Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dum fråga men...

Produkter
(logga in för att koppla)

ManillaThrillah

Aktiv medlem
på gammla systemkameror använder man högra tummen för att byta till en ny (bild)... vad heter den? och om någon här, vet hur,.. hur fixar man den på en canon AE-1. Har bytt batteri, har den på A (on).. vad mer?
 
på gammla systemkameror använder man högra tummen för att byta till en ny (bild)... vad heter den? och om någon här, vet hur,.. hur fixar man den på en canon AE-1. Har bytt batteri, har den på A (on).. vad mer?

- Frammatningsarm
- Kanhända var det den modellen som spegeln alt. slutaren ibland hängde sig på? Öppna bakstycket (utan film såklart) & vrid med fingrarna på de smalare kuggade axlarna & kolla om det släpper.
 
Det var ingen dum fråga men obegriplig :) Min tumme heter ockå tumme, bild, ja du menar väl bildruta och den som du inte nämner är kanske filmmatningsarm... men annars? Vad är det som inte fungerar?

på gammla systemkameror använder man högra tummen för att byta till en ny (bild)... vad heter den? och om någon här, vet hur,.. hur fixar man den på en canon AE-1. Har bytt batteri, har den på A (on).. vad mer?
 
filmframmatningsarm

Det är alltså en ren mekanisk frammatning, den ska funka oavsett om du har batteri eller inte i kameran. Funkar den inte så kan det antingen bero på ett rent mekaniskt fel, och det är nog inte så lätt att fixa själv. Och att lämna in den till en verkstad är knappast lönt, du lär få minst tre-fyra stycken fungerande begagnade AE-1or för vad det kostar att laga.

Det kan också bero på att filmen är trädd fel. Filmen ska löpa över, inte under, den lilla rullen på höger sida av kameran.

Edit: Plockade fram min AE-1a, och se på fan, samma fel på min! Den funkade klockrent sist jag använde den, för 10 år sen :) att snurra på det tandade hjulet (finns bara ett i AE-1) hjälper inte. Det hjulet verkar bara driva räkneverket (kameran räknar upp om man snurrar hjulet motsols samtidigt som man håller in den lilla metallflärpen ovanför hjulet). Det verkar som att kameran fastnar i uppspänt läge, och att det är därför det inte går att dra fram film.
 
Senast ändrad:
Går det inte att dra fram brukar det vara för att man inte tryckt av. Går det inte att trycka av kan det förvisso bero på batteriet, eller kontaktfel, för AE-1 var Canons första kamera med elektromagnetiskt avtryck.
 
Anders: För tusan..det har du ju rätt i! Det är ju därför min också har fastnat! Fick för mig att batteriet bara var för ljusmätningen, men nu när du skrev det så minns jag! :)
 
..::Jag har fullt, nytt, batteri, jag vet att man ska trycka ned knappen när man ska vrida.. men det går inte då heller....?!?J>jbbkdfhgkiv. är det värt att skruva upp den breda, platta, silvriga skruven inder kameran för att se vad som finns innuti? Kanske där problemet är.
 
aa, jag öppnade hela botten.. men jag fick den inte att fungera...!=?!?!?. vad FAN är problemet?, kan någon fråga någon som verkligen VET 100% allt funkade för 10 år sedan.. batteriet var svagt, så jag bytte det.. (idag till och med) orkar inte tramsa med den mer. sd-övmkgjöei
 
VAD är problemet? Är det tvärstopp eller går det att röra spaken hela vägen fram och tillbaka?

Är det tvärstopp är det något som fastnat. Går det att röra den är det backstoppet (eller hur man nu skall beskriva det) som inte går i lås.

Ett tredje alternativ är att något gått av, men då kanske du borde höra något missljud när du rör spaken.
 
Okej.. man kan dra den så att man fortfarande ser "S" typ 5mm. När man vrider den går det segt, som att i vridmomentet sitter fast med en skruv, som är för hårt skruvad. den fjädrar inte tillbaka, (kanske den inte ska?) när den tar stopp går det inte att vrida mer, som att man har vridit hela vägen och den kommer att brytas av!!!!! Tack<3
 
Okej.. man kan dra den så att man fortfarande ser "S" typ 5mm. När man vrider den går det segt, som att i vridmomentet sitter fast med en skruv, som är för hårt skruvad. den fjädrar inte tillbaka, (kanske den inte ska?) när den tar stopp går det inte att vrida mer, som att man har vridit hela vägen och den kommer att brytas av!!!!! Tack<3
Min ae-1a är tyvärr kvar i föräldrahemmet och jag minns inte vad S står för =/

Då låter det som att något är trasigt. Den skall fjädra tillbaka och den skall inte gå trögt. Ja ett visst motstånd är det ju om det är film i, men den skall gå utan att det känns trögt.

Fast 5mm säger du. Ungefär så långt kan man vrida om det redan är vridet men inte avtryckt, om jag inte minns helt fel. Felet ligger kanske i att den är spänd men inte avfyrad. Har du batteri i och har testat, vilket du säger, är det kanske något fel på avtrycket.

Har du HÖRT av bilden tagits så att du är säker på att den inte är laddad?
Det finns ju en spärr till avtrycket också. En liten arm runt avtryckaren. Det vet du säkert men ibland kan det vara så enkelt =)

Är det ekektromagnetiskt avtryck, som andra sagt, kan det ju också vara så att det är oxid någonstans, och det gör det omöjligt att trycka av. Det kanske går att lösa med oxidspray eller elektronikspray. Borde vara tämligen ofarligt då den avdunstar utan att lämna spår. Ta ut batteriet innan bara.

Mycket spekulationer, men det kan knappast skada =)
 
Och den tar stopp när den inre delen av den vinklade armen står ungefär 90 grader bakåt i förhållande till filmplanet? I så fall är det som redan konstaterats, kameran är spänd (slutaren är alltså spänd) och en spärr för att förhindra dubbelframdragning är aktiverad. Lösningen är att trycka av en bild. Har du bytt batteri, till rätt typ av batteri, och det fortfarande inte fungerar så måste det vara något elektriskt fel.

Kontrollera att det nya batteriet har spänning. Vad händer om du ställer kameran på "s" (alltså att du vrider vredet vid avtrycket medsols)? Den röda lysdioden ska blinka då, när man har tryckt ner avtrycket, om jag inte missminner mig. Om den inte blinkar tyder det på att kameran inte får ström från batteriet av en eller annan anledning.
 
Har du film i kameran? I så fall kan det vara så att filmen är slut och sista änden inte räckte till för att mata fram en hel ruta. Då tar det emot som du beskriver det. kan det vara så att filmen precis är slut?
 
I det fallet som Nils beskriver ska det väl gå att spänna ändå om man håller in lilla svarta knappen på undersidan? Eller är det bara en indikator på att filmen dras fram? Jag blir osäker..
 
batteriet är bra!! piper som en mus när man trycker på test knappen. och det är ingen film i... lag kan inte sätta i film för att jag är då tvungen att vrida på armen för att få vram första rutan, så ni behöver inte tro att det är problemet<3 jag skulle tro att alla som säger att det är mekaniskt fel har rätt... men VAR är felet?, den har bara stått i typ 10 år? det ända då som skulle kunna vara är **"oxidation?"** eller vad det heter.. vad annars lixom?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.