Annons

Efter behandlingen i LR...

Produkter
(logga in för att koppla)
Men den väsentliga frågan är ju om din skärm verkligen visar sRGB. Och vilka browsers är det du testat? Det är mycket få som har en vettig färghantering. Firefox är en, men den kräver att du aktiverar den. http://www.gballard.net/firefox/ är en bra sida för att dels kolla detta, dels kolla hur andra fungerar.

Fast det saknar väl betydelse givet att samma skärm visar samma bild i samma program?

En bild som visas i en browser visas ju indentiskt oavsett om den servas från lokalt filsystem eller via en webbserver.

För övrigt har jag verifierat just det genom att ladda upp exakt samma bild till mina egna webbservrar för att betrakta resultatet

Den enda logiska slutsats jag kan dra är att bilden antingen konverterats och/eller taggats om och att det beteendet är specifikt för Fotosidan.se

Den enda logiska slutsats jag kan dra är att bilden antingen konverterats och/eller taggats om och att det beteendet är specifikt för Fotosidan.se

Nu ska jag väl inte svara för Fotosidans räkning, men här är i alla fall beskrivningen om hur de hanterar färgerna http://www.fotosidan.se/blogs/clindh/konvertering-till-srgb-vid-uppladdning.htm

Om du har konverterat til sRGB och bäddat in profilen borde det då innebära att du får samma utseende på bilden. Om du har sparat den i en annan färgrymd och inte bäddat in profilen medför det att färgen ändras.

Nu ska jag väl inte svara för Fotosidans räkning, men här är i alla fall beskrivningen om hur de hanterar färgerna http://www.fotosidan.se/blogs/clindh/konvertering-till-srgb-vid-uppladdning.htm

Om du har konverterat til sRGB och bäddat in profilen borde det då innebära att du får samma utseende på bilden. Om du har sparat den i en annan färgrymd och inte bäddat in profilen medför det att färgen ändras.

Jag konverterar alltid till sRGB, antingen med eller utan inbäddad profil och testade alla varianter jag kunde tänka mig, såvitt jag kan minnas, men jag får väl göra ett nytt test, för det där är ju tämligen raka besked och om det stämmer borde resultatet ju inte bli det jag fick.

Jag laddade just upp en bild, öppnad via Camera RAW som sRGB i Photoshop, därefter sparad via "Spara för webb" med tillvalen "spara som sRGB" och "Inkludera Profil".

Den sparade sRGB-jpeg-filen visas klart annorlunda efter uppladdning till Fotosidan.se, i samma Browser ( i detta fall Chrome)

Av detta kan jag inte dra någon annan slutsats att fotosidans påstående om hur de behandlar bilder ( i detta fall ) helt enkelt inte stämmer. De gör någon konvertering, även om det är sRGB och profilen är inkluderad.

Stefan, jag vore tacksam att höra dina tankar om detta!

En skärmdump som visar skillnaderna finns här

http://publishingkonsult.se/CustomerDownloads/SC.png

Jag använder Chrome för flera funktioner, men är det verkligen en läsare som använder Color Management? Innan du säger att det är Fotosidan bör du nog testa en webbläsare som garanterat också klarar av att hantera färgprofiler korrekt.

Jag laddade just upp en bild, öppnad via Camera RAW som sRGB i Photoshop, därefter sparad via "Spara för webb" med tillvalen "spara som sRGB" och "Inkludera Profil".

Den sparade sRGB-jpeg-filen visas klart annorlunda efter uppladdning till Fotosidan.se, i samma Browser ( i detta fall Chrome)

Av detta kan jag inte dra någon annan slutsats att fotosidans påstående om hur de behandlar bilder ( i detta fall ) helt enkelt inte stämmer. De gör någon konvertering, även om det är sRGB och profilen är inkluderad.

Stefan, jag vore tacksam att höra dina tankar om detta!

En skärmdump som visar skillnaderna finns här

http://publishingkonsult.se/CustomerDownloads/SC.png

Förutsättningen för att du ska få samma färg mellan Chrome och det du ser i ett färghanterat program som Photoshop är att din skärm är kalibrerad till sRGB. Detta eftersom Chrome inte är färghanterat, utan bara skickar upp RGB-värdena på skärmen utan att ta hänsyn till den profil som skärmen har. Om du öppnar bilden som du sparat ut från Photoshop i Chrome och sedan kollar din bild här på Fotosidan, då bör de vara lika om Fotosidan inte konverterar bilden.

Förutsättningen för att du ska få samma färg mellan Chrome och det du ser i ett färghanterat program som Photoshop är att din skärm är kalibrerad till sRGB. Detta eftersom Chrome inte är färghanterat, utan bara skickar upp RGB-värdena på skärmen utan att ta hänsyn till den profil som skärmen har. Om du öppnar bilden som du sparat ut från Photoshop i Chrome och sedan kollar din bild här på Fotosidan, då bör de vara lika om Fotosidan inte konverterar bilden.

Tack för synpunkter. Tyvärr kanske det inte framgår på den länkade skärmdumpen, men det högra fönstret visar alltså den uppladdade bilden (före uppladdning) i Chrome, och den vänstra visar hur den (konverterade?) bilden efter uppladdning till fotosidan, fortfarande i Chrome.

För övrigt så laddade jag hem den uppladdade/konverterade bilden och samma skillnad är synlig i valfritt visningsprogram lokalt, mao sker det faktiskt någonting hos Fotosidan.

Här är metadata för de två bilderna (efter, resp, före, via ExifTool)

RMBP:~ richardr$ exiftool /Users/richardr/Desktop/7845cd4f654491c160240d3834adf6b2.jpg
ExifTool Version Number : 9.96
File Name : 7845cd4f654491c160240d3834adf6b2.jpg
Directory : /Users/richardr/Desktop
File Size : 131 kB
File Modification Date/Time : 2016:07:04 10:26:43+02:00
File Access Date/Time : 2016:07:04 10:54:06+02:00
File Inode Change Date/Time : 2016:07:04 10:26:47+02:00
File Permissions : rw-r--r--
File Type : JPEG
File Type Extension : jpg
MIME Type : image/jpeg
JFIF Version : 1.01
Resolution Unit : inches
X Resolution : 72
Y Resolution : 72
Exif Byte Order : Little-endian (Intel, II)
Image Width : 1600
Image Height : 1067
Encoding Process : Baseline DCT, Huffman coding
Bits Per Sample : 8
Color Components : 3
Y Cb Cr Sub Sampling : YCbCr4:4:4 (1 1)
Image Size : 1600x1067
Megapixels : 1.7

RMBP:~ richardr$ exiftool /Users/richardr/Desktop/_MG_2791.jpg
ExifTool Version Number : 9.96
File Name : _MG_2791.jpg
Directory : /Users/richardr/Desktop
File Size : 123 kB
File Modification Date/Time : 2016:07:04 09:57:14+02:00
File Access Date/Time : 2016:07:04 10:54:47+02:00
File Inode Change Date/Time : 2016:07:04 09:57:14+02:00
File Permissions : rw-r--r--
File Type : JPEG
File Type Extension : jpg
MIME Type : image/jpeg
Exif Byte Order : Little-endian (Intel, II)
Quality : 60%
IPTC Digest : 00000000000000000000000000000000
Profile CMM Type : Lino
Profile Version : 2.1.0
Profile Class : Display Device Profile
Color Space Data : RGB
Profile Connection Space : XYZ
Profile Date Time : 1998:02:09 06:49:00
Profile File Signature : acsp
Primary Platform : Microsoft Corporation
CMM Flags : Not Embedded, Independent
Device Manufacturer : IEC
Device Model : sRGB
Device Attributes : Reflective, Glossy, Positive, Color
Rendering Intent : Perceptual
Connection Space Illuminant : 0.9642 1 0.82491
Profile Creator : HP
Profile ID : 0
Profile Copyright : Copyright (c) 1998 Hewlett-Packard Company
Profile Description : sRGB IEC61966-2.1
Media White Point : 0.95045 1 1.08905
Media Black Point : 0 0 0
Red Matrix Column : 0.43607 0.22249 0.01392
Green Matrix Column : 0.38515 0.71687 0.09708
Blue Matrix Column : 0.14307 0.06061 0.7141
Device Mfg Desc : IEC http://www.iec.ch
Device Model Desc : IEC 61966-2.1 Default RGB colour space - sRGB
Viewing Cond Desc : Reference Viewing Condition in IEC61966-2.1
Viewing Cond Illuminant : 19.6445 20.3718 16.8089
Viewing Cond Surround : 3.92889 4.07439 3.36179
Viewing Cond Illuminant Type : D50
Luminance : 76.03647 80 87.12462
Measurement Observer : CIE 1931
Measurement Backing : 0 0 0
Measurement Geometry : Unknown
Measurement Flare : 0.999%
Measurement Illuminant : D65
Technology : Cathode Ray Tube Display
Red Tone Reproduction Curve : (Binary data 2060 bytes, use -b option to extract)
Green Tone Reproduction Curve : (Binary data 2060 bytes, use -b option to extract)
Blue Tone Reproduction Curve : (Binary data 2060 bytes, use -b option to extract)
DCT Encode Version : 100
APP14 Flags 0 : [14], Encoded with Blend=1 downsampling
APP14 Flags 1 : (none)
Color Transform : YCbCr
Image Width : 1600
Image Height : 1067
Encoding Process : Baseline DCT, Huffman coding
Bits Per Sample : 8
Color Components : 3
Y Cb Cr Sub Sampling : YCbCr4:4:4 (1 1)
Image Size : 1600x1067
Megapixels : 1.7
RMBP:~ richardr$

Jag använder Chrome för flera funktioner, men är det verkligen en läsare som använder Color Management? Innan du säger att det är Fotosidan bör du nog testa en webbläsare som garanterat också klarar av att hantera färgprofiler korrekt.

Fast det spelar ingen roll, om visningen innan uppladdning, i Chrome, är annorlunda än visningen i Chrome, efter uppladdning. Något har skett på vägen.

Senast ändrad:
Hmm... Jag undrar om det kan vara en Chrome-issue ändå, fast på ett annat sätt än vad jag trodde.

Fotosidan använder HTML: s Canvas-element för att rendera bilder, och det verkar vara det som hanterar bildelement annorlunda än vad ett vanligt IMG-element gör.

Safari hanterar samma bild annorlunda, så jag lutar åt att det är en av alla dessa browser-skillnader trots allt, trots att man kunde ha förväntat sig att en redan sRBG-konverterad bild bara slussades rakt igenom browsern, men uppenbarligen inte.

Hmm... Jag undrar om det kan vara en Chrome-issue ändå, fast på ett annat sätt än vad jag trodde.

Fotosidan använder HTML: s Canvas-element för att rendera bilder, och det verkar vara det som hanterar bildelement annorlunda än vad ett vanligt IMG-element gör.

Safari hanterar samma bild annorlunda, så jag lutar åt att det är en av alla dessa browser-skillnader trots allt, trots att man kunde ha förväntat sig att en redan sRBG-konverterad bild bara slussades rakt igenom browsern, men uppenbarligen inte.

Jag använde Firefox för att ha koll på färger men sedan blev det strul med andra tillägg och synk så nu kör jag Chrome men får då ta att färgerna är huller om buller ibland. Vet i alla fall att jag inte litat på färgåtergivning i Chrome för även mitt Zenfoliokonto blir väldigt olika mot vad jag kan se hemma på skärmen i LR och PS även om jag bäddar in profiler.

Fast det spelar ingen roll, om visningen innan uppladdning, i Chrome, är annorlunda än visningen i Chrome, efter uppladdning. Något har skett på vägen.

Det vore intressant om du gjorde samma sak i en färnhanterad webbläsare, antiken FireFox där du aktiverat färghanteringen eller i Safari.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar