Advertisement

Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köper och säljer ständigt via blocket. Mestadels säljer då jag köper det mesta nytt när det är bra erbjudanden.
Jag har aldrig fått frågan om det är svensksåld.
De flesta frågorna släcks då man skriver att man är förste ägaren och man har originalkvitto och har alla originaltillbehör.
Inte heller många är måna om att få lådan heller förutom de gånger jag sålt/bytt i butik. Jag brukar slänga lådorna efter ett tag. Finns ingen låda så blir det avdrag i ersättning.

Vanliga frågor om inte det redan anges i annonsen, hur många exponeringar (kamerahus), om det kan skickas, om det finns kvitto, bilder på den, bilder tagna med den, varför den säljs etc

Köper man en kamera för 29kkr utomlands istället 50kkr i Sverige så kommer man nog lätt kunna sälja kameran efter 1 år för runt 30kkr utan problem (sålänge skicket är bra såklart). Exempel taget ur verkligheten, kamera är inte såld än. Nyköpt!
 
Jag köper och säljer ständigt via blocket. Mestadels säljer då jag köper det mesta nytt när det är bra erbjudanden.
Jag har aldrig fått frågan om det är svensksåld.
De flesta frågorna släcks då man skriver att man är förste ägaren och man har originalkvitto och har alla originaltillbehör.
Inte heller många är måna om att få lådan heller förutom de gånger jag sålt/bytt i butik. Jag brukar slänga lådorna efter ett tag. Finns ingen låda så blir det avdrag i ersättning.

Vanliga frågor om inte det redan anges i annonsen, hur många exponeringar (kamerahus), om det kan skickas, om det finns kvitto, bilder på den, bilder tagna med den, varför den säljs etc

Köper man en kamera för 29kkr utomlands istället 50kkr i Sverige så kommer man nog lätt kunna sälja kameran efter 1 år för runt 30kkr utan problem (sålänge skicket är bra såklart)

Låter som det går att göra pengar på en gång, det där är större skillnad än momsen.
 
Men varför skulle man förvänta sig att hela nypris (och produktskillnaden) skulle avspegla sig i begprisskillnad?
Det vet jag inte om man skulle förvänta sig, men om man ska betala 12000 kr mera för en produkt som man senare vill sälja så är det väl bra om man får ungefär så mycket mer när man säljer den? Annars är det väl knappast någon vits att köpa varan till det högre priset? Garantivillkoren får vi anta är ungefär desamma, annars kan ju bättre sådana villkor vara en anledning att betala ett högre pris (men 12000 kr mer?).
 
Det vet jag inte om man skulle förvänta sig, men om man ska betala 12000 kr mera för en produkt som man senare vill sälja så är det väl bra om man får ungefär så mycket mer när man säljer den? ....

Är det så på något annat område?

Jag nämnde en rad andra fördelar med härsålt som du bekvämt gled förbi i din argumentation.

Garantier är t ex knappast samma ens på pappret då det är olika länders lagar.

Jag är rätt hyfsad på engelska (är E-finity det?) men föredrar ändå att ta supportärenden face-to-face i butik eller i telefon på svenska.
 
Det är ett Hong Kong baserat företag och har engelska som ett av de officiella språken.
Deras support om man läser i tråden verkar vara bra.

/Stefan

Jag har varit i Hong Kong nyligen och vet vilken nivå på engelska de har (ledtråd: väldigt blandat). Även om de pratar perfekt britisk engelska föredrar jag ärenden när något gått fel på mitt eget språk men det är jag det. Skulle det gå totalt åt pipan föredrar jag svenska lagar. Sen gillar jag den extra support som går utanför lagar och avtal som man får av lokalbutiken.


Edit: Du ändrade ditt inlägg.

...
Garantier kan man nog glömma.. ...

Precis. Man får vad man betalar för.

Kommer inte glömma när en viss butik fixade fram en ny kamera på timmar, trots att den egentligen var slutsåld.
 
Är det så på något annat område?
Jag förstår inte riktigt vad du syftar på.

För min del är det helt klart inte värt 12000 kr för att kunna promenera in med en trasig kamera till en butik istället för att skicka den till säljaren via post. Det spelar ingen roll om säljaren befinner sig i Umeå eller London. Transporttiden lär knappast vara den största delen av tiden som går åt för att reparera eller ersätta kameran.

I Sverige har vi tre års reklamationsrätt medan EU-reglerna kräver två år. Jag vet inte om UK följer EU-minimum eller har lagstadgat om längre tid. Hur som helst så är knappast det sista året i svensk reklamationsrätt värt 12000 kr för mig.

Det betyder förstås inte att andra inte kan vilja betala ohemult mycket pengar för personlig service och köp över disk. :)
 
Här tror jag många stora köpcentrum kommer att behöva jobba lite och slita sina hår. Stora budgetvaruhus, som tex. rikskända Gekås i Ullared, som varit extremt framgångsrika, kommer inte i längden att kunna stilla se på denna utvecklingen utan att själva erbjuda kunderna fler säljkanaler.

Det är spännande, vi är mitt i ett systemskifte. All fysisk handel kommer inte slås ut och inte heller alla köpcentrum. Men börjar lamporna lysa rött är det kört tror jag, då finns det ingen återvändo, man måste hitta nya strategier ganska omgående. Elgiganten försöker konkurrera på internet och i butik, samma gäller NetOnNet med lagerbutiker, men servicenivån är i princip lika med noll.

Kineserna kommer inte vika ner sig pga PostNord utan kommer förmodligen hitta andra kanaler i Europa. Läste rykten om att Amazon är på gång i Mälardalen, det tror jag kan bli spiken i kistan, liknande den i USA.

Återigen, det är vi konsumenter som styr utvecklingen.
 
Det betyder förstås inte att andra inte kan vilja betala ohemult mycket pengar för personlig service och köp över disk. :)

För superproffsen spelar det ingen roll, kameran är en hammare som byts ut efter något år och servicen är viktig. Novisen kan få råd i butiken, men alla entusiaster som här, kan istället fråga varandra och få mer neutrala och uttömmande svar än i en butik som har särintressen.

Prognosen för e-handeln är 25-35 av handeln inom 6-7 år (ta bort livsmedel). Men jag tror den siffran är för låg, att handla på nätet har blivit en folkrörelse, fråga PostNord :) Det är bara att titta på utvecklingen det sista året. HM's aktie har rasat med hälften om man ser till börsindex de sista åren.
 
Jag förstår inte riktigt vad du syftar på.

Du skrev om att skillnaden på begpris skulle motvara nyprisskillnaden 12000. Då påpekade jag att det fanns en rad viktigare faktorer som jag redan listat, service, snabbhet, garantier, inofficiella garantier, svensk support, svensk manual, svensk produkt (svensk kontakt) avsedd för svenska marknaden, svenska lagar,tillgång till svenska konsumentverket osv. Det finns säkert någon mer fördel.

För min del är det helt klart inte värt 12000 kr för att kunna promenera in med en trasig kamera till en butik istället för att skicka den till säljaren via post. Det spelar ingen roll om säljaren befinner sig i Umeå eller London. Transporttiden lär knappast vara den största delen av tiden som går åt för att reparera eller ersätta kameran.

I Sverige har vi tre års reklamationsrätt medan EU-reglerna kräver två år. Jag vet inte om UK följer EU-minimum eller har lagstadgat om längre tid. Hur som helst så är knappast det sista året i svensk reklamationsrätt värt 12000 kr för mig.

Det betyder förstås inte att andra inte kan vilja betala ohemult mycket pengar för personlig service och köp över disk. :)

Du hänger upp dig på en enda produkt och 12000 kronor. Är det inte bättre att vi pratar generellt, eller kommer du bara att köpa MkIV på detta sätt?

Jag gillar svenska butiker och hur lätt det är att stövla in med en ifrågasatt produkt till sin fotobutik (som förstås inte ligger i Umeå utan hemma) och få ny. Man behöver inte skicka iväg den länge på utredning av fel. E-finity är väl f ö bara en fasad för ett hongkongföretag för att komma runt tull och momsregler? Vi får se vad som händer den dag det uppstår något generalfel (det händer den bästa ibland) och massor med kameror behöver servas. Att UK följer EU-rätt stämmer i dagsläget men det gäller inte under hela garantitiden.

Har du haft några garantiärenden av någon kamera? Hur postar man en säkert till Hong Kong /UK? Vem står för risken om kameran kommer bort?
 
Du hänger upp dig på en enda produkt och 12000 kronor. Är det inte bättre att vi pratar generellt, eller kommer du bara att köpa MkIV på detta sätt?
Generellt sett så ska merkostnaden för att köpa av den dyrare handlaren uppväga besväret med att köpa av den billigare. 12000 kr är definitivt över gränsen, men jag kan inte säga exakt var den går. För ett par hundra kronor mindre skulle jag nog inte beställa från en säljare av typen E-infinity, men om jag sparar ett par tusenlappar så skulle jag göra det. Någonstans mellan dessa belopp går gränsen för mig.

Häromåret köpte jag en kamera av en postorderfirma i Finland för cirka 6000 kr lägre pris än vad den kostade i Sverige. För mig var det definitivt inte värt att betala 6000 mer för att kunna köpa av en butik som jag kunde besöka.

Att UK följer EU-rätt stämmer i dagsläget men det gäller inte under hela garantitiden.
Garantier ställs ut av tillverkare/säljare så de påverkas inte av UKs utträde ur EU. Den lagstadgade reklamationsrätten kan eventuellt påverkas, men jag tvivlar på att det är viktigt för britterna att skaffa sig sämre reklamationsrätt.

Det som kan påverka den här sortens handel ordentligt är vilket slags handelsavtal UK träffar med EU i samband med utträdet. Om det blir en tullmur mellan UK och EU så kommer det inte att löna sig lika mycket att köpa från E-infinity och det kommer att bli lite krångligare.

Har du haft några garantiärenden av någon kamera? Hur postar man en säkert till Hong Kong /UK? Vem står för risken om kameran kommer bort?
Man postar lika säkert till UK som till Umeå (man behöver inte skicka något till Hong Kong om man handlar av butiker som E-infinity). Jag har haft ett reklamationsärende på ett batterigrepp som jag då skickade till Umeå med posten. Det gick bra trots alla skräckhistorier som finns om Postnord.

N.B. att om prisskillnaden är tillräckligt stor (t.ex. 12000 kr) så kan man bekosta en ganska omfattande reparation hos en svensk kameraverkstad utan att blanda in reklamation hos säljaren. Dessutom ger tillverkare i vissa fall garantier som gäller oavsett var man har köpt varan. Sånt är värt att kolla upp innan man köper en dyr pryl.
 
Generellt sett så ska merkostnaden för att köpa av den dyrare handlaren uppväga besväret med att köpa av den billigare.

Håller med men du var ju inne på att begpriset skulle uppväga skillnaden och det håller jag inte med om. De flesta fördelarna får man som första ägare.

12000 kr är definitivt över gränsen, men jag kan inte säga exakt var den går. För ett par hundra kronor mindre skulle jag nog inte beställa från en säljare av typen E-infinity, men om jag sparar ett par tusenlappar så skulle jag göra det. Någonstans mellan dessa belopp går gränsen för mig.
När något låter för bra för att vara sant är det antagligen inte sant. Rabatter av den storleksordningen får mig att tro att något är skumt med skatt, tull, moms etc.
...
Garantier ställs ut av tillverkare/säljare så de påverkas inte av UKs utträde ur EU. Den lagstadgade reklamationsrätten kan eventuellt påverkas, men jag tvivlar på att det är viktigt för britterna att skaffa sig sämre reklamationsrätt.

Man ska åberopa rätten också och det gör man normalt mot butiken. Som alltså ligger i Hong Kong. I UK finns postfasaden.

Britterna försämrar säkert inte sina egna medborgares rättigheter, men våra rättigheter mot britterna kan mycket väl bli sämre. Vi får väl se.

Det som kan påverka den här sortens handel ordentligt är vilket slags handelsavtal UK träffar med EU i samband med utträdet. Om det blir en tullmur mellan UK och EU så kommer det inte att löna sig lika mycket att köpa från E-infinity och det kommer att bli lite krångligare.

Håller med. I fallet E-finity är prisskillnaden så stor att jag undrar om de följer dagens regler.

Man postar lika säkert till UK som till Umeå (man behöver inte skicka något till Hong Kong om man handlar av butiker som E-infinity). Jag har haft ett reklamationsärende på ett batterigrepp som jag då skickade till Umeå med posten. Det gick bra trots alla skräckhistorier som finns om Postnord.

Möjligt men jag jämför med min lokala butik, då slipper jag porto, förpackning, reda ut risk, lämna, hämta på ica etc...och kan tom få proffsråd som man lär sig av och och kanske t o m löser problemet. En fall för mig var när ett objektiv strulade (det gick inte autofokusera vid närgränsen) som visade sig bero på kameran som behövde mjukvaruuppgraderas.

N.B. att om prisskillnaden är tillräckligt stor (t.ex. 12000 kr) så kan man bekosta en ganska omfattande reparation hos en svensk kameraverkstad utan att blanda in reklamation hos säljaren. Dessutom ger tillverkare i vissa fall garantier som gäller oavsett var man har köpt varan. Sånt är värt att kolla upp innan man köper en dyr pryl.

Håller med om det och tycker därför inte vi ska fixera oss vid just köp av en MkIV och en enda prisskillnad som inte är representativ för marknaden, hur många MkIV kan man köpa?

Men igen, om du vill lämna in en felaktig vara köpt på E-finity i butik / serviceställe i Sverige, får du ingen ny på en gång som du med lite tur kan få i din lokala fotobutik hemma. Köper du en död kamera/objektiv får du oftast en ny i handen utan utredning.
 
Håller med men du var ju inne på att begpriset skulle uppväga skillnaden och det håller jag inte med om. De flesta fördelarna får man som första ägare.
Ja, varför ska jag betala mer för en kamera som jag har tänkt sälja senare om jag inte får mer betalt när jag säljer?
Jag har redan talat om min åsikt om fördelar och nackdelar med att handla av en närbutik och hur mycket det får kosta.

När något låter för bra för att vara sant är det antagligen inte sant. Rabatter av den storleksordningen får mig att tro att något är skumt med skatt, tull, moms etc.
Om du läser hela den här tråden så finner du att det bara finns goda omdömen om E-infinity. Givetvis bör man kolla upp en postorderfirma som säljer betydligt billigare än ens lokala butik, och det är precis vad den här tråden gick ut på från början.

Man ska åberopa rätten också och det gör man normalt mot butiken. Som alltså ligger i Hong Kong. I UK finns postfasaden.
Alla som har skrivit i den här tråden och handlat av E-infinity har kommunicerat med Londonkontoret.

Du får förstås gärna betala hur mycket du vill för kameror du köper. Jag berättade bara hur jag själv resonerar. (Och jag gav faktiskt även ett exempel som inte handlade om E-infinity, EOS 5D IV och 12000 kr).
 
Ja, varför ska jag betala mer för en kamera som jag har tänkt sälja senare om jag inte får mer betalt när jag säljer?

Du får mer men du nämnde 12000 vilket jag tyckte var orimligt att kräva eller tycka att begpriset borde skilja och därför frågade om.

...
Om du läser hela den här tråden så finner du att det bara finns goda omdömen om E-infinity. Givetvis bör man kolla upp en postorderfirma som säljer betydligt billigare än ens lokala butik, och det är precis vad den här tråden gick ut på från början.
...

Det står inget om huruvida de betalar alla skatter, tullar, moms etc som jag undrade om.
 
Ja, om jag inte får igen priskillnaden när jag säljer så är det ju ingen vits att betala det högre priset.
Modulo de eventuella fördelar man får av att handla lokalt, men om vi räknar bort vad dessa fördelar kan vara värda så ska man ju få tillbaka resten av prisskillnaden när man säljer för att det ska vara någon vits med att betala det högre priset.
 
Ja, om jag inte får igen priskillnaden när jag säljer så är det ju ingen vits att betala det högre priset.

Jo det kan det vara pga:

...fördelar man får av att handla lokalt...

Kan vi lägga ner nu, vi vet att det finns fördel iom priset, vi vet att det blir sämre service, vi vet att alla varor inte har samma rabatt, vi vet inte hur de lyckas vara billigare än andra eller om de betalar skatt, moms och tull ok. Vi vet också att begköpare frågar om produkter är svenskköpta så något är det i alla fall värt i andra ledet.
 
Är det verkligen många som tänker på 2a handsvärdet när de köper nytt? Särskilt om man är företagare? Man brukar ju slita ut dom rejält, eller?
Själv tänker jag mkt på 2:a handsvärdet när jag köper begagant (ska vi kalla det 3:e handsvärdet) Den tycler jag är mest intressant.

Angående garanti. Jag har hellre en bra försäkrings- än bra garantivillkor. Skaffa bra försäkring!

/Stefan
 
Kan vi lägga ner nu, vi vet att det finns fördel iom priset, vi vet att det blir sämre service, vi vet att alla varor inte har samma rabatt, vi vet inte hur de lyckas vara billigare än andra eller om de betalar skatt, moms och tull ok. Vi vet också att begköpare frågar om produkter är svenskköpta så något är det i alla fall värt i andra ledet.
Kruxet är hur man värderar fördelar av att handla lokalt. Jag har redovisat ungefär vad jag tycker att det kan vara värt och om merkostnaden blir högre så handlar jag inte lokalt (delvis eftersom det "värdet" försvinner som värdeminskning i stort sett omedelbart).

Det vekar vara olika bud om andrahandsvärdet faktiskt blir högre för något man har köpt i en lokal butik. Stefan tycks inte ha den erfarenheten, men även om han skulle ha en udda erfarenhet så tvivlar jag starkt på att det handlar om flera tusen kronor.

E-infinity är ett registrerat aktiebolag och jag kan inte hitta några anmärkningar på det i UKs bolagsregister. Om sånt är viktigt så bör man förstås kolla upp det innan köp.

PS: citera gärna så att hela meningen går fram. Som det ser ut nu så argumenterar du mot något jag inte menar.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar