Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DX & EF-S-objektiv på utgång?

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Mmm.. rätt kul när ett dataföretag blir räddad av en sån urist produkt (enligt min mening) som ipod.

Kul att du nämnde just Ipod:en. Jag ser väl 4/3 ungefär på samma vis upplevelsemässigt. Något i grunden rätt konventionellt, men mycket väl fungerande, görs till nytt och fräscht av marknadsföringen.

Sen är jag inte heller helt övertygad om att en systemkamera ska vara så liten som möjligt, fast inte heller för stor. Min 30D passar mig bra ergonomiskt, en mindre hade varit obekväm och en 5D (För att inte tala om EOS 1D...) för stor och tung. Bildkvaliteten på 30D:n är med dom objektiv jag har (Canon 17-55/2,8, Sigma 50-150/2,8) inom mina krav, men jag skriver iofs inte ut i storlekar över A2 såååå jätteofta...

:)

Jag hoppas att många av er blir bitna av FX-sjukan och mass-säljer fina DX-objektiv. Jag kan tänka mig att plocka upp ett Nikkor 17-55/2.8 och ett Nikkor 10.5 fisheye billigt nu på en gång :)

Gärna en billig 70-200/2.8VR också, kanske blir aktuellt eftersom den fått så dålig kritik på FX. Hoppas hoppas hoppas :)

sagan skrev:
Det skiljer i upplösning mellan olika kamerahus, är det dina stora upptäckt, eller vad vill du ha sagt?
Vad jag ville ha sagt (vilket de flesta läsare säkert förstod) var att ditt påstående inte stämmer.

Utsnittet är väl heller inget rättvist att jämföra med, eftersom en FF sensor vanligtvis har betydligt högre upplösning och därför kan man ju lika gärna beskära bilden på en FF kamera till samma utsnitt.
Så skrev du. Såvitt jag vet finns det i dag fyra dslr med FF på marknaden. En av dem (nämligen den som kostar 70000 kr) har "betydligt högre upplösning" än moderna icke-FF-dslr.

Canon 1Ds Mark III 21 Mpix
Canon 5D 12,8 Mpix
Nikon D3 12,1 Mpix
Nikon D700 12,3 Mpix

Jocke919 skrev:
Jag ber om ursäkt jag tolkade dig fel. Eftersom vi pratade om sensorer så var jag lite för insnöad på hur sensorn återger bilder. Oavsett så vet jag inte vad min kamera har med saken att göra men HDR bilder går ju utmärkt att visa på både skärm eller papper http://www.fotosidan.se/gallery/lis...ipment=&location=&sort=ptime+desc&maxrows=100

Nu har jag inte läst hela tråden, så någon kan redan ha kommenterat detta.

Dock skulle jag vilja veta vilken skärm som klarar av HDR, jag har då inte sett någon än. Tonemapping är dock inga problem...

Lättare systemkameror tack!

Tänk om hus och objektiv följde med ner i storlek och vikt för APS-system! Nu är det ju bara sensorn som är mindre - allt annat är ungefär lika stort o tungt.
Själv är jag i alperna 1-2 ggr per år och vandrar och då kan jag lova att varje hekto känns som ett kilo om man går uppför 800 - 1000 meter i höjd. Därför har jag med mig en lite rackare som jag inte behöver lämna hemma för viktens skull och som går att gömma för vädrets makter i en ficka. Så det händer att min 10D numera 40D stannar på rummet pga vikten och storleken. Lite trist.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto