Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DX & EF-S-objektiv på utgång?

Produkter
(logga in för att koppla)
jorgene skrev:
Vad gäller storleken: DX har i princip bara betydelse för vidvinklar. På telen har det liten eller ingen betydelse, storleksmässigt.
Visst, men då ska man oxå vara medveten om att 95% av alla bilder tas med just vidvinkel.

sagan skrev:
Visst, men då ska man oxå vara medveten om att 95% av alla bilder tas med just vidvinkel.
Visserligen lite OT nu, men vill du på fullt allvar påstå att 95% av alla DX bilder som tas, tas med kortare brännvidd än 30-34mm?(motsv. 50mm i FF, lite beroende på APS-crop).

Poängen var bara att det i stora delar är en myt att DX-utrustning kan göra så mycket mindre än motsvarande för FF. Vad jag kan förstå, så gäller det för vidvinklar och inte så mycket mer.

Som det redan är konstaterat, det är på vidvinkelsidan det gör största skillad och det är oxå där det flesta bilder tas.

Jag förstår inte din invändning alls.

jorgene skrev:
Vad gäller storleken: DX har i princip bara betydelse för vidvinklar. På telen har det liten eller ingen betydelse, storleksmässigt.

Det är väl just på telesidan den kommer att ha betydelse. Visst, det har inte kommit så många teleobjektiv i APS-C format hitintills, men det är jag övertygad om att det kommer.

Kan ju nämna iallafall ett exempel:
EF-S 55-250/4.5-5.6 IS - 390g
närmaste EF är 70-300/4-5.6, dubbla vikt och pris

Ska vi jämföra bildvinklar formaten emellan (mer relevant) med samma bländare:
450D + 55-250/4.5-5.6 IS runt 950g
5D + 100-400/4.5-5,6 IS runt 2200g

100-400 är dessutom 6ggr dyrare.

Tror många amatörer skulle dra sig för att ta med en 2kg kombination.

sagan skrev:
Som det redan är konstaterat, det är på vidvinkelsidan det gör största skillad och det är oxå där det flesta bilder tas.

Jag förstår inte din invändning alls.
Läs StaffanW:s inlägg ovan.
Det var åsikterna där jag svarade på.

jorgene skrev:
Läs StaffanW:s inlägg ovan.
Det var åsikterna där jag svarade på.

Du citerade mig men svarade på Staffans inlägg!? Då bör du nog lägga om strategi om du vill att omgivningen ska förstå dig..

jorgene skrev:
Poängen var bara att det i stora delar är en myt att DX-utrustning kan göra så mycket mindre än motsvarande för FF. Vad jag kan förstå, så gäller det för vidvinklar och inte så mycket mer.
Nu förstår jag faktiskt inte hur du tänker! Tvärtom är det ju när det gäller längre brännvidder som det är störst skillnad.

Canons 100-400/4,5-5,6 kostar 15000 kr och väger 1,4 kilo. Motsvarande för aps-c (55-250/4-5,6) kostar under 3000 kr och väger under 400 gram!

Canons 600/4 kostar 80000 kr och väger över 5 kilo. Motsvarande för aps-c (400/4) kostar visserligen nästan 60000 kr -- men väger under 2 kilo!

Han menar väl för samma brännvidd, inte för samma utsnitt, då stämmer det bättre.

StaffanW skrev:
Det är väl just på telesidan den kommer att ha betydelse. Visst, det har inte kommit så många teleobjektiv i APS-C format hitintills, men det är jag övertygad om att det kommer.
Kommer inte ihåg teorin just nu (någon som kan bidra?), men om jag inte minns helt fel, så vinner man inget särskilt på att konstruera teleobjektiv som bara täcker en APS-bildcirkel -- de blir ungefär lika stora ändå.

Det stämmer, men givetvis bara om man syftar på brännvidden, inte på utsnittet.
Utsnittet är väl heller inget rättvist att jämföra med, eftersom en FF sensor vanligtvis har betydligt högre upplösning och därför kan man ju lika gärna beskära bilden på en FF kamera till samma utsnitt.

M.a.o. brännviddsmässigt så vinner man föga med mindre sensor i teleläget, men väl om man räknar utsnittet.

Därimot i vidvinkelläge så vinner man en hel del även brännviddsmässigt, på anpassning till mindre sensor.

Visst är det brännviddsmässigt jag menar, för det är ju det intressanta om man ställer sig frågan "Kan utrustning till APS göras mindre än för FF". Underförstått menas ju då *motsvarande* utrustnig, dvs "Blir ett 300/2,8 mindre om man konstryerar det för DX mindre bildcirkel, än för FF?". Nej, jag tror inte det blir det, av optiska/tekniska orsaker.

Att man sedan kan använda olika brännvidder, för att uppnå samma bildvinkel, ja det faller ju rent definitionsmässigt ut, om man använder olika sensorytor (och allt annat lika).

Men det är oxå poängen, 98% av kameraköparna kommer inte att förstå poängen med brännvidder, de kommer bara se att objektivet ger samma utsnitt till mindre pengar och till lägre vikt.

Därför kommer alltid mindre sensorer vara attraktivt för den stora massan av kameraköpare.
Den som tror något annat är oerhört naiv.

Olympus (& Co) med sitt 4/3 system har ju helt klart fattat vad det är folk i allmänhet eftersträvar.

sagan skrev:
Han menar väl för samma brännvidd, inte för samma utsnitt, då stämmer det bättre.
Fast i så fall är ju diskussionen helt teoretisk och tämligen meningslös. Vad det står för siffror på objektivet behöver man inte bry sig om -- det är bilden som räknas.

sagan skrev:
Utsnittet är väl heller inget rättvist att jämföra med, eftersom en FF sensor vanligtvis har betydligt högre upplösning och därför kan man ju lika gärna beskära bilden på en FF kamera till samma utsnitt.
Som Nikons nya D700, menar du? Som ger 5 Mpix med AF-S? Skulle inte tro det...

sagan skrev:
Olympus (& Co) med sitt 4/3 system har ju helt klart fattat vad det är folk i allmänhet eftersträvar.
Är det därför de lyckats kapa åt sig ett par procent av marknaden...?

Nej, vi får väl enas om att vi tills vidare är oeniga... :)

Mitt sista inlägg för nu, får bli att konstatera att man, i och med D700, idag får en grymt kompetent pro-kamera med FF.sensor, för 5000kr mindre än vad en D100 med DX-sensor kostade för bara ~5 år sedan. Och detta utan att ännu vara nära segmenten där den stora konsumtionen sker.

Vad detta säger om den fortsatta tekniska utvecklingen och framtida kostnadsnivå för FF-sensorer, får var och en fundera själva på.

ErlandH skrev:
Fast i så fall är ju diskussionen helt teoretisk och tämligen meningslös. Vad det står för siffror på objektivet behöver man inte bry sig om -- det är bilden som räknas.
Alla diskussioner är teoretiska, annars är de inte diskussioner, visste du inte det? :)

ErlandH skrev:
Som Nikons nya D700, menar du? Som ger 5 Mpix med AF-S? Skulle inte tro det...
Det skiljer i upplösning mellan olika kamerahus, är det dina stora upptäckt, eller vad vill du ha sagt?

jorgene skrev:
Är det därför de lyckats kapa åt sig ett par procent av marknaden...?
Nej, därför att de lyckats ettablera sig med ett fullständigt nytt koncept på en stenhård marknad.

Att gå från inget (system)kamerasystem alls, till ett framgångsrikt koncept på några få år är en oerhörd framgång.
Det krävs väldigt mycket för att få folk att köpa in sig i ett helt nytt system, utan begagnadmarknad eller garantier om en långvarig framtid.

Att nedvärdera denna stora framgång till "därför de lyckats kapa åt sig ett par procent av marknaden" tycker jag är direkt okunnigt och larvigt.

jorgene skrev:
Nej, vi får väl enas om att vi tills vidare är oeniga... :)
Jag tror du bara är okunnig, du skulle säkert hålla med mig om du visste bättre.

sagan skrev:

Folk i allmänhet vill ha en liten kamera som går att ha i fickan, och som inte känns som en hobby ;)

Vi som kånkar runt på DSLR:er med konservburksstora icke kit-objektiv är i enorm minoritet. Bara att inse, och utnyttja övertaget bildmässigt. För det är bilder och foton vi mer intresserade tar, och inte "kort".

En av mina favoritfilmklipp är från Bladerunner när Roy Batty med iskall ironi frågar Leon Kowalski om han fått tag i sina "precious photos". Det hörs att det är "kort" han menar...

sagan skrev:
Nej, därför att de lyckats ettablera sig med ett fullständigt nytt koncept på en stenhård marknad.

Du menar ungefär som Apple gör varje gång dom behöver leva upp igen? Det är kanske mest en marknadsföringsgrej det där med 4/3?

;D

Mmm.. rätt kul när ett dataföretag blir räddad av en sån urtrist produkt (enligt min mening) som ipod.

Har för övrigt aldrig fattat poängen med MP3- spelare, dels låter de skit -men framför allt- ska man nödvändigtvis använda MP3, så kan man ju lika gärna ha de inbyggd i mobilen, som man ändå har med sig.

Nä, om jag ska lyssna på musik utanför hemmet, så är det minidisk som gäller, låter sååå mycket bättre.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto