Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DXO Photolab och Fujifilm X100VI eller H2

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
Är det någon mer än mig som tycker bilden färgmässigt ändras när man öppnar raw filen från någon av dessa kameror?

Har ställt in (preferenser) att inget ska göras med filen när programmet öppnar den.

Bilden får ändå en alltför röd ton och alla färger blir för "mustiga"

Vore intressant att höra om fler har fått problem eller om det bara är jag...

Senast ändrad:
Vad jämför du med?
Tar både en raw och en jpg. Den jpg som kommer från kameran är som jag bedömer det neutral med färgerna. Raw bilden är alla färger överdrivna fast jag har ställt in att inget ska ändras automatiskt

Den till vänster är jpg bilden öppnad i Phtolab #7 och den till höger är öppnad med windows standard bild visare

Bilagor

• Skärmbild 2024-06-17 161309.png
    Skärmbild 2024-06-17 161309.png
    4.1 MB · Visningar: 20
Senast ändrad:
Du behöver se till att samma filmprofil är vald under Rendering på en flik som jag tror heter Color/B&W Rendering. Nu har du säkert läst upp filen med en annan inställning, typ någon standard i DxO Photolab.

Du behöver se till att samma filmprofil är vald under Rendering på en flik som jag tror heter Color/B&W Rendering. Nu har du säkert läst upp filen med en annan inställning, typ någon standard i DxO Photolab.
Nej, om jag tolkar det du menar rätt så har jag tyvärr inte gjort det. Har använt profilen för kameran. Men märkte två saker efter att ha labbat med inställningarna i flera timmar

Den ena är att "protect saturated colors" reglaget satt till 100 gjorde skillnad.

Det andra är att färgerna är inte helt rätt när jag tittar på raw bilden men det blir ganska OK efter att programmet har konverterat den till en jpg. Så det funkar ändå... något sådär

Tog bort programmet och installerade det igen. Det finns tyvärr kvar information i registret märkte jag så just ominstallationen hade inget värde. Behöver läsa på lite hur jag tar bort all info där så det verkligen blir en ren installation. Misstänker att det finns rester kvar. Från tidigare installationer och versioner. Kanske är det där det spökar?

Har ställt frågan även till DXO varför bilden ser helt OK ut i 2-3 sekunder men efteråt bara ser för mycket ut. Väntar på svar. Men har inga förhoppningar då det förväntas bli mer som vanligt när man vill ha hjälp. "Ta en Ipren och lägg dig och sov"... typ. Oavsett...

Bilagor

• Skärmbild 2024-06-17 193301.png
    Skärmbild 2024-06-17 193301.png
    42.1 KB · Visningar: 5
Mjo, men du har ju valt DxO Camera profile, inte Fujis egna. Du behöver använda dem för att det ska se likadant ut. Nu är jag ingen expert på DxO utan vet bättre hur det fungerar i Camera Raw, Lightroom och Capture One – men jag antar att det fungerar på liknande vis.

Mjo, men du har ju valt DxO Camera profile, inte Fujis egna. Du behöver använda dem för att det ska se likadant ut. Nu är jag ingen expert på DxO utan vet bättre hur det fungerar i Camera Raw, Lightroom och Capture One – men jag antar att det fungerar på liknande vis.
Vet inte om vi pratar förbi varandra men det är den enda profilen som i detta fall är X100VI specifik. (Det tog förresten 2-3 månader innan DXO gjorde den så att jag ens kunde öppna en raw fil från kameran).

Jag tror inte vi pratar förbi varandra men om du vill att din inlästa råfil ska få exakt samma utseende som JPG i kameran så måste DxO kunna läsa Fujis egna profiler, inte den kameraspecifika profilen som DxO gjort själva. Är själv inte regelbunden DxO-användare så vet inte varför DxO inte kan läsa den profilen som följer med råfilen – men det finns säkert någon annan här som kan svara på om det går – och hur man i så fall gör.

Återkoppling...

Fick svar från DXO Photolab. De frågade om jag upplevde samma på en annan dator eller om jag kunde installera programmet på en annan för att jämföra. Min fru har en ny som programmet aldrig har varit installerat på.

Det blev helt normalt på den. Det innebär att något finns kvar i databasen eller i registret på min som jag behöver ta bort hårt. Har ju testat att ominstallera men det räckte inte tydligen. Behöver gå hårt in och radera.

Så inget fel på programmet. Problemet finns in min dator.

Får se om det finns något "hack" jag kan få som gör jobbet eller om jag kan lista ut själv

//LGN

Ah, men så skönt att supporten svarade och att ni kunde reda ut det! Hoppas det löser sig. Om man googlar finns det info om hur man deletar all appdata som t.ex presets.

ANNONS