Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 7D nybörjare, vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

highone

Medlem
Hej!

Jag är i köptagen och siktar in mig på att byta till Dynax 7D, kameran verkar gedigen och jag gillar funktionerna.

Min fråga till er är följande:
Vilket objektiv ska jag ha?

Eftersom jag är nybörjare och har en begränsad budget (Dynax 7D kostar ju en del;)) så undrar jag om ni har några fina råd att ge mig. Begagnat eller nytt spelar ingen roll alls för mig.

Det jag söker är ett 28-100, 28-70 eller liknande, alltså ingen monsterzoom.
 
highone skrev:
Hej!

Jag är i köptagen och siktar in mig på att byta till Dynax 7D, kameran verkar gedigen och jag gillar funktionerna.

Min fråga till er är följande:
Vilket objektiv ska jag ha?

Eftersom jag är nybörjare och har en begränsad budget (Dynax 7D kostar ju en del;)) så undrar jag om ni har några fina råd att ge mig. Begagnat eller nytt spelar ingen roll alls för mig.

Det jag söker är ett 28-100, 28-70 eller liknande, alltså ingen monsterzoom.

Om du bara vill ha ett enda så skulle jag investera i ett 18-125, det borde täcka upp det mesta och så har det en rejäl vidvinkel.

Själv har jag köpt begagnat. Ett 50/1.7 för ljusstyrka och skärpa, ett 70-210 för att få lite tele och så "pärlan" ett 18-50/2.8 med bra vidvinkel och ljusstyrka.
Sen har jag ju också 28-100 som följde med.
 
Om du inte vet precis vilken sorts objektiv du behöver (vilket beror mycket på vad du fotograferar) är mitt råd att köpa kameran tillammans med Minoltas 28-100. Det är inget värstingobjektiv och man saknar nog lite vidvinkel (28mm på 7D motsvarar 42mm på en småbildskamera), men det fungerar bra och kostar nästan ingenting.
Prisskillnaden på 7D utan objektiv, och med 28-100 är knappt 400kr. De andra två kitobjektiven (17-35/2.8-4 respektive 28-75/2.8) är betydligt dyrare (kostar 4000 respektive 3000 kr i paket med 7D). Båda dessa två är betydligt bättre objektiv (ljusstarkare och skarpare), men 28-100 är ett billigt sätt att "komma på banan", sen kan man komplettera med annan optik när man vet vad man vill ha.

Om du kan lägga lite mer pengar i inköpet, så är 28-75/2.8 ett kalasbra objektiv, och det blir lite billigare att köpa det tillsammans med kameran än att skaffa det i efterhand (ca 700kr). 17-35 ger bra vidvinkel, men jag tycker inte det är lika bra och prisvärt i övrigt. Där skulle jag istället kika på andra märken (Sigma och Tokina), eller vänta på de KM/Tamron-objektiv som dyker upp i sommar/höst.
 
Som sagts tidigare så får man med ett 28-100 för nästan inga pengar alls. 28-75/2.8 är betydligt bättre, men det kan man ju kräva av ett objektiv som kostar några gånger mer också.
Om pengar är en trång sektor, vilket det ju verkar som, så skulle jag nog rekomendera att ta 28-100:an tillsammans med kameran och sedan se vilken typ av fotografering du ägnar dig åt.
Den gamla 70-210/4 (inte 70-210/4.5-5.6 som tillverkas nu) går att hitta till skapligt pris på begagnatmarknaden (eBay).
KMs 50/1.7 är också ett bra objektiv, speciellt med tanke på att det bara kostar straxt över tusenlappen. Köper du 28-75/2.8 är kanske inte 50:an det första du ska titta på, men som komplement till 28-100/3.5-5.6 så får du ett riktigt snabbt objektiv för att plåta i svagt ljus med.
 
Hej alla och tack för inspirerande svar!

Jag köper kameran begagnad med ett 70-300 objektiv till, ursäktar mig för att jag glömde skriva det innan.

Har ni några synpunkter kring Sigma 28-70/2.8-4.0 HSZ? Dustin har det för 1895:- inkl. moms.

Annars ligger verkligen KM 28-100 närmast, det ligger extremt bra i pris och verkar täcka det en nybörjade kan tänkas behöva.
 
vänta lite kanske...

...och köp KM DT 18-70 som borde kommma inom en snar framtid. Det verkar vara ungefär samma som 28-100 men med en "bättre" brännvidd och förmodligen lite andra beläggningar på glasen för att minska effekten av reflektionerna från sensorn. Alternativt kan du kaneske köpa ett beg 50 mm och sen ett Tokina 19-35 för att få iaf lite vidvinkel.

Lycka till!
 
jag köpte kameran med 28-100 objektivet och tycker det fungerar rätt bra.
visst saknas det där sista i skärpa men annars är det helt ok.
Har sedan kompletterat det med ett tokina 193 19-35,o det fungerar riktigt bra.
Ett sigma 50mm macro har sladdat ner i väskan också med sin underbara skärpa och sen är det alltid kul med bra närgräns =).

KM 50/1,7 och ett tokina 193 är nog vad jag hade tittat på i ditt läge då du redan har bra brännvidd för tele.
KM 50 för skärpan o ljustyrkan och tokina 193 för att det är en prisvärd vidvinkel zoom.

/hoppas du hittar vad du söker/
 
Återigen tack för alla bra svar, leder mig rätt i djungeln!

Hur tror ni prisbilden blir för det kommande Konica Minolta AF DT 18-70/3,5-5,6 D?

Såg att cyberphoto tror att det kommer till sommaren, och sommaren närmar sig...
 
På andra håll har jag hört "sommar/höst", det kan nog bli nästan närsomhelst från imorgon till sista september...

Det objektivet är en APS-C-variant av deras eget 28-100 (det billigaste av kitobjektiven). Det kostar ungefär 12-1300 kr. Förmodligen kommer 18-70 bli dyrare, bara för att de kan. Min gissning är typ 1800kr.
Jag skulle gärna vilja veta vad det objektivet kommer kosta och exakt när det kommer. Jag lutar nu åt ett Sigma 18-125 (för att få ett smidigt "allt-i-ett"-objektiv), och jag börjar få ont om tålamod. Sigma-objektivet är lite dyrare, men har å andra sidan längre tele. Den tappar lite skärpa över 100mm, men å andra sidan är det ju ändå längre än 18-70. Det kostar typ 2500kr, vilket förmodligen är en del mer än KM 18-70:an kommer kosta.

Edit: Förresten, KM 28-100 har ju roterande frontlins, så 18-70 kommer väl få det också. Innebär ju en minuspoäng om man använder polfilter.
 
Senast ändrad:
Hej! jag har också samma funderingar. Jag ska köpa en 7D:a och undrar om objektiv. Ett "kit" jag tänkt mig är 28-75(med kameran) och Tokina 80-400. Ett annat objektiv jag tänkt mig är Tamrons macro 90/2.8.
 
Frågade cyberfoto..

Jag mailade cyberphoto och frågade om de hade minsta aning om prisbilden för kommande minoltaobjektiv som vi har diskuterat, klistrar in svaret här nedan:

"Hej

Tyvärr har jag inga indikationer alls så det återstår att se. Om jag skulle gissa hamnar det på ca 3-4000, men det är som sagt ren spekulation. Vi lägger upp priset så snart vi har det. "

Attans..
 
Men det finns egentligen lika lite som säger att han gissar rätt, som att jag gör det... ;)
 
Inte särskilt mycket, med tanke på att det kostar 1244 nytt (på Cyberphoto). Eftersom det sålts stora mängder av det tillsammans med kameror borde det vara ganska gott om dem på begagnatmarknaden (för att vara Minolta). Kanske 7-800 i perfekt skick.
 
Återigen tack för alla tips. min 7D med 70-300 är på väg men jag har fortfarande inte fått vantarna på något 28-105 (trots efterlysning på köp/sälj sidan).

Jag funderar på ett 50/1.7 och ett 28-80/3.5-5.6 istället, de objektiven har jag fått bra erbjudande på. Åsikter kring detta?

Har fått ett par erbjudande på 35-105 men tycker nog att det blir för litet med 35...åsikter om detta? ;)

Men har någon av er här ett 28-105 liggandes och kan släppa det för 700 så säg till :)


Det kliar i fingrarna...
 
Nu har jag bestämt mig, det blir ett begagnat Tokina AF 19-35/3,5-4,5 i kombination med 75-300 objektivet som jag får till min 7D.

När pengarna finns kommer jag att införskaffa mig ett 50/1.7 som komplement.

Återigen tack för tipsen!

På måndag får jag grejorna, om posten sköter sig.
 
highone skrev:

Annars ligger verkligen KM 28-100 närmast, det ligger extremt bra i pris och verkar täcka det en nybörjade kan tänkas behöva.

Jag köpte ett sånt med 7D och jag tycker att det varit OK för pengarna men man ska vara medveten om att det är mekaniskt riktigt dåligt. Många konsument produkter har "lågviktsprofil" (Vikten är med i alla tester. Ju lättare ju bättre tycks man ofta underförstått mena).

Min lins fick en liten smäll i en svängdörr (absolut inte hård alls). Efter nån dag upptäckte jag att en skruv fattit bort (när jag bytt lins antar jag) och hela bajonetten satt lös. Fick skicka in det efter några veckor bara.

En kompis med Canon 300D har samma erfarenhet med ett billigt kit-objektiv som knappt håller ihop (dålig precision). Man får väl nånstans alltid vad man betalar för.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag köpte ett sånt med 7D och jag tycker att det varit OK för pengarna men man ska vara medveten om att det är mekaniskt riktigt dåligt. Många konsument produkter har "lågviktsprofil" (Vikten är med i alla tester. Ju lättare ju bättre tycks man ofta underförstått mena).

Prexis, den främre delen av optiken som "erigerar" när man zoomar kan vickas i sidled/höjdled vid max zoom, 1-2 mm på min
 
Jag har beställt en Dynax 7D med 28-75/2.8 och en Tokina 80-400/4.5-5.6. Jag återkommer med info om hur de funkar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.