Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR på hike i norrland

Produkter
(logga in för att koppla)

Erlandsson

Aktiv medlem
Jag och en kompis ska till Abisko i mitten av september för en 7 dagars vandring. Det jag nu funderar över är om jag ska ta med min Canon 300D eller en kompakt digitalkamera som tar halvbra bilder. Någon som har haft med sin 300d eller någon annan DSLR på en hike och dragit några erfarenheter?
 
Skydda den bara mot fukt (förvara den i väska eller fodral även i tältet) så ska det funka bra.

Har precis varit med min D70 en vecka på fisketur i tält på fjället och det funkade bra.

Du kommer nog att ångra om du inte tar med 300D, för fjällen på hösten ger fina möjligheter till bilder.

/Micke
 
Förmodligen är 300D:n bättre eftersom batteritiden på en DSLR brukar vara längre än på en kompakt.
 
Självklart ska du ta med dig din 300D, något annat vore som att göra vandringen med dina dansskor och lämna kängorna hemma.

Har själv en Nikon D70 som varit med mig på ett dussintal fjällturer sen i slutet av april den har stått emot snö, regn och rusk samt en gång tappats på en klipphäll med mig(80kg) ovanpå, undkom med bodiga händer och en liten repa på greppet.
 
Ni som har haft d70 med er, hur mycket minne respektive batterier har ni haft med?

Jag är rädd att min ryggsäck inte har något regnskydd (ska nog köpa en ny iofs), så kameran måste kanske ha separat fuktskydd av något slag?
Kanske räcker att förvara den i en tätslutande plastpåse?

Tack för era svar förresten!
 
Traskade kring KEB med min 300d inga problem alls. Om du känner dig osäker ta kameran i en plastpåse eller likande med torkpåsar (av typen som medföljer div elektronik prylar, små vita)

/Johnny
 
Tyvärr så har jag bara ett 512MB minne i kameran så RAW-fotografering är inte att fundera på under en längre tur. Det får istället bli JPEG i högsta kvalitet (ca200 bilder), näst högsta(över300 bilder). Batteriet behöver man inte ägna en tanke eftersom det räcker för att fylla 4st 512MB-minnen, i alla fall nu under sommarmånaderna.

Jag har dock inte haft några problem med vare sig kamera eller batteri i snö och åtskilliga minusgrader.
 
Jag tycker plastpåse verkar vara en DUM idé, men rätta mig gärna. När du tar kamerahuset ur en tät plastpåse borde det bli kondens omgående. Det bör vara bättre om kameran får anpassa sig sakta efter omständigheterna. Förvara alltså i en normal kameraväska över natten i naturens temperatur.
 
Powershooter skrev:
Jag tycker plastpåse verkar vara en DUM idé, men rätta mig gärna. När du tar kamerahuset ur en tät plastpåse borde det bli kondens omgående. Det bör vara bättre om kameran får anpassa sig sakta efter omständigheterna. Förvara alltså i en normal kameraväska över natten i naturens temperatur.

Det är just därför, om det t.ex. regnar eller om man vadar som man ska ha något som absorberar vatten, typ påsarna med torkmedel (vide supra) när kameran förvaras i något som är tätt..

Men visst annars så fungerar det utmärkt att hantera kameran i en vanlig kameraväska.

/Johnny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.