Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-500 live. Borde man byta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Torbjörn Stoor

Aktiv medlem
Fick igår måndag för första gången pröva en E-500a. Fin känsla. Kompakt. Inte för lätt. Diskret slutare.
Men frågan är: är det värt att byta ut E-1:an?
Jag tycker mkt om gatufotografering och ibland är E-1:an kanske lite för stor och "synlig".
 
Torbjörn Stoor skrev:
Fick igår måndag för första gången pröva en E-500a. Fin känsla. Kompakt. Inte för lätt. Diskret slutare.
Men frågan är: är det värt att byta ut E-1:an?
Jag tycker mkt om gatufotografering och ibland är E-1:an kanske lite för stor och "synlig".
Frågan är, vill du ha vädertätning och ett mycket stryktåligt hus?
Personligen skulle jag nog vänta på E-3 :)
 
Rätt tanke. Man kanske inte tänker så mkt på vädret när man sas inte behöver göra det.
Och den kommande E-3an(?) är säkert ngt värt att vänta på. Priset på den gör säkert att väntan kan bli lite längre ... Kanske man väntar över julen i alla fall
 
Torbjörn Stoor skrev:
Fick igår måndag för första gången pröva en E-500a. Fin känsla. Kompakt. Inte för lätt. Diskret slutare.
Men frågan är: är det värt att byta ut E-1:an?
Jag tycker mkt om gatufotografering och ibland är E-1:an kanske lite för stor och "synlig".

Byta & byta? Hur mycket får du för din E1 idag? Är det inte bättre om du har möjlighet att komplettera med en E-500 så har du ett kompaktare hus för vissa tillfällen, om din ekonomi tillåter vill säga...

I dagens megapixelfixerade värd så funderar jag på om du inte gör bättre i att behålla din E-1 i stället för att sälja den till ett underpris?

//Larsa
 
Kanske!

SantSant. Det blir inte mkt mellanpris idagens läge. Dessutom fick jag idag riktigt nyss en OM4Ti ... så kanske man har ngt att bita i.
Men på basen av det lilla jag fick se o pröva den, så tror jag nog att den kan bli aktuell ngn dag. 5 Mpixlar är också helt Ok för min del. Filstorleken är trevlig med tanke på HD utrymme.
 
E-3 (hups)

En Oly representant talade vant om E-3 här i måndags. Jag tror han inte märkte vad han sade. Men nästa år (våren?) är det väl klart vad det blir. Dom verkade ha press på sig. Dock var dom mkt nöjda att få ut E-500 före jul.
 
Re: E-3 (hups)

Torbjörn Stoor skrev:
En Oly representant talade vant om E-3 här i måndags. Jag tror han inte märkte vad han sade. Men nästa år (våren?) är det väl klart vad det blir. Dom verkade ha press på sig. Dock var dom mkt nöjda att få ut E-500 före jul.
Du fick inte ur honom mer information? :)
 
Jag har funderat på det motsatta. Jag skulle vilja köpa en beg E1. Och den verkar vara helt omöjlig att få tag i begagnad. 5 mpxl räcker ju många gånger, och den är snabbare än min E300 så den vore ett bra komplement mellan min 5060 och E300. Samma batterier rakt av är det väl (?) och så samma objektiv som min E300.
 
Jag har inte testat E500 själv men den verkar mycket imponerande när folk pratar om funktioner och visar bildresultat.

johan
 
plf66 skrev:
Jag har funderat på det motsatta. Jag skulle vilja köpa en beg E1. Och den verkar vara helt omöjlig att få tag i begagnad. 5 mpxl räcker ju många gånger, och den är snabbare än min E300 så den vore ett bra komplement mellan min 5060 och E300. Samma batterier rakt av är det väl (?) och så samma objektiv som min E300.


Det är samma läge här i Finland. Mkt mkt sällan ser man ngn till salu. Hittade min i juli/augusti i år. Köpt som ny i november 04. Utmärkt kondition. Kanske det kommer av dem ut på markanden då efterföljaren kommer i nästa år. Men som sagt, om du hittar en så go for it!
 
Det finns väl tyvärr få av dem begagnat p.g.a. att dom under lång tid sålde mycket litet. Efter prisfallet så kom det antagligen igång hyfsat men i denna megapixelfixerade värld så värdesätter man sällan det E-1 kan ge, därför såldes den ändock lite.

//Larsa
 
Frågan är om det lönar sig att köpa en begagnad. De är inte omöjligt att de säljer de sista E-1:eek:rna för runt 6000 kr när efterföljaren väl kommer. Redan nu säljs de för ca 7 800 kr i tyskland.
 
plf66 skrev:
Jag har funderat på det motsatta. Jag skulle vilja köpa en beg E1. Och den verkar vara helt omöjlig att få tag i begagnad. 5 mpxl räcker ju många gånger, och den är snabbare än min E300 så den vore ett bra komplement mellan min 5060 och E300. Samma batterier rakt av är det väl (?) och så samma objektiv som min E300.

Jag har sökt efter begagnade E-1:eek:r sedan den släpptes. Jag kan inte minnas att jag ens sett någon till salu i Sverige. Om du verkligen vill ha en så finns det i regel alltid någon eller några på Ebay. Med en sökning på www.ebay.se får man upp alla som levererar till Sverige. Klicka i knappen "Sök globalt efter objekt".

Den har en underlig dragningskraft den där kameran. Var och varannan vecka går jag in på internet och försöker hitta mig en, trots att jag har en D100 med batterigrepp. Jag får ta mitt förnuft till fånga ocho vänta på en E-1 med högre upplösning (E-3?). D100:an köpte jag förresten via Ebay sommaren 2003. Jag tjänade ungefär 7 000 kr jämfört med om jag köpt den i Sverige (D100 kostade 20 000:- då).
 
Nostalgi. Startade den här tråden 2005-11-15.

Idag 2012-08-15 köpte jag kameran, Olympus E-500 för hela 60 euro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.