Jag har precis fått hem min första fotobok, från "myphotobook". Boken innehåller bilder från en Tanzaniaresa (Kilmanjaro & safari). Följande erfarenheter kan jag bidra med:
Förutsättning:
Djur- och landskapsbilder. Endast bildtexter, inga andra texter. PSD-filer som efter redigering och skärpa exporterats till jpeg med färgrymd sRGB.
Bok:
Maxi 30x30 cm, 144 sidor, linnerygg.
http://www.myphotobook.se/index.php?page=STATIC_PRICES&go=quadratformat_gross
För den typ av bilder jag hade ville jag ha ett format som var antingen kvadratiskt eller liggande rektangulärt. Jag tyckte under min "kartläggning" av fotoboksleverantörer att det var svårt att hitta ett bra format. Det är lite konstigt att så många fotoböcker är stående rektangulära, samt att många är för små till formatet. En fotobok ska enligt min mening vara ganska stor så bilderna kommer till sin rätt (vill man ha mkt text är i och för sig ett stående rektangulärt format kanske att föredra).
Leveranstid:
Angivet 12 arbetsdagar på hemsidan. Min bok kom efter totalt 9 dagar (7 arbetsdagar). Bra!
Pris:
Boken är företagets premiumprodukt, med det maximala antalet sidor (144). Kostade 1748:- inkl frakt.
Kvalité:
Framsidan (där man kan placera ett foto förstås) är högglansig och precis så som jag tänkt mig. Linneryggen som gick att välja i flera färger var snygg. Bra! (man kan välja en helt linneklädd bok). Tyvärr kan man inte få tryck på ryggen av boken.
Fina tjocka sidor. Jag hade dock gärna sett att de var lite "glansigare".
Generellt sett så blev mörka bilder ännu mörkare i tryck. Mörka områden i t ex ett ansikte blev näst intill svarta, vilket därmed tog bort en del av känslan i den typen av bilder eftersom ögonkontakten nästan försvann helt. Mindre bra!
Landskapsbilder där solen sveper vassa solstrålar ner i en dal och belyser dalgången blev inte riktigt bra i tryck. På en bild försvann solstrålarna/diset helt vilket var synd eftersom det var just den effekten som gjorde bilden intressant. Mindre bra!
Alltså, dynamiken i återgivning av ljus och gråskala är inte riktigt jämförbar med hur det ser ut på bildskärmen.
Skärpa och upplösning i boken går inte att jämföra med hur det ser ut på skärmen, vilket man kanske inte ska förvänta sig.
Bilderna var placerade på sidorna precis så som jag placerat dem i programvaran. Inga marginalförskjutningar. Bra!
Färgåtergivning, skärpa och andra faktorer som har med själva tryckningen att göra kanske inte skiljer så mycket mellan fotoboksleverantörer. Att det inte blir som man tänkt sig kan nog bero mer på skärmkalibrering, skärmkvalite, subjektiva faktorer etc.
Programvara:
Enkel och lätthanterlig. Bra funktioner. Inga problem med uppladdning. Bra!
Annat:
Om jag fått backa tiden och göra några justeringar så hade jag sett till att alla mörka bilder lättades upp en aning. Bildtexter (väldigt korta) skulle jag haft i mindre textstorlek än 12, särskilt eftersom jag bara använde versaler. Det hade sett mer professionellt ut. Trots att jag dubbelkollat allt flera gånger smet det igenom några fel avseende textstorlek och -färg; så jag skulle gjort fler kontroller.
Slutomdöme:
+
Format (iof subjektivt)
Att det gick att få så många sidor.
Programvara, enkel, bildplacering korrekt
Helhetintrycket och generell kvalité
Leveranstid
-
Dynamiken i gråskala