Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DxO Photolab 2 är släppt.

Produkter
(logga in för att koppla)

jag&bilden

Aktiv medlem
Såg att DxO precis släppt Photolab 2.

https://www.dxo.com

Med bland annat bildbibliotek och DCP färgprofilering.

Känns inte som en jättestor uppdatering men får läsa på vad den kan.
Med U-point, enkelhet och dess brusreducering är den dock mästerlig.

Ja, vi får säkert höra rätt snart om det är värt uppgraderingspriset
- introduktionserbjudandets €50 gäller till den 18 november.
Jag känner mig liiite frestad faktiskt...

Hmm allt som det står 'New' på är funktioner som jag inte använder i dag..
Jag tror jag sparar slantarna till nästa release :)
Men lite allmän DxO reklam kan jag göra, "Viewpoint 3" optionen tycker jag är helt oumbärlig numera. Hur får man annars hus, flaggstänger och lyktstolpar som är utspridda över bilden att bli lodräta? :)

Men lite allmän DxO reklam kan jag göra, "Viewpoint 3" optionen tycker jag är helt oumbärlig numera. Hur får man annars hus, flaggstänger och lyktstolpar som är utspridda över bilden att bli lodräta? :)

Man håller kameran vinkelrätt mot husväggar och stolpar. Shiftobjektiv är en annan lösning.

Jag tänker köpa uppgraderingen i alla fall.
På något sätt känns det rätt för programmet är underbart att jobba i och någon motvikt till Adobe behövs.
De små ska stöttas annars får man snart leva i ett monopol.

Det där är sedan länge standard i de flesta bildapplikatoioner vad jag sett. Finns tom. inbyggt i de flesta mobiltelefoner. Använde det senast igår. 🙂

På något sätt känns det rätt för programmet är underbart att jobba i
och någon motvikt till Adobe behövs.
Det ligger mycket i den kommentaren! Jag tror nog jag resonerar likadant
- och beställer uppgraderingen strax efter månadsskiftet...
50 euro är väl inte ens vad Adobe begär per månad, eller?

Det där är sedan länge standard i de flesta bildapplikatoioner vad jag sett. Finns tom. inbyggt i de flesta mobiltelefoner. Använde det senast igår. 🙂

Nu var ju faktiskt grejen att få den funktionen i kombination med marknadens bästa raw-konverterare.. Adobe har jag bojkottat! :)

Ska man säga något kritiskt om DxO PL (ver 1) så är det väl att programmet i praktiken inte orkar med mer än 500-1000 bilder i samma mapp. Så när jag kommer hem från en flygdag eller annat evenemang med ett fullt 128GB minne (5000 bilder) så får jag dela upp dem i flera mappar för att få rimliga svarstider.. Och varför går det inte att rotera bilder mer än 45°, det finns faktiskt lägen när man behöver det! :(
När man ska exportera till disk skulle jag vilja ha en automatik som gör att bilder bibehåller sin pixelstorlek om de skulle råka vara mindre än det format jag har kryssat i, t.ex 2880 för fotosidan. Det måste väl vara väldigt sällsynt att någon vill 'sampla upp' bilder?
Såna här synpunkter kanske man skulle skicka till DxO i stället för att posta här :-D

Senast ändrad:

Genom att använda gamla Viewpoint 1.0 kanske :). Även den smyger in bland menyerna automatiskt även på Photolab 1 och 2.

Skämt åsido: Vad tillför 3.0? Jag har nog inte fattat det.

Det där är sedan länge standard i de flesta bildapplikatoioner vad jag sett. Finns tom. inbyggt i de flesta mobiltelefoner. Använde det senast igår.

Ja det där är lite konstigt att man fått för sig att lägga sånt i en egen applikation. Men har man ViewPoint så integreras detta automatiskt i Photolab-verktygen när man installerar detta efter ViewPoint, så man slipper åtminstone körde ViewPoint fristående.

På något sätt känns det rätt för programmet är underbart att jobba i och någon motvikt till Adobe behövs.

Ja jag kan bara hålla med. Jag har inte hittat något som är effektivare. Inget jäkla importerande som i Lightroom, bara att öppna det bibliotek man vill med RAW-filer och köra. Inget strul med att rigga upp sessioner som i Capture One . Sessioner är default i DxO. Ger väldigt bra resultat med liten ansträngning.

Sedan vi fick U-Point local adjustments för ett par versioner sedan så saknar jag ingenting från Lightroom men helt klarar jag mig inte med DxO då jag har stort behov av Capture Ones tethering - den är i en klass för sig och DxO har överhuvudtaget inget sånt och det som finns i Lightroom har aldrig varit för Sony-fotografer.

Men version 2.0 (som jag kört rätt hårt med den senaste veckan) känns väldigt tunn på nyheter värda att betala för i jämförelse med exv. vad Capture One brukar ha i nya revisioner, så jag kör nog vidare med 1.2.2. Det finns en "ny" version av Clear View-verktyget som man hävdar är bättre på dishantering (haze). Men jag vet inte om jag tycker det hänt något dramatiskt med den funktionen heller sedan sist. Att man nu skaffat en monolitdatabas för att lagra redigeringsmetadata berör inte mig alls, då jag alltid arbetar i sessioner. Den här versionen känns mest som ett sätt för ett möjligen fortsatt krisigt DxO att få in lite färska pengar.

Vore de smartare så skulle de se till att bredda underlaget genom se till att även Fuji-fotografer kan använda programmet.

Ja, jag kan hålla med att det är lite tunt med nyheter och som du säger är det nog för att generera lite intäkter. Hoppas att de försäljningen genererar en del pengar så att de kan driva vidare med och utöka funktionaliteten mera och snabbt så att de kommer ordentligt på fötterna.

Visste inte att stödet för X-Trans fujifiler saknades dock. Blev att avinstallera demoversionen.

Jo, det är rätt kass och klart svagt av DxO. En direkt orsak till att det går fetbort.

Som tur är finns det en hel hög bra konkurrenter och alternativ till DxO. I princip alla har stöd för Fuji RAW (RAF).

Det ligger mycket i den kommentaren! Jag tror nog jag resonerar likadant
- och beställer uppgraderingen strax efter månadsskiftet...
50 euro är väl inte ens vad Adobe begär per månad, eller?

Jag betalar 100 pix för photoshop/lightroom så det är billigt för mig att alltid ha det senaste och slippa tänka på att betala för uppdateringar

Jag betalar 100 pix för photoshop/lightroom så det är billigt för mig att alltid ha det senaste och slippa tänka på att betala för uppdateringar

Jag betalar 120kr för Photoshop. Resten anser jag som gratis, dvs molnlagring, portfoliosida, Rush, Lightroom CC och Lightroom Classic.
Så yepp. Lightroom är gratis, gratis är gott. Beror på hur man ser det.

/Stefan

Min kommentar avsåg HELA creative suite, inklusive Acrobat Pro etc. som jag hade det på jobbet förr. Så det blev kanske lite av jämförelse äpplen/päron...
Mea culpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar