Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp en systemoskuld med beslutsångest!

Produkter
(logga in för att koppla)
papi skrev:
SMC är beläggningen/coatingen på linserna.

FA har alla autofokus och bländaren styrs från kamerahuset

M är helt manuella

A bländaren kan styras från kamerahuset med fokusen är manuell.

DA digitalanpassad (all automatik)

Alla går att använda på K100/K10/DS/DL/D men så klart bara med så mycket automatik de är byggda för.

Tack för informationen! Ska börja kolla hur begagnatmarknaden ser ut för A-, DA- och FA-objektiv.

Jag kan gladeligen meddela att jag blev en lycklig ägare till en K100D med kitoptik i fredags (+ 2 GB minneskort och ett polariseringsfilter). Tiden får utvisa vad jag kompletterar mitt system med härnäst.

Tack alla som hjälpte mig välja!

Grattis till kameran då! Tror du gör rätt i att börja lite försiktigt med kitoptik och bygga på senare istället.

Tack! Kitoptiken är ju så förbaskat förmånlig, så jag såg det som ett bra objektiv att börja och lära sig med. Efter en tids fotograferande med detta system lär jag nog märke i vilken riktning jag vill expandera.

grattis till ditt val
Det vore kul om du kunde lägga upp lite bilder från den nya k100 också så vi andta kunde kolla lite...
Sitter själv i samma sits.

eldaren3 skrev:
grattis till ditt val
Det vore kul om du kunde lägga upp lite bilder från den nya k100 också så vi andta kunde kolla lite...
Sitter själv i samma sits.

Bilder tagna med K100D menar du? Är det nåt speciellt du vill se? T.ex. brusnivåer på olika ISO, hur bra bildstabiliseringen är, eller något annat?

Jag menade mer att du kunde lägga upp lite bilder i din mapp rent allmänt.
Jag har sökt på forumet efter K 100D bilder o hittat en del nu, vissa är bra, riktigt bra, men vissa är inte bättre än min gamla kameras och därför var jag lite nyfiken å vad du fick till med din nya PENTAX.
Jag har lie beslutsvånda just nu, jag har ett par olika allternativ, i min snart arma skalle.....

eldaren3 skrev:

Jag har lie beslutsvånda just nu, jag har ett par olika allternativ, i min snart arma skalle.....

Gissat att du är rätt påläst vid det här laget Björn :))

Jag läste själv allt jag kom över i ett halvår innan jag bestämde mig och det kan ju vara rätt kul att jämföra olika system. Då för tiden kom det inte nya kameror riktig lika ofta, som tur var.

Det står väll mellan typ K100d o den nya G7 som kommer snart det, är två olika system men troligvis 2 mycket kompetenta kamrer. Det som känns så trist med systemare e att man måste kompletra med typ macro grejor o bättre zom, så jag får hålla ut ett par dagar till...

Den är snygg G7:an men ingen videra vidvinkel och inget RAW. Med Sigma 17-70 får du iof också macro 1:2,3 ett skapligt området och fin skärpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar