Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

natt stjärnhimmel

Produkter
(logga in för att koppla)
Testade ta mina första vintergatanbilder igår natt. Kan bara konstatera att man bör ta light pollution-kartan med en nypa salt. Jag hittade en plats med 0,0 två km hemifrån. Himlen var inte särskilt mörk med närheten till Stockholm. Platser där jag vet att vintergatan framträder krispig och klar med blotta ögat (långt från storstäder) är inte alls nollade på kartan.

ok men även om man ser VG där det är ljust, så blir ju "mörk" plats tydligare och klarare och finare på bild. Tydligheten kommer ju inte fram på bilden här inom LPområde och månen är halv nu( så jag har viloperiod till sista sep början okt).

ok men även om man ser VG där det är ljust, så blir ju "mörk" plats tydligare och klarare och finare på bild. Tydligheten kommer ju inte fram på bilden här inom LPområde och månen är halv nu( så jag har viloperiod till sista sep början okt).

Instämmer med er båda - nu är det paus här också ett par veckor fram till efter den 26:e ungefär. Ingen idé när månen är uppe halva natten. Eventuella Norrsken är en annan femma då de är starkare och främst norrut plus att lite månsken på marken eller molnen istället kan hjälpa upp bilden.

Vad gäller 'mörkerkartorna' så kan man ta i beaktande att ljusföroreningarna som man har långt bakom ryggen påverkar mindre än de som ligger bildens riktning (mellan syd och väst)

Att fota vintergatan i ljusförorenade platser är såklart ingen omöjlighet. Men det krävs lite teknik att locka fram detaljerna ur RAW-datan. Ju mörkare plats, desto mer kommer ni se av ala stjärnorna, färgerna kommer fram ut RAW-datan, nebulor och antalet synliga stjärnor. När vi väl kommer till mörk plats kommer ni säkert säga WOW! Flera ggr har jag hört det när jag tagit med kompisar med ut för att fota, och då bor de i småbyar och inte storstäder.

/Stefan

Bilagor

• 20150809-IMG_0238-Edit.jpg
    20150809-IMG_0238-Edit.jpg
    355.3 KB · Visningar: 117
Att fota vintergatan i ljusförorenade platser är såklart ingen omöjlighet. Men det krävs lite teknik att locka fram detaljerna ur RAW-datan. Ju mörkare plats, desto mer kommer ni se av ala stjärnorna, färgerna kommer fram ut RAW-datan, nebulor och antalet synliga stjärnor. När vi väl kommer till mörk plats kommer ni säkert säga WOW! Flera ggr har jag hört det när jag tagit med kompisar med ut för att fota, och då bor de i småbyar och inte storstäder.

/Stefan

Var bor du Stefan, så kommer jag och tar med lite kvällssoppa och då menar jag det man äter ^~^ så får man hjälp. Själv har jag en 70d, SigmaFisheye 10mm 2,8. Och är oerhört tacksam för att ni delar med er från vad ni lärt er 👍

Var bor du Stefan, så kommer jag och tar med lite kvällssoppa och då menar jag det man äter ^~^ så får man hjälp. Själv har jag en 70d, SigmaFisheye 10mm 2,8. Och är oerhört tacksam för att ni delar med er från vad ni lärt er 👍

Fisheye går mkt bra att använda! Kör på 30s och F2.8 ;)
Tyvärr, bor för långt ifrån dig, annars hade soppa varit gott på hösten/vintern.

Här är en fisheye från samma natt över byn. Man ser nebulosor i denna bild. Nyare redigering än den förra bilden.

/Stefan

Bilagor

• 20150809-IMG_0265-Edit-2.jpg
    20150809-IMG_0265-Edit-2.jpg
    314.2 KB · Visningar: 119
Blev lite sugen på nattbilder och tråden inspirerar :)
En bild från mörka Ölands norra udde och Långe Erik. Bilden från lördag till söndag natt.

Bilagor

• 2016-09-11_Öland_1X2_4804_Stjärnhimmel-Långe-Jan_4x3_600x800.jpg
    2016-09-11_Öland_1X2_4804_Stjärnhimmel-Långe-Jan_4x3_600x800.jpg
    401.1 KB · Visningar: 97
Fisheye går mkt bra att använda! Kör på 30s och F2.8 ;)
Tyvärr, bor för långt ifrån dig, annars hade soppa varit gott på hösten/vintern.

Här är en fisheye från samma natt över byn. Man ser nebulosor i denna bild. Nyare redigering än den förra bilden.

/Stefan

Har du en portfolio någonstans och var bor du? Ibland händer det ju att man reser.

Har du en portfolio någonstans och var bor du? Ibland händer det ju att man reser.

Kommer du förbi Åhus nån gång är du välkommen på att bjuda soppa ;)

Jag har mina Astroscapebilder på

https://www.facebook.com/Digitaliz.se/
https://500px.com/digitaliz
https://www.instagram.com/digitaliz/

Alldeles precis postat en ny bild som heter. "When the night dies" och är tagen precis när solen håller på att gå upp. Vintergatan liksom sköljs bort av solens ljus.

Med vänlig hälsning

/Stefan

Senast ändrad:
min andra bild på vintergatan. Denna gång gjorde jag ett panorama för att få med mig mer. Sista bilden riktade jag helt vågrätt uppåt mot himlen.
totalt 5 bilder är detta.
Åker till Norska fjällen nu till helgen och tänkte det kunde vara coolt med lite astrafoto där, men vi är ju i fel period nu verkar det som. Syns inte vintergatan alls då? är det bara för att månen är "full" och är på fel ställe? eller beror det på andra saker också?

Bilagor

• IMG_9500-Pano.jpg
    IMG_9500-Pano.jpg
    68.2 KB · Visningar: 139
min andra bild på vintergatan. Denna gång gjorde jag ett panorama för att få med mig mer. Sista bilden riktade jag helt vågrätt uppåt mot himlen.
totalt 5 bilder är detta.
Åker till Norska fjällen nu till helgen och tänkte det kunde vara coolt med lite astrafoto där, men vi är ju i fel period nu verkar det som. Syns inte vintergatan alls då? är det bara för att månen är "full" och är på fel ställe? eller beror det på andra saker också?

gillar den blev fin...ska klura på hur man sätter ihop bilder sen just nu håller jag ff på med LR sedan jag skaffade det å hur det funkar,så jag tragglar ff mina förstknäppta bilder :).

Jo man ser VG men inte lika tydligt å lätt att få fram olika stjärnor för ljus tar bort men testa leka å prova funkar ju.
Kul åka till Norge.... lite sugen sj för jag vill ha mer norrsken också

Alldeles precis postat en ny bild som heter. "When the night dies" och är tagen precis när solen håller på att gå upp. Vintergatan liksom sköljs bort av solens ljus.

Med vänlig hälsning

/Stefan

Gillade din sida så ska Jag ha det i åtanke, Åhus, det låter som det ligger långt långt borta.

Star/sky Tracker

Med vänlig hälsning

/Stefan

Kanonfina bilder som ger inspiration! En fråga bara, du måste ha använt en astro-track av något slag, men vilken? Jag har själv lite funderingar att köpa någon av dessa: Vixen Polarie Star Tracker, eller iOptron Sky Tracker. Har du någon av dessa i ditt arbete, och är du nöjd med den?

Kanonfina bilder som ger inspiration! En fråga bara, du måste ha använt en astro-track av något slag, men vilken? Jag har själv lite funderingar att köpa någon av dessa: Vixen Polarie Star Tracker, eller iOptron Sky Tracker. Har du någon av dessa i ditt arbete, och är du nöjd med den?
Tack. Ja, jag kör med en Vixen Polarie. Men det är inget nödvändigt. Börja lära dig köra utan först. Det är viktigt med ljustark vidvinkel.
Jag är mkt nöjd med den. Har ägt ioptron skytracker V2 och Skywatcher staradventure med. Båda såldes och kvar blev Vixen som jag haft längst.

PS. Cyber har ju rea på samyang just nu DS

Tack. Ja, jag kör med en Vixen Polarie. Men det är inget nödvändigt. Börja lära dig köra utan först. Det är viktigt med ljustark vidvinkel.
Jag är mkt nöjd med den. Har ägt ioptron skytracker V2 och Skywatcher staradventure med. Båda såldes och kvar blev Vixen som jag haft längst.

PS. Cyber har ju rea på samyang just nu DS

Jo jag ska försöka mig på utan någon star-tracker först för att se vilka resultat jag kan få.
Jag måste säga att de bilder som imponerat mest på mig, är plåtade med ditt Tamron 15-30mm. Jag antar att du har använt dig av stackning? Vilket program skulle du rekommendera att arbeta med i detta hänseende?
Jag gillar starkt dina kompositioner med förhistoriska platser i förgrunden, och vintergatan i bakgrunden. Kanonfint!

Jo jag ska försöka mig på utan någon star-tracker först för att se vilka resultat jag kan få.
Jag måste säga att de bilder som imponerat mest på mig, är plåtade med ditt Tamron 15-30mm. Jag antar att du har använt dig av stackning? Vilket program skulle du rekommendera att arbeta med i detta hänseende?
Jag gillar starkt dina kompositioner med förhistoriska platser i förgrunden, och vintergatan i bakgrunden. Kanonfint!

Tack igen.
Tamron är en riktig pärla. Lite tung o klumpig, men bildkvalitén är bättre än den Samyang 14/2.8 jag en gång hade.Samyang är dock inte dålig!
Jag använder mestadels LR och putsar upp det i PS. Men krasst så behövs "enbart" LR.
Jag stackar som oftast inte utan det är mestadels tracker. Pga tracker behövs det två bilder för att få en bra bild.
Numera kör jag ju även med en moddad kamera för att få nebulosor. Men det heller inget måste.
För att exemplifiera detta så är här en mer än 2 år gammal bild tagen med 5D Mk3 och Samyang 14/2.8 utan tracker, stackning eller modifiering. Bilden är enbart redigerad i Lightroom!
De nya bilderna är med 6D som är modifierad utrustad med Tamron 15-30/2.8 samt tracking.
Så med detta sagt så rekommenderar jag att börja med Lightroom för det är ett skarpt verktyg om man lär sig hantera det.

/stefan

Bilagor

• 20140827-256B5605.jpg
    20140827-256B5605.jpg
    389.2 KB · Visningar: 140
Tack igen.
Tamron är en riktig pärla. Lite tung o klumpig, men bildkvalitén är bättre än den Samyang 14/2.8 jag en gång hade.Samyang är dock inte dålig!
Jag använder mestadels LR och putsar upp det i PS. Men krasst så behövs "enbart" LR.
Jag stackar som oftast inte utan det är mestadels tracker. Pga tracker behövs det två bilder för att få en bra bild.
Numera kör jag ju även med en moddad kamera för att få nebulosor. Men det heller inget måste.
För att exemplifiera detta så är här en mer än 2 år gammal bild tagen med 5D Mk3 och Samyang 14/2.8 utan tracker, stackning eller modifiering. Bilden är enbart redigerad i Lightroom!
De nya bilderna är med 6D som är modifierad utrustad med Tamron 15-30/2.8 samt tracking.
Så med detta sagt så rekommenderar jag att börja med Lightroom för det är ett skarpt verktyg om man lär sig hantera det.

/stefan

Kanonfin bild, och roligt att man kan komma ganska långt utan en massa efterarbeten.
Det är just en 6D som jag äger, men jag antar att modifieringen av din kamera innebär att den är mer känslig för infrarött ljus. Köpte du den som en 6Da, eller lät du modifiera den själv? Har hört någon summa på ca 4000 kr för att låta modifiera sin kamera på detta sätt.
Jag har kollat igenom alla dina astro-bilder, så det är alltså endast din 6D som är modifierad? Det verkar ju lovande i så fall, att man kan ta riktigt bra astro-foton med en omodifierad kamera.
Jag väntar på en Walimex 24/1,4, så det får bli detta objektiv som jag kommer att jobba med i nuläget.
Jag ska kolla närmare på Lightroom och försöka lära mig det, så får vi se vad jag lyckas åstadkomma.

//Jörgen

6D är astromoddad för 3-4000kr på astrosweden. Har en fullspektrum eos m också, men den är mest till för IR och TL.
6D är mer känslig för IR så man får med mer nebulositet.
Wallimex tror jag är samma som samyang. Ej helt säker.

6D är astromoddad för 3-4000kr på astrosweden. Har en fullspektrum eos m också, men den är mest till för IR och TL.
6D är mer känslig för IR så man får med mer nebulositet.
Wallimex tror jag är samma som samyang. Ej helt säker.

Jo jag tror att du har rätt, för jag har oxå läst att Samyang säljs under många andra namn beroende på var de säljs, och i Tyskland heter de Walimex.
Tack för tipset om astrosweden! Det var ju inte så hutlöst dyrt att astromodda kameran, om jag skulle vilja göra det framöver.

Köpte jag rätt?

Jag blev lite osäker på om jag egentligen skulle ha köpt Tamron 15-30mm, istället för det Walimex 24mm f/1.4 som jag köpte.
Sedan hittade jag denna review om Rokinon 24mm, som är densamma som det objektiv jag köpte:
http://www.lonelyspeck.com/rokinon-24mm-f1-4-ed-as-umc-review/
Objektivet har uppenbarligen fått en del kritik, så frågan är om jag kanske ändå ska satsa på Tamron 15-30mm istället. Det är en månads öppet köp på Walimex-objektivet, så jag kan lämna tillbaka det utan några problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar