Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gillade valet av typsnitt till "KENYA". Det är helt rätt!

Till den löpande textens tycker jag man kan använda ett typsnitt med serifer. Det funkar bättre på tryckt text än på bildskärm. Speciellt om texterna blir lite längre så blir serifer mer lättläst.

OBS! För att bedömma, skriv ut på skrivare (svartvit duger) för löpande text blir väldigt annorlunda på papper jämfört med bildskärm.


Mvh
Anders
 
Hej Patrik,

kul att du vill testa att göra en bok - jag ser redan nu fram emot feedback från dig!

Konvertera bilderna till rätt färgprofil och softproofa speciellt dina bilder med mycket blå himmel eller jämna färger som på din omslågsbild...


info ang. färgprofil finns här:
http://fotobok.com/blogg/?p=26

//Volker
 
PDF:er från InDesign

Är det inte något av bokföretagen som accepterar PDF som format. Skulle vilja göra layouten på riktigt dvs i InDesign eller annat layout program. I huvudsak för att få bättre koll på typografin.
Eftersom utskjutning av jpg:arna med all sannolikhet blir pdf i arbetsflödet på tryckeriet (är det inte så Voelker) så ser jag inte varför det inte skulle gå att kunna jobba med pdf som slutformat. då skulle man ju kunna leverera en enda fil med rätt CMYK-profil.
 
Jag har provat www.myphotobook.se som jag tyckte var rätt bra. Gjorde en bok på 48 sidor med hård pärm och i A4 format. Kostade ca 450 kr har jag för mig.

Det finns rätt många olika sidförslag att välja på med allt från 1 bild på ett uppslag till 6 bilder per sida.
 
Re: PDF:er från InDesign

JensEkberg skrev:
Är det inte något av bokföretagen som accepterar PDF som format.
www.lulu.com tar emot PDF:er så där har man full kontroll över layout och typografi. Dock har de inte någon särskilt bra hantering av CMYK-profiler ("Leave the images' colorspace in their original profiles. Do not convert CMYK to RGB or vice versa.").

/Staffan
 
Jag har några frågor angående PixGen program. Jag har nästan gjort klar en bok där alla bilder har sRGB färgrymd. Jag har nu installerat FOGRA icc filen, kopierat mappen med alla original bilderna och har nu konverterat dessa till CYMK enligt http://fotobok.com/blogg/?p=26.
1. Jag ser ingen skillnad på skärmen, blir det bättre när boken är tryckt?
2. Finns det något sätt att få programmet att ta dessa nya bilder istället för dom gamla med sRGB? Kan jag bara skriva över mappen med dom gamla med mappen med dom nya och få programmet att acceptera dessa nya?
3. Jag har några bilder som jag vill använda som bakgrundsbilder över 2 sidor. Men då får jag en gul prick istället för grön.Vad är minimumkravet för en grön prick map pixlar (så jag får en känsla på hur "dålig" min bild är)?
4. PixO skrev nyligen om en ny program vara. Hur långt bort är det och vad blir det för nyheter dvs skall jag vänta på den eller skicka in min beställning?

Simon
 
younso skrev:
Jag har några frågor angående PixGen program. Jag har nästan gjort klar en bok där alla bilder har sRGB färgrymd. Jag har nu installerat FOGRA icc filen, kopierat mappen med alla original bilderna och har nu konverterat dessa till CYMK enligt http://fotobok.com/blogg/?p=26.
1. Jag ser ingen skillnad på skärmen, blir det bättre när boken är tryckt?
2. Finns det något sätt att få programmet att ta dessa nya bilder istället för dom gamla med sRGB? Kan jag bara skriva över mappen med dom gamla med mappen med dom nya och få programmet att acceptera dessa nya?
3. Jag har några bilder som jag vill använda som bakgrundsbilder över 2 sidor. Men då får jag en gul prick istället för grön.Vad är minimumkravet för en grön prick map pixlar (så jag får en känsla på hur "dålig" min bild är)?
4. PixO skrev nyligen om en ny program vara. Hur långt bort är det och vad blir det för nyheter dvs skall jag vänta på den eller skicka in min beställning?

Simon

1. Så länge färgerna inte hamnar utanför färgrymden bör du inte se några skillnader. Poängen med att konvertera till Fogra27 är att Pixopolis tryckeri använder den profilen. Med sRGB blir det oftast ganska bra men en del bilder blir avsevärt bättre med Fogra27. För att göra en analogi kan vi säga att Pixopolis pratar norska (Fogra27) och in kommer du med en beställning på svenska (sRGB). Oftast funkar det bra men vissa ord (pula) blir inte så lyckat.

2. För att inte trassla till det helt skulle jag nog rekommendera ett nytt bokprojekt med suffixet Fogra27. PixGEN ändrar inte dina färgprofiler så du är på rätt väg.

3. Jag har för mig att gränsen för gult/grönt är 200 dpi när jag och Volker satt och testade över telefon för ett halvår sen.

Nu när jag svarat på ovanstående överlämnar jag resten (fråga 4) till Volker :)
 
PatrikAdolfsson skrev:
En fråga angående brödtexten.

Ska jag lägga effekter på den tex SHARP eller SMOOTH eller bara låta den vara som den är?

Patrik

Svår fråga. Jag har kört med SHARP med fullgott resultat, även om det var ganska stora typsnitt. Men jag har å andra sidan inte testat någon av de andra inställningarna.

Jag har länge haft planer på att göra en 24-sidig bok med en och samma bild, tryck med olika USM-inställningar. Kanske man också skulle ha med text i olika storlek och i SHARP, CRISP, SMOOTH, NONE, osv. Sen bör man testa vit text på svartbakgrund och tvärtom också. (Hm, undrar om Mach-band syns mer ju större typsnitt man har?)

Problemet med mitt test är väl att det endast är relevant för RAW-bilder från min kamera. Fotar man JPEG så skärps ju bilderna innan de importeras.
 
Jag har nu testat lite grand med nya bildfiler. Jag redigerade ett av mina original bilder, öppnade bokprojektet och bilden hade ändrats i min bok. Alltså gjorde jag sa att jag konverterade alla min bilder till CYMK i Photoshop (efter att jag hade gjort en master kopia av originalen), öppnade upp mitt projekt och sparade den på nytt med prefixen CYMK. Så jag slapp göra om hela boken....

Två nya tekniska frågor. Kan man flytta över projektet till en ny dator? Jag skulle vilja visa den från min bärbara som kan kopplas till min plasma TV. Och kan man vrida text så det blir stående istället för liggande? Jag vill ha tex Januari liggande eller stående ("J" över "a" som är över "n" osv).

Simon
 
uppdatering av din CS-plugin

Har du några planer på att uppdatera din trevliga plugin? Tex så att man kan använda den till den tyska pixgen? Det jag fikar efter är att kunna skapa SquareXL-böcker, som inte finns i den svenska utgåvan av Pixgen ännu. Jag är lite förtjust i 30cm*30cm som erbjuds av t ex Myphotobook eller Fujifilm.
 
Japp, jag kommer att göra det inom två veckor och går ut med ett emailutskick. Det är några andra småfel fixade också, samt att installationsprogrammet numera funkar i Vista.
 
Hej Simon,

du kan pröva att flytta en kopia av din projekt till annan dator men då ska alla bilder ligger "på samma ställe" som dom gör i orginaldatorn. ring mig för mera info.

Sidan med stående text gör du i photoshop, maller finns på hemsidan under vidare info

http://www.fotobok.com/2profiservice_formate.htm

din färdiga sida importera du sen till pixgen.

//Volker
 
younso skrev:
Och kan man vrida text så det blir stående istället för liggande? Jag vill ha tex Januari liggande eller stående ("J" över "a" som är över "n" osv).

Om du vill rotera en text i PixGen, högerklicka den så kan du rotera den i steg om 15 grader.

Om du vill ha "stående text", är det ju bara att skriva:

J
a
n
u
a
r
i

eller var det något annat som avsågs?

Mvh
Anders
 
Har skummat igenom hela tråden, men ingen (vad jag sett) har nämnt Pixaco och deras bok-produkter. Använder dom för vanliga bilder och är i stort nöjd, men vill nu testa ett bokprojekt. Några erfarenheter?

Mvh
Joakim
 
Ingen erfarenhet av dem, kolladd deras hemsida och om jag räknar rätt så hamnar en 32 sidors bok med hardcover på ca 900:- med frakt och alla tillägg. Detta är väl dubbelt så mycket som det flesta andra tar och 3 gånger så dyrt som pixopolis.

Lite väl dyrt alltså.

Mvh
Anders
 
Hej Patrik,

Bäst resultat ang. text få du om du kan skriva texten direkt i PixGen eftersom den blir en vektorgrafik då.

Ang. olika effekter har jag heller inte testad olika alternativ, själv använder jag inställning "sharp" i PS och tycker att det blir o.k. - men inte lika bra som att skriva i PixGen.

12 pt är en bra storlek, se även denna sida på tyska, om du klicka på bilderna och sen dra dom till ca. samma storlek som en A4 sida så ser du hur de kommer att ser ut i din bok...

http://www.book-on-demand.de/buchbloecke.html

Mvh.

Volker

sorry Anders, tänkte inte på de enkla alternativet med stående text... pinsamt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.