Ok, du har pratat så länge om dina kunder så jag tog för givet att du hade företag.
Sidospår iofs. Jo, jag har haft företag (FA-skatt), men inte längre. Nu kör jag det mesta som Hobbyverksamhet. Resten som inte fås göras inom Hobbyverksamhet ordnar jag på annat sätt.
Vi kan lämna företag, hobby etc åt sidan för det är en helt annan intressant diskussion.
Ok. Jag läser och ser att du gärna köper billigare från utlandet med sämre möjlighet till reklamation, garanti etc och vältrar över den kostnaden på de svenska försäkringsbolagen som du har bra koll på.
Absolut inte. För det första gör jag en noggrann övervägning mellan fördelar och nackdelar innan ett köp oavsett inrikes eller utrikes, privat eller företag. Senaste stora köp blev ju en Sony A7R3 via ett av de större företagen här i Sverige. Fyndade den för 30kkr med garanti. Sony A7R2, blev utrikes.
För det andra så kan man inte vältra över garantiärenden på bekostnad över svenska försäkringsbolag.
Ena är garanti och det har man enligt (om vi nu tar E-infinity som det handlar om) affärens hemsida hos dom. Där ska garantiärenden behandlas först och främst. Blir det strul och/eller man inte orkar med proceduren, viket jag antar är lite knepigare än att bara traska in i den lokala affären och klaga, så tycker jag att det inte är så farligt att betala 2800kr för en reparation (objektivexemplet) själv. Man har redan sparat 7000kr på pga utrikeshandel.
Det andra är försäkring och gäller vid oförutsedda händelser som inte har med fabriksfel att göra.
För det tredje så påpekade jag att sannolikheten att man behöver utnyttja försäkringsbolag är högre än att man behöver reklamera en produkt inom 1 år. Därför är det bra med en heltäckande försäkring, exempelvis en som jag har med självrisk på 750kr som av erfarenhet täckte reparationen på ett 6 år gammalt objektiv.
Kontentan. Det är bättre att ha koll på att man har bra försäkring än bra garantier. Såvida man inte jämt köper märken med rykte över att ha dålig kvalitetskontroll. Vi har exempelvis Sigma, m har problem med konstant Coma (om man nu är intresserad av det, de flesta har 0-koll på detta utan mest intresserad av skärpa). Sigma har även haft prolem med AF för Nikon, Samyang har haft problem med decentraliserade linser samt att avståndsskalan inte är bra.
/Stefan