.
 
Jag vill inte förstöra er kväll men jag är inte helt impad av den skillnad ifärgåtergivning som jag ser i vänster resp höger sida av skärmen.
Jag fick min första utbytt men det var ren goodwill för Eizo Sverige sa att det inte fans någon spec. från Japan för detta.
Jag fick som sagt en ny skärm och den är bättre men inte perfekt.
Kanske är det så med alla skärmar som inte är professionella bildediteringsverktyg. Det syns tydligt om man lägger upp 2 kopior samma sv/v bild bredvid varandra.
Skärmen är trevlig för övrigt.

Det är också exakt det som gör mig mest tveksam. Apple-skärmen må vara icke kalibrerbar, men den ska i alla fall vara jämn över hela panelen. Sedan undrar jag också om det egentligen är helt nödvändigt att kunna kalibrera en skärm när den ändå inte blir 100% korrekt (dvs. inte visar alla färger).
 
Jodå, det kommer smygande. Sony har en 11-tums TV för 40 papp. Känns mest som en prototyp till salu:

http://www.prylportalen.se/artikel/sonys_oled-tv_dyr_i_sverige_090112172821-585.html

Ser man på, jag som hade för mig att den var 20 tum i alla fall :)

Canon slog på stort 2005 och utlovade att börja tillverka OLED-TV under 2006. Kan säga att den OLED-42-tummaren de visade som prototyp såg grym ut. Men de fick samma problem som alla andra och har nog lagt tankarna på att tillverka TV på is.

Aha, har de varit inne på Oled oxå? Jag trodde de varit helt fokuserade på sed-tekniken som nämndes i ett annat inlägg. Canon har ju hällt ned ofantliga pengar i det svarta hålet som hittills mest producerat några trevliga mässprototyper och ett par rejäla rättegångstvister.

Nå, sed kanske blir något med tiden. Många hånade Canon när de envist framhärdade med att bygga kamerasensorer med cmos-teknik istället för den (på den tiden) mycket bättre ccd-tekniken, så man skall väl vara försiktig med att peka finger när det gäller Canon och teknikval :)
 
Är "foto"-paketet med Eizon "komplett"? Jag menar, det är inte en bantad version av kalibreringsprogrammet man får eller något annat dumt? Jag har aldrig tittat på Eizon som privatkund.

Om jag har förstått saken rätt så är det en Spyder III Pro du får med och programvaran i det paketet är det inget fel på.
 
Jag vill inte förstöra er kväll men jag är inte helt impad av den skillnad ifärgåtergivning som jag ser i vänster resp höger sida av skärmen.
Jag fick min första utbytt men det var ren goodwill för Eizo Sverige sa att det inte fans någon spec. från Japan för detta.
Jag fick som sagt en ny skärm och den är bättre men inte perfekt.
Kanske är det så med alla skärmar som inte är professionella bildediteringsverktyg. Det syns tydligt om man lägger upp 2 kopior samma sv/v bild bredvid varandra.
Skärmen är trevlig för övrigt.

Som du själv är inne på, så är det när man inte köper professionella bildredigeringsskärmar. En mycket stor del i det som gör den typen av skärmar så dyra är just att man där inte skall behöva acceptera den typen av fel.

Håll i minnet att även om S2231W är en trevlig skärm för bildredigering så är den i första hand vad jag ofta brukar kallar för en "kontorsskärm". Den och många andra liknande skärmar är i första hand avsedda att fungera mycket bra för allmänna kontorsgöromål hos företag som ställer höga krav på ergonomi och god ekonomi (till exempel att skärmarna kan användas länge) men där färgnoggrannhet mest är en trevlig bonus, inte ett krav.

Sedan har ju inte Eizo missat det faktum att den här skärmen blivit populär bland fotoentusiaster som inte har råd med professionella redigeringsskärmar - därav antagligen tanken att sälja den i paket med Spyder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.