Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 5D och raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Dark2

Aktiv medlem
Sökt lite i tidigare trådar och inte riktigt hittat det jag söker efter. Hur som helst började nu testa att fota lite i raw för vill se hur det formatet är.
Nu till problemet behöver ett program att öppna raw filer med. Blev ganska förvånad nu när jag gick igenom allt man fick med kameran när man köpte den och inte fick med någon programvara där.
Det ni tippsar om ska helst vara gratis. Dock funkar betala program. Har Photoshop Cs1. Så om det fanns något raw plugin för det skulle det vara bra. Kollat i download sektionen på adobe.com men inte hittat något.

Har själv en Dynax5D
Jag laddade hem en gratis DNG-converter från Adobe. Den konverterar mina MRW filer till DNG
som sen går fint att öppna i CS(1).
Nu har jag inte versionen på DNG-konvertern här på jobb men kan kolla hemma ikväll om du inte hittar rätt.

Funkar alldeles utmärkt med Photoshop Elements 3 eller 4 också. Men som tidigare sagts så är RAW Shooter Esentials ett ypperligt program. Gratis är ju gott!

Mvh
/Stellan

Får väl bli medlem på adobe för att ladda ner deras dng konverter. För att det funkar på CS2 låter bra om man köper upp sig. Hade en testa på version av Elements 3 förut ett mer förvirande program tycker jag man får leta efter. Nej fortsätter med Cs1.
Dessutom vill jag tacka för alla bra svar.

Följer inte Dimage Viewer med kamran?
Där kan man konvertera till tiff och sedan fortsätta i valfritt annat program.

Tydligen inte. Kan säga att min är svensksåld. Men ingen skiva följde med. Dom kanske bara missade det i min.

Dimage Master Lite som programmet heter är riktigt uselt tyvärr. Går grymt segt. De få gånger jag plåtar i raw använder jag antingen Rawshooter premium 2006 eller bibble pro som har plug-in till photohop cs.

Jag fick med RAW-konverterare till min D5D. Köpte den på dustinhome.se. Men var inte ledsen, programvaran sög...

bandola83 skrev:
Jag fick med RAW-konverterare till min D5D. Köpte den på dustinhome.se. Men var inte ledsen, programvaran sög...
Du menar "Dimage Master Lite" väl?

Jag använder Picasa 2 för att bläddra bland mina bilder och Photoshop CS2 med RAW-plugin för konvertering/behandling, funkar utmärkt.

Dimage Viewer ska väl följa med även 5D ??
Jag kan dock inte hitta några RAW-filer från min 7D trots att Dimage Viewer är installerat, men det spelar mindre roll egentligen. Varför krångla till det i onödan, duger gott med jpeg.

Mvh/Gunte..

gunte skrev:
Dimage Viewer ska väl följa med även 5D ??
Jag kan dock inte hitta några RAW-filer från min 7D trots att Dimage Viewer är installerat, men det spelar mindre roll egentligen. Varför krångla till det i onödan, duger gott med jpeg.

Mvh/Gunte..
Säker på att kameran är inställd på raw då? ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar