ANNONS
Annons

dynax 5d mot sony a700?

Produkter
(logga in för att koppla)

motvind_

Aktiv medlem
Hej!
Jag har nu en konica minolta dynax 5d med en del roliga objektiv osv. Har ägt den i två år och vill nu höja kvalitén! Var inne på canon 40d men ångrade mig då jag vill använda mina gamla objektiv. För att kunna använda mina objektiv är jag nu inne på sonys nya, a700.
Är det värt att köpa den nya? Är prisskillnaden värt förbättringen tro? Ge mig gärna lite tips!
mvh/ Erica.

Ja, det tror jag.

Nya Sony'n värkar vara en höjdare. Men tycker du att du har fått allt ut av din 5d? Vad saknar du i den kamran? Är du bara köpsugen? Är gamlingen utsliten?
mvh Erik J

Sony har faktiskt gjort VÄLDIGT många förbättringar i den nya A700:an. Några som jag för min del tycker är väsentliga är följande:

A700:an har mycket snabbare OCH noggrannare autofokus.
Ett exempel: En fågelfotograf brukade få i genomsnitt 5% av bilderna på flygande fåglar skarpa med sin D7D. Med A700:an blev det i stort sett 100% (ska se om jag kan hitta länken till hans bilder). Detta är självfallet inte alls detsamma som att vilken grön fotograf som helst alltid skulle få skarpa bilder på flygande fåglar med A700... Sagda fågelfotograf har ju mångårig erfarenhet och kan tekniken. Men även i händerna på tämligen oerfarna fotografer blir det väldigt många fler skarpa bilder av rörliga motiv med A700 än med D5D/D7D.

A700:ans exponeringsmätning har mycket bättre precision, bl.a. har den 40 mätsegment istället för 14 som på D5D.

Displayen är MYCKET förbättrad, och den syns tydligt även i solsken. Hanteringen är mycket bättre, den är större och har mycket högre upplösning (922.000 pixlar mot 115.000 i D5D), det är inga problem att snabbt konstatera om bilden är skarp. F.n. är det den klart bästa LCD:n som sitter på någon kamera, oavsett fabrikat.

Sökarbilden är större, tydligare och ljusare. A700:an har pentaprisma (liksom D7D). D5D och A100 har speglar (penta mirror).

Kamerahuset är vädertätat.

Man behöver aldrig vara osäker på återstående batterikapacitet, den visas på 1% när (t.ex. 37% kvar).

3 och 5 bilder/sek mot enbart 3 för D5D (en märkbar skillnad vid rörliga motiv).

Max upplösning är 12,24 Mpixels istället för 6 (verkar mycket, men jag tror faktiskt att detta är punkt där du kommer att uppleva en ganska liten skillnad i praktiken).

Hamnar du i dåligt ljus så kan du på A700:an ställa in känsligheten upp till ISO 6.400, och du kan göra det i 1/3-steg, inte bara i hela.

A700:an har autofokusbelysning inbyggd i huset.

A700 har PC-uttag för anslutning av studioblixtar (D7D har också PC-uttag, men inte D5D eller A100). Detta har ju blivit mycket intressant när det nu finns häpnadsväckande prisbilliga dylika på marknaden (iofs finns det en adapter till D5D och A100).

Det finns förstås mycket mer, men detta är vad som huvudsakligen är väsentligt för mig.

Du undrar ifall det är värt att köpa den nya. Det är en avvägning som du bara kan göra själv. För min del - Absolut! Utan en endaste sekunds tvekan. Det som hindrar mig är att jag har ebb i kassan för tillfället... :-(

I sitt prisläge finns det just nu inget bättre på marknaden än Sony A700. Men som Erik också menar ovan - Din Dynax 5D har ju inte i sig blivit ett endaste dugg sämre, bara för att det har kommit ut en ny kamera på marknaden som är bättre!

Senast ändrad:
Jag behöver helt enkelt något bättre. Känner att jag haft min i två år och vill ha något som är bättre då jag är så gott som säker på att jag lärt mig alla inställningar osv på den gamla och ja, jag behöver något bättre nu. Foto är helt klart mit största intresse och jag fotar säkert i snitt iafl 50 seriösa bilder per dag. Pengarna fixar sig då jag får välja att få en ny kamera eller en bil när jag fått mitt körkort ;)

oh, det låter ju riktigt bra. nu kliar det i fingrarna ;)

Har letat runt lite efter testbilder osv och hittat en del, någon som vet nån mer sida där det finns recensioner och annat? Någon tidning? Premunerar på FOTO och tror inte jag sett den där i..

motvind_ skrev:
oh, det låter ju riktigt bra. nu kliar det i fingrarna ;)...
Undrar lite försiktigt vad det är som har fått det att klia i fingrarna på dig - är det mitt inlägg ovan, månne? Om inte, så kan jag ju lägga upp fötterna på skrivbordet nu... Men om det skulle vara jag som har orsakat klådan, så känner jag lite ansvar för att guida dig runt lite i informationsfloden...

Det har ännu inte hunnit komma in några recensioner i tidningarna på Sony A700 pga av ledtiderna, den har bara omnämnts i ett par fall. A700:an har börjat levereras precis i dagarna, i mindre kvantiteter. Utförligare recensioner kan förmodligen inte förväntas förrän i december, kanske någon enstaka under november.

Det finns en del preliminära recensioner utlagda på nätet. Det finns också en hel del rapporter/erfarenheter/användarerecensioner från köpare som beställt A700:eek:r tidigt, och det finns också åtskilliga bilder utlagda vid det här laget.

Jag måste be att få återkomma ifall du vill ha länkar till dessa. Du behöver också ha lite bakgrundsinformation för att kunna tolka det som skrivs, och kunna se sammanhanget. De som står först i kön brukar också vara de allra mest krävande. Omdömet från dessa har varit att A700 i och för sig är en mycket bra kamera, och att den i de flesta avseenden är ett väldigt lyft upp över D7D/D5D/A100 (vilka fortfarande kan räknas vara de bästa i sina respektive klasser), men att dessa tidiga testare nog i stort sett hade haft förväntningar på att den skulle överträffa de kommande Nikon D3 och Canon EOS 1Ds Mark III i alla avseenden ... De senare lär komma att överträffa A700:an i ett par avseenden, vilket har gjort en del av dem besvikna (du bör också känna till att de båda senare kamerorna ligger i prisintervallet 60-80 papp) ... :)

Det har emellertid också lagts ut bilder som visar att en vanlig amatörfotograf som aldrig tidigare har vågat ge sig på t.ex. sportfotografering, efter bara någon veckas erfarenhet med sin nya A700 har kunnat åstadkomma sportbilder av en kvalitet som mångåriga proffs inom detta område säger att de skulle vara mycket stolta över att få visa upp.

När du läsar dessa recensioner får du alltså vara inställd på att de duktigaste också brukar ha krav som ligger skyhögt över vad du och jag och de flesta andra behöver ställa, eller överhuvudtaget kan utnyttja!

Återkommer med lite länkar senare, ifall ingen annan hinner före mig med detta.

Senast ändrad:
tack för all information!
FOTO hade med en recension i tidningen idag läste jag.
Ska iväg och få mer information från affären "björns foto" i varberg där jag köpte min förra kamera för att få lite jämförelse osv. Om det är värt att lägga ut pengarna för skillnaderna, men det tror jag faktiskt att det verkar att vara.
Tack snälla för att du lägger ner massa tid på inläggen!

När jag bara snabbt jämförde Alpha700 med D200 verkar det som om dom har siktat på att bygga en kamera som är snäppet bättre än D200. Lite högre upplösning, lite större skärm, lite högre iso osv. Om det är så är det lite konstigt att dom försöker konkurrera med en två år gammal kamera som är på väg ut ur produktion. Det är iof väldigt svårt att jämföra kameror efter deras specifikationer. Ska bli mycket spännande att se vad deras nya sensor och processor kan prestera.

Jag tycker inte det låter jätte dåligt att lägga sig lite över D200, den A700 kostar ju trots allt 13 500? Om Sony nu fått ordning på bruset genom alla ISO tal så tycker jag att det är ett mkt bra val, om objektiv utbudet kan tillfredställa än.

Tycker dock A700 ser lite märklig ut överlag å med batterigrepp är den nästan ett ufo?

Fast Gustav så ser det ut i kamera industrin tycker jag, det förbättras på många punkter men ganska marginellt, det du skriver att dom förbättrar det känns inte för mig som om A700 "kommer" bli en mindre bra kamera direkt.

Men som sagt bara bruset blir lågt.

Zotamedu skrev:
När jag bara snabbt jämförde Alpha700 med D200 verkar det som om dom har siktat på att bygga en kamera som är snäppet bättre än D200. Lite högre upplösning, lite större skärm, lite högre iso osv. Om det är så är det lite konstigt att dom försöker konkurrera med en två år gammal kamera som är på väg ut ur produktion. Det är iof väldigt svårt att jämföra kameror efter deras specifikationer. Ska bli mycket spännande att se vad deras nya sensor och processor kan prestera.

a700 likt d300 är lite över d200 ... Konstig jämförelse du gör ...

Nu ska jag inte byta min D7D mot A700 eller nåt annat, men om jag skulle det skulle jag dra benen efter mig på väg mot butiken så att jag inte blir en av dem som betalar "fullt pris" för underverket...

Skynda långsamt med andra ord. Historiskt har prissänkningarna kommit relativt snabbt. Fotar du väldigt mycket på vintern? Om inte så kan du avvakta till våren med ditt A700-köp o vänta in ivrigare konsumenters erfarenheter innan du slår till själv.

Varför släpps nya modeller ofta på hösten? Själv är jag som mest sugen när vårsolen börjar värma och fotointresset vaknar till liv på allvar igen, även om jag fotar en hel del även i minusgrader.

HDFS) (KGS skrev:
...
Varför släpps nya modeller ofta på hösten? Själv är jag som mest sugen när vårsolen börjar värma och fotointresset vaknar till liv på allvar igen, även om jag fotar en hel del även i minusgrader.
Julklappar, vet du! :)

HDFS) (KGS skrev:

Är väl bra att de släpps på hösten då så att de hunnit gå ner lite i pris tills du skall köpa. Eller framförallt då jag skall köpa för jag är en snål jäkel :)

Nackdelen för min del är allt att jag oftast tar en tältur till påsken och helst vill jag inte ge mig ut med en helt ny otestad kamera men lite borde priset ha hunnit sjunka till efter julen.

Julklapp javisst men jag tror knappast att någon i min närhet har råd med mina enkla önskningar.

ondjultomte skrev:
a700 likt d300 är lite över d200 ... Konstig jämförelse du gör ...
Verkar bara som om dom gjort väldigt lite på två år för en kamera som kostar lika mycket som en ny D200. Men som jag skrev förut. Det är svårt att säga något innan man ser några ordentliga tester.

köpt kameran, lite krångel..

Hej!

Nu är kameran köpt och jag är nöjd hitills. Dock undrar jag lite..

Alltså, när man ska sätta igång svenska menyn, skall man göra nått mer än att bara ställa in det på kameran? Min kamera hänger sig direkt man klickar på nått annat språk än engelska :/

och det har tagit mig EN TIMME att få inte cirka 115 bilder. Och då har jag provat med både kortläsare och vanliga sladden man fått med, vad kan detta bero på?

När det gäller ditt första problem, så kan jag inte tänka mig att det ska vara så. Om ingen annan A700-användare dyker upp i denna tråd, så får du fråga/mejla till ditt inköpsställe eller till Sony support.

När det gäller den låga överföringshastigheten, så börja med att prova om det går lika långsamt med ett annat kort av annat fabrikat. Kortets hastighet har ju också direkt betydelse för detta. Observera att dessa uppgifter inte alltid är jämförbara mellan olika fabrikat - ett nominellt snabbare kort av ett fabrikat kan vara slöare än ett långsammare av ett annat.

Senast ändrad:
Re: köpt kameran, lite krångel..

motvind_ skrev:
Hej!

Nu är kameran köpt och jag är nöjd hitills. Dock undrar jag lite..

Alltså, när man ska sätta igång svenska menyn, skall man göra nått mer än att bara ställa in det på kameran? Min kamera hänger sig direkt man klickar på nått annat språk än engelska :/

och det har tagit mig EN TIMME att få inte cirka 115 bilder. Och då har jag provat med både kortläsare och vanliga sladden man fått med, vad kan detta bero på?
då kör du USB 1 eller nått.

jag har använt ett annat kort till min dynax, på 1GB.. då går det snabbt att överföra bilderna. får kanske testa o se om man det går snabbare om man har det minneskortet i a700-kameran istället.

nej, låter ju skumt. visst fattar man på engelska osv, men får kila in till Björns Foto imorgon på lunchen.

tack.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar