Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterbelysninsgslager i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar hur ni gör då ni efterbelyser och skuggar (eller vad det nu heter på svenska) i PS.

Ska man skapa ett lager med bilden i och köra där och i så fall. Ska man låta bilden som är som bakgrund (lägsta lagret) aldrig vara synligt då man jobbar sen?

Jag har inte hittat ett sådant specifikt lager utan bara kontrast och layerlager, men inget för efterbelysning.

/ Marcus - som precis gått över från analogt till digitalt efterarbete...

det första jag brukar göra, när jag ska göra förändringar direkt på bilden, är att göra en kopia av bakgrundslagret (ctrl+J) och jobba på det istället. där använder jag skugg- och efterbelysningsverktygen direkt på (det är det dom är till för).
då behåller jag själva originalbilden orörd längst ner bland mina lager och kan, när jag är klar, kika på hur det blev, före och efter.
(håll nere alt och klicka på ögat till vänster om bakgrundslagret. då klickar du bort alla andra lager och klickar du igen så får du fram alla lager igen)

i övrigt kan man lägga nivåer som ett justeringslager ovanpå. man kan måla bort delar av justeringslagret som man inte vill ska påverka bilden. då använder man sig av pensel inställt på 100% (om man vill ta bort helt) och svart färg (eller om det var vit? testa) och målar på själva justeringslagret.
om du bara vill ha ytterst få påverkade detaljer, kan du efter att ha ställt in ett nivå-justeringslager, invertera det (ctrl+alt+I som i Ivar) och med vit färg måla tillbaka nivåerna där du vill ha dom.
det här kan lämpa sig för efterbelysning om man inte samtidigt vill förstärka färgen, som det lätt blir när man använder efterbelysningsverktyget på färgbilder.

Det kan räcka att ha bilddatat bara i bakgrunden och förändringarna (efterbelysningen) i olika justeringslager. Ett justeringslager är en mask som man kan "måla på" för att styra var och hur mycket det ska påverka det som ligger under det.

(Christel hann före med sitt svar ;-)

ANNONS