Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eisa Award för alla!

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Jag spanade igenom senaste numret av Foto. Är det bara jag som reagerade på att alla verkar få pris numera? Fyra olika systemkameror från fyra olika tillverkare. Börjar likna diplomutdelning på knattefotboll. Har själv inte reagerat på det tidigare. Vad säger man om kategorierna: Kamera, professionel kamera, konsumentkamera och avancerad kamera...

Jag börjar undra om dessa utmärkelser är värda nått längre. Proffskamera har det ju bara kommit en under året så det kan ju inte varit svårt att vinna. Detsamma med avancerad kamera, personligen tycker jag iofa att Pentax K10D skulle räknas dit och då möjligen vunnit.

Nåja, ville bara skriva av mig lite reflektioner.

Mvh
Maverick

Kanske en overall-klass skulle införas där bästa produkter belönas oavsett tilltänkt målgrupp. Kanske även äldre modeller skulle vara med o konkurrera och på så sätt ställa nya modellers reella innovationer på prov. En kamera som ex 20D står sig rätt bra mot övriga i gamet än idag och D200 känns modern, i kanske ytterligare två år. Mest intressant vore nog om alla dagen befintliga produkter belönades med något slags poängsystem utifrån någon halvhygglig enhetlig skala. Självklart skulle en kamera som Canon EOS 1D Mark II fått typ högsta poäng då den kom. Men enligt dagens mått mätt då både en Mark IIN och en Mark III kommit, skulle poängen få revideras. På så sätt uppdateras kamerornas värdering också tidsenligt. Nikon D100 skulle nog få IG idag, även om den ansågs grym när den kom.

Senast ändrad:
ja det som verkligen förvånade mig var att "Best Product Proffesional...2007-2008" blev mk3..
Framför allt när det bara kommit en det här året och Nikon dessutom väntas släppa en modell inom kort.. är det inte lite sjukt?

Hallå.. året är inte slut ännu!

som du sa.. diplomutdelning på knattefotboll var det!

De här priset kanske man inte ska bry sig om så mycket. Bästa kameran är väl en smaksak egentligen, och inte sjutton kan man med någon rättvis metod särskilja dem. Bättre att se den lite lätt fåniga utmärkelsen som man ser på oscar/grammis/guldbagge galan. När många får välja så får det bli en kompromiss, men det mesta som släpps samtidigt är ungefär lika bra. Men det är klart att har man köpt något som fått pris, så kan man ju alltid gilla läget tills nästa år....

Maverick skrev:
numera?
Visst håller jag med dig i allt du skriver, men samtidigt tycker jag att dessa priser aldrig riktigt har varit något att ta på allvar - de har liksom alltid funkat så. Jag har inte satt mig in i syftet med varför de finns, men skulle gissa att det handlar om något som sponsras, kanske en pengatransferering från en branschorganisation till en annan, vad vet jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar