Raphael Mabo (Roland Mabo) skrev:
Även en nybörjare är väl intresserad av prisbilliga objektiv?
Självklart men jag tror ändå att de allra flesta inom målgruppen för D40 nöjer sig med kitgluggen och en 55-200 som finns som paket.
Så de D40 ägare som tycker att 200 är för kort, de får betala rejält mycket för att få 100mm längre brännvidd. Konkurrenterna har billigare lösningar... och nog tror jag att mer än 10% av D40 användarna är intresserade av prisbilliga objektiv. Grejjen är att de saknar kunskap, de vet säkert inte att D40:n ej ger manuellt fokus med icke AF-S objektiv, de känner ej till vad skärpedjup är för något och de förstår definitivt inte nyttan av spegeluppfällning. Men det är så Nikon tänker, de gör typ en kompaktkamera med utbytbara objektiv, och finesser som kunderna ej känner till, det efterfrågar de inte så därför kan man ta bort dem för de vet inte vad de saknar...
Helt rätt men det betyder också att dom inte lider av det då de helt enkelt inte vet att de saknar finessen. Jag har själv rekommenderat olika system till nybörjare under många år och insett att de allra flesta av dem aldrig lämnat stadiet med att vara nöjd med dessa två objektiv. De flesta har inte ens kommit på tanken att sätta på 55-200 för att det ligger oftast hemma i garderoben. En och annan har gått vidare med sitt intresse men de flesta använder sin kamera som en bättre kompakt. Jag har dessutom slutat rekommendera folk att köpa den superbilliga fasta 50:an utan att börja med kameran och kitgluggen och kanske en telezoom. Allt för att se hur personens fotogrferande och intresse utvecklar sig. Jag har nog ett 10-tal fasta 50
r på mitt smavete som aldrig används pga ointresse eller okunskap från köparens sida.
När D40 ägare vill bygga ut sitt system, så märks bristen på objektiv i konsumentvänliga prisklasser. Viljan att bygga ut kanske inte finns där med en gång, men det kommer med tiden. När man utvecklar sitt fotograferande så vill man gå vidare. Kanske ett objektiv för makro, kanske man önskar mer vidvinkel, kanske man vill ha ett ljusstarkare normalobjektiv. Här finns inget utbud för D40, iaf inte i konsumentvänlig prisklass. Så man kan uppenbarligen inte se D40:n som en systemkamera, för själva idéen med en systemkamera är att det finns ett system - tillbehör och objektiv - att bygga upp.
Just nu ja, men ni tror väl inte att Nikon har slutat att ta fram billiga
objektiv till sina kameror eller att alla tredjepartstillverkare lämnar den lönsamma marknaden som alla D40 ägare är. Snälla nån! D40 segmentet är en jättemarknad och den glöms garanterat inte bort.
För min egen del så tänkte jag köpa en D40 när den kom men avstod just pga avsaknaden av AF motorn. Nu är jag inte inom målgruppen utan en frilansfotograf som tänkte använda kameran som backup eller komplement till mina andra D2X och D100. Jag sitter helt enkelt på för många objektiv som inte funkar fullt ut. Och även om alla mina till 95% använda objektiv har inbyggd motor så ligger det en och annan glugg i väskan som jag använder tillräckligt frekvent för att kameran är ointressant.