ANNONS
Annons

Efterfrågan på och leverans av Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)
grymt skön kamera, d700 asså, kände på den i dag

Finns bara gott att säga om ff D700 var superskön på alla sätt och vis, kände på den i dag, ska beställa en småningom, nästan säker a900 verkar bra den me,

Jag kanbara säga att D700 är superskön at jobba med.Trodde att jag skulle behålla min D300 och "nöja mig". Men efter en helg med mina nya lilla "pepe" så blir det D300 på blocket :)

Ställ gärna frågor, då jag inte kan lägga upp bilder ännu...

Re: D700 ej tillräckligt bra

esbtse skrev:
Nikon hamnar nu efter Canon som snart presenterar en 5D II och som kommer att ha högre upplösning än 12Mpixel. Jag behåller F6 tills D700 II kommer ut då jag använder analoga F6 när jag fotograferar landskap med vidvinkel. D3 och D300 är en sport/fågel kamrea snarare än Fine Art. Jag har gått över till analogt mellanformat men leker med en D300 och är redan trött på dess klena upplösning.

Om det är maximal upplösning du vill ha förstår jag inte varför du använder DSLR överhuvudtaget!

Titta här: http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/p65-announced.shtml

Om Canon kommer med sin uppföljare till 5D på 16 MP ger det knappt synbart bättre upplevd skärpa och ca 27,5 cm x 41,5 cm istället för 24 x 36 cm vid 300 dpi. Hur stor upplösning behöver du för att dina behov skall bli tillgodosedda?

Eftersom du uppfattar upplösningen från din D300 som så klen skulle jag verkligen uppskatta om du ville ta samma motiv och utsnitt med den kameran och din Nikon F6 med samma objektiv samt även med din analoga mellanformatskamera. Lägg sedan upp en jämförelse av de tre kamerornas resultat här på fotosidan så att vi kan få se hur D300 står sig dels mot F6:an, dels mot analogt mellanformat.

Jeppe skrev:
Jojo, men hur många bps har FM2:an ?? En?

För en korrekt jämförelse bör man väl rimligtvis sätta på MD-12:an och då, vips blir det både tyngre och större ;)
Varför är det nån slags självklarhet att "alla" vill ha en kamera som klarar många bilder per sekund? Är det inte enklare att filma istället om man har såna problem med att trycka av i rätt ögonblick? ;-)

esbtse skrev:
Nikon hamnar nu efter Canon som snart presenterar en 5D II och som kommer att ha högre upplösning än 12Mpixel. Jag behåller F6 tills D700 II kommer ut då jag använder analoga F6 när jag fotograferar landskap med vidvinkel. D3 och D300 är en sport/fågel kamrea snarare än Fine Art. Jag har gått över till analogt mellanformat men leker med en D300 och är redan trött på dess klena upplösning.
Ja, Nikon har verkligen "hamnat efter" på senare tiden. Jösses, årets trollinlägg?

Varför inte lägga ner fotograferandet ca 8 år. Köp sedan en NIkon D10 som kommer att få allt annat att blekna. Inbyggd blodtrycksmätare , defibrilator och överfallskydd som ren bonus.
Det vi har nu är ju bara leksaker...ha ha ha

Man ska inte nedvärdera de som eftersträvar förbättrad bildkvalitet, men inte behöver några finesser.
Man ser detta titt som tätt i både foruminlägg och tidningsartiklar där skribenten tolkar en kamera efter sina egna behov och uttrycker sin åsikt såsom att de fotografer som inte är i behov av den mest uppséendeväckande finessen, på kameran, inte är i behov av den kameran.

Man kan faktiskt styra en kamera helt manuellt och få perfekta bilder. Om man fortfarande använde film så skulle en FM2 eller F3 duga för många.

Själv så använder jag aldrig seriebildstagning trots att jag har haft några av marknadens snabbaste kameror.
Det är dock ofta så att de kameror som är snabbast oftast även är bäst på andra saker som betyder något för mig.

eon skrev:
Man ska inte nedvärdera de som eftersträvar förbättrad bildkvalitet, men inte behöver några finesser.
Man ser detta titt som tätt i både foruminlägg och tidningsartiklar där skribenten tolkar en kamera efter sina egna behov och uttrycker sin åsikt såsom att de fotografer som inte är i behov av den mest uppséendeväckande finessen, på kameran, inte är i behov av den kameran.

Man kan faktiskt styra en kamera helt manuellt och få perfekta bilder. Om man fortfarande använde film så skulle en FM2 eller F3 duga för många.

Själv så använder jag aldrig seriebildstagning trots att jag har haft några av marknadens snabbaste kameror.
Det är dock ofta så att de kameror som är snabbast oftast även är bäst på andra saker som betyder något för mig.
Det är just därför jag är intresserad av D700 trots att den egentligen är "helt fel". Det finns inga vettigare alternativ helt enkelt, så man får väl leva med ett halvt kilo extra i onödan samt tusen funktioner man aldrig kommer använda.

Makten skrev:
Det är just därför jag är intresserad av D700 trots att den egentligen är "helt fel". Det finns inga vettigare alternativ helt enkelt, så man får väl leva med ett halvt kilo extra i onödan samt tusen funktioner man aldrig kommer använda.
Kunde knappt sagt det bättre själv.

Hoppas kunna få klämma på den snart så jag vet om den känns lika rätt som den verkar när man läser om den.

Teodorian skrev:
Det intressanta är ju att jämföra två likvärdiga system med varandra - i det här fallet ett DX- och ett FX-system med samma MP och "samma" brännvidd på objektiven.

Bakgrunden till mitt ursprungliga inlägg kommer av att Nikon lanserade DX optiken som ett "lättare" alternativ. Då fanns inga FX hus. Så för mig som kommer hålla kvar vid min D200 ett tag till så är jämförelsen fortfarande ointresant.

Makten skrev:
Varför är det nån slags självklarhet att "alla" vill ha en kamera som klarar många bilder per sekund? Är det inte enklare att filma istället om man har såna problem med att trycka av i rätt ögonblick? ;-)

Nej, jag menade inte alls så. Men för jämförelsens skull så är det väl ändå lite orättvist att jämföra storlek och vikt mellan en FM2 med en D700. För trots att båda är kameror och att båda har förmågan att leverera bilder, så slutar nog jämförelsen där. :)

Re: Re: D700 ej tillräckligt bra

Teodorian skrev:
Om det är maximal upplösning du vill ha förstår jag inte varför du använder DSLR överhuvudtaget!

Titta här: http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/p65-announced.shtml

Om Canon kommer med sin uppföljare till 5D på 16 MP ger det knappt synbart bättre upplevd skärpa och ca 27,5 cm x 41,5 cm istället för 24 x 36 cm vid 300 dpi. Hur stor upplösning behöver du för att dina behov skall bli tillgodosedda?

Eftersom du uppfattar upplösningen från din D300 som så klen skulle jag verkligen uppskatta om du ville ta samma motiv och utsnitt med den kameran och din Nikon F6 med samma objektiv samt även med din analoga mellanformatskamera. Lägg sedan upp en jämförelse av de tre kamerornas resultat här på fotosidan så att vi kan få se hur D300 står sig dels mot F6:an, dels mot analogt mellanformat.
Förstora bilden 70*100 så frår du se.

Jeppe skrev:
Nej, jag menade inte alls så. Men för jämförelsens skull så är det väl ändå lite orättvist att jämföra storlek och vikt mellan en FM2 med en D700. För trots att båda är kameror och att båda har förmågan att leverera bilder, så slutar nog jämförelsen där. :)
Nej, varför skulle det vara orättvist? För mig är det en mycket rimlig jämförelse. FM2:an har precis de prestanda som jag behöver. (Möjligen att det skulle vara trevligt med tidsautomatik ibland).
Det enda FM2 saknar, som jag ser det, är en digital sensor istället för analog film.
Men en lika enkel DSLR som FM2 får vi nog aldrig se, det går väl inte att tjäna några pengar på en sån kamera.

Re: Re: Re: D700 ej tillräckligt bra

esbtse skrev:
Förstora bilden 70*100 så frår du se.

Det är nog få seriösa landskapsfotografer som gör stora utskrifter och nöjer sig med en 12 MP DX- eller FX-kamera som D3 eller D700. D700 kommer inte att efterfrågas av professionella landskapsfotografer. Dessa använder fortfarande MF eller LF med film eller digitalt bakstycke på 39 MP (nu snart 50 MP och 60 MP).

Det är ju självklart att en 12 MP DSLR inte kan konkurrera och ge bra resultat om bilden forstoras till 100x70 cm. (Har du använt något interpoleringsprogram?) Inte ens den nya 60 MP 645-sensorn från Phase One klarar det i 300 dpi. Vilka förväntningar har du egentligen?!

Det intressanta är om småbildskameran F6 med negativ färgfilm ger bättre, lika eller sämre resultat vid den utskriftsstorleken. Har du jämfört samma motiv taget med samma objektiv på F6 och D300 (korrigerat för brännviddsskillnaden mellan formaten) samt även med din mellanformatskamera?

Här har jag jämfört en 12 MP-bild tagen med Nikon D3, 14-24/2.8, 14 mm, f11 dels i original med crop, dels i samma utsnitt efter interpolering i CS2 till 100 x 66,5 cm i 240 dpi.

Originalbilden och dess "större bror" ovanpå. Utsnittet är rödmarkerat.

Bilagor

• 300vs240dpi.översikt.jpg
    300vs240dpi.översikt.jpg
    78.4 KB · Visningar: 361
Utsnitten sida vid sida. Först utan bildbehandling (bilden är enbart konverterad genom View NX).

Bilagor

• 300vs240dpi.crop.2.2.jpg
    300vs240dpi.crop.2.2.jpg
    87.4 KB · Visningar: 356
Sedan efter lite lokal kontrast, s-kurva och skärpning:

Bilagor

• 300vs240dpi.crop.1.4.jpg
    300vs240dpi.crop.1.4.jpg
    95.7 KB · Visningar: 347
Frågan igen: Hur skulle Nikons D700, D3 och D300 stå sig för den här typen av bilder gentemot negativ färgfilm i dels småbildsformatet, dels mellanformat. Skulle verkligen en F6:an med bra negativ färgfilm slå D3/D700 i upplösning? Hur mycket bättre detaljnivå skulle en mellanformatskamera prestera?

Re: Re: Re: Re: D700 ej tillräckligt bra

Teodorian skrev:
Det är nog få seriösa landskapsfotografer som gör stora utskrifter och nöjer sig med en 12 MP DX- eller FX-kamera som D3 eller D700. D700 kommer inte att efterfrågas av professionella landskapsfotografer. Dessa använder fortfarande MF eller LF med film eller digitalt bakstycke på 39 MP (nu snart 50 MP och 60 MP).

Ajajaj.. får hoppas att inte fotografer som Peter Gerdehag (5D + 24-105/4L) och Staffan Widstrand (numera D3 + D300) läser detta ;)

Vi har alla olika krav på upplösningen, vissa har högre, därmed inte sagt att det blir bättre för det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar