Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

natt stjärnhimmel

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blev lite osäker på om jag egentligen skulle ha köpt Tamron 15-30mm, istället för det Walimex 24mm f/1.4 som jag köpte.
Sedan hittade jag denna review om Rokinon 24mm, som är densamma som det objektiv jag köpte:
http://www.lonelyspeck.com/rokinon-24mm-f1-4-ed-as-umc-review/
Objektivet har uppenbarligen fått en del kritik, så fråöp på Walimex-objektivet, så jag kan lämna tillbaka det utan några problem.

"problemet" Med Samyang, Bowen, Rokinon aka Waiilimex är att kvalitetssäkringen. Man kan få lämna tillbaka till affären ett par ggr för att få ett bra exemplar. Och man bör veta vad man ska leta och kontrollera efter för att veta om man får ett bra exemplar. Därför rekommenderar jag oftast att köpa dessa med garanti från ett ställe där det är enkelt att lämna in och få det fixat/utbytt.

/Stefan

"problemet" Med Samyang, Bowen, Rokinon aka Waiilimex är att kvalitetssäkringen. Man kan få lämna tillbaka till affären ett par ggr för att få ett bra exemplar. Och man bör veta vad man ska leta och kontrollera efter för att veta om man får ett bra exemplar. Därför rekommenderar jag oftast att köpa dessa med garanti från ett ställe där det är enkelt att lämna in och få det fixat/utbytt.

/Stefan

Jag måste säga att dina astro-bilder är en väldigt bra referens beträffande vad man kan åstadkomma med respektive objektiv, så det var lite synd att jag inte såg dem innan jag beställde objektivet.
Rätta mig om jag har fel, men visst är det väl ändå en markant kvalitetsskillnad på dina astro-foton beträffande skärpan på det Samyang 14mm som du har använt, mot Tamron 15-30mm?
Tamron ser helt knivskarpt ut över hela bilden, samtidigt som Samyang har en viss blurrighet över sig.

Nä, samyang är mkt bra. Skarp, lite coma, lite CA. Är mina samyang 14 blurriga så beror det på andra saker som ex fukt i atmosfären eller början av min astrofotografering. De sista bilderna med det objektivet så började objektivet lida av decentralisering. Den såldes innan problemet blev för stort att kunna säljas.
Tamron är dock enligt mig såklart bättre, men som sagt både tyngre och klumpigare. Dessutom mkt dyrare!
Främsta aspekterna är, zoom, mindre vinjettering, skarpare, bättre coating, mindre distorsion.
Sen gällande vanlig fotografering så har den IS och AF.

Efter lite velande så har jag nu bestämt mig för att returnera Walimex-objektivet, och jag kommer att köpa en Tamron istället. Det blir några tusenlappar dyrare, men jag är säker på att jag kommer att bli betydligt mer nöjd med detta objektiv.
Tamron har fått toppbetyg i tester dessutom, vilket underlättade beslutet.

Vet inte riktigt om det är rätt drag. 24/1.4 är en av de bästa objektiven som finns för astro. Jag hade själv velat ha en sådan. Är den i bra skick så kan du inte gå fel. Kolla in Jörgen Tannerstedts bilder. Han kör nästan enbart 24an....om nu wallimex är samma som samyang och den är perfekt, dvs.

Nu blir jag än mer osäker... Ja jag ser att Jörgen Tannerstedts bilder är väldigt fina, och han har lyckats mycket bra med kompositionen.
Jag har funderat lite på varför jag har tyckt att de bilder som du tagit med din Samyang 14mm varit lite mer blurriga än de du tagit med din Tamron, och kan det kanske vara så att detta objektiv pga dess ljusstyrka även lyckas ta fram extremt små ljussvaga stjärnor, vilket gör att bilden ser mer "grusig/sandig" ut än de som tagits med Tamronen.
Vad tror du om min teori?
Jo Samyang, Rokinon och Walimex är exakt samma objektiv, och detta objektiv säljs även under många andra namn världen över.
Redigerat:
Nu har jag jämfört din (Tamron) Resting place och Tannerstedts (Samyang) Winter sky, och ser att Samyangen lyckas fånga upp även extremt ljussvaga stjärnor. Det är iofs lite olika inställningar, men det kanske är så att Samyangen är snäppet bättre beträffande förmågan att fånga upp ljussvaga stjärnor.

Senast ändrad:
Han kör med längre brännvidd och panorama så han får mer ljus per bågsekund, dvs han får mer sjärnor på sina bilder kan man säga. Jag kör kortare brännvidd och längre slutartider och oftast inga panoramor.
Sen brukar han fota på mkt mörkare platser än vad jag gör. Det gör en del med.

/Stefan

Bra början, men varför blända ner? Kör även mkt högre ISO. Rekommenderar 3200/6400 och sedan dra ner det i RAW om ljusintensiteten är för mkt.

Här stod jag. Och detta är resultatet från en bild från min TL sekvens från EOS M3.
Samyang 12/2.0
F2.0
30s
ISO3200

/Stefan
S*t*n, vad läckert !!

Btw, får jag påminna om att det är supermåne nu på Onsdag ? Sista chansen de närmaste 20 åren, eller så...

Ladda ner testversionen i 30 dagar o testa om det är når för dig.

Ja, kamean gick och tog 80 bilder av sig själv innan jag åkte hem pga månen störde för mkt samt var tvungen o sova pga jobb.
Just denna bilden valde jag ut 3 st bilder som jag stackade för att minska på bruset.

Tack Kent! Jo, lite så är det, men vardagsligen så menar man att man fotograferar längs med "skivan" av galaxen.

Japp, PS räcker.. Fast har man inte PS så räcker LR.....

Förra bilden jag visade var ju F2.0, och 30s. Det behövs inte ens så mycket ibland. Denna är F2.8 pch 20s!!! (Fast på en FF) Denna bild är också på 3 bilder som jag stackat.
Är den bilden tagen på Gotland ?

Aha, det finns skeppssättningar där också.
Japp, ale stenar.
Är det supermåne igen? Får hoppas att det inte är dimmigt då som det var sist... Jag har köpt ett Tokina 11-16 f2.8 idag så snart ska jag exponera min första astrobild.
Skit i superfullmånen. Den är precis som en vanlig fullmåne. Det som är coolare just den natten är meteorregnet Geminiderna.

Japp, ale stenar.

Skit i superfullmånen. Den är precis som en vanlig fullmåne. Det som är coolare just den natten är meteorregnet Geminiderna.

Just det!Jag läste om det i illustrerad vetenskap nyligen och tänkte jag skulle fråga om det här. Hur går man tillväga för att fånga dessa på "bästa" sätt? Tele eller vidvinkel, slutartid?

Vidvinkel är bäst. Hur vette sjutton. Svårt som tusan att fota med supermåne samt man måste ha tur. Geminiderna befinner sig NÖ och det är därifrån de ser ut att komma ifrån.

Kommer du förbi Åhus nån gång är du välkommen på att bjuda soppa ;)

Jag har mina Astroscapebilder på

https://www.facebook.com/Digitaliz.se/
https://500px.com/digitaliz
https://www.instagram.com/digitaliz/

Alldeles precis postat en ny bild som heter. "When the night dies" och är tagen precis när solen håller på att gå upp. Vintergatan liksom sköljs bort av solens ljus.

Med vänlig hälsning

/Stefan

Helt sanslöst bra bilder!
Jag har tillbringat många somrar i Äspet i Åhus och förstår vilka möjligheter till bra bilder man har där. Många av dina bilder skulle du lätt kunna dra upp till affischer och sälja .
Keep up the good work!

Med vänlig hälsning Kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar