Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR försäljning i Japan, senaste halvåret

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: DSLR försäljning i Japan, senaste halvåret

jimh skrev:
Ja, men det är en stark marknad när Nikon har 80 % och Olympus 30 %!
Speciellt om Canon har 40-50%.
Men det är matematik dé här så Canon kanske har -30% och Sony o Pentax/Samsung kanske ligger på -10% försäljning av DSLR om Panasonic också har ökat till 20%, samt Leica till 10%.
Summa sumarum = 80+30+20+10 =140%
och = -30-10 =-40%
blir = 140%-40% = 100%

Bofoto2 skrev:
Antagligen är Nikons D40 (en av?)deras storsäljare, och det finns bara ett makro och 4 fasta telen över 30.000:- om man vill använda autofokus.......hur går det ihop?
Dessutom bara några objektiv om man vill ha skakreducering........
Nu hänger jag inte med... Vad är det du klagar på? Att Nikon bara har fyra fasta gluggar med AF-S, att de alla kostar över 30000kr eller att man valde att ta bort AF-motorn ur D40?

Re: Re: Re: Re: DSLR försäljning i Japan, senaste halvåret

Bofoto2 skrev:
Speciellt om Canon har 40-50%.
Men det är matematik dé här så Canon kanske har -30% och Sony o Pentax/Samsung kanske ligger på -10% försäljning av DSLR om Panasonic också har ökat till 20%, samt Leica till 10%.
Summa sumarum = 80+30+20+10 =140%
och = -30-10 =-40%
blir = 140%-40% = 100%
Men vad tusan, Contax och Kodak då? De borde ju ligga massa minus vid det här laget. Betyder detta att framtiden har en ny okänd aktör på lut som skall ta dessa marknadsandelar? Vilken blir det tro? Kanske Bruksbo eller Greppa?

Emil-G skrev:
Nu hänger jag inte med... Vad är det du klagar på? Att Nikon bara har fyra fasta gluggar med AF-S, att de alla kostar över 30000kr eller att man valde att ta bort AF-motorn ur D40?
Nej, jag klagar inte utan undrar över försäljningen.
Och du skrev:
"Storleken på optik- och tillbehörsprogrammen kanske?
Hur många olika gluggar säljer Pentax i jämförelse med Canon eller Nikon? Nikon har runt 50 gluggar i sitt program, Canon något fler. Det gör att de tilltalar fler fotografer med vitt skilda behov."
Så då undrar jag ingen varför Nikon D40 säljer så bra, när det du hänvisar till ovan inte finns till D40?
Jag citerar mig själv också för säkerhets skull:
Antagligen är Nikons D40 (en av?)deras storsäljare, och det finns bara ett makro och 4 fasta telen över 30.000:- om man vill använda autofokus.......hur går det ihop?
????

Bofoto2 skrev:
Så då undrar jag ingen varför Nikon D40 säljer så bra, när det du hänvisar till ovan inte finns till D40?
Jag citerar mig själv också för säkerhets skull:
????
Det är olyckligt att Nikon valde att plocka bort AF-motorn ur kamerahuset när de konstruerade D40, det är ett steg i samma riktning som när man införde G-serieobjektiven utan bländarring på bajonetten, dvs bort från bakåtkompatibiliteten som man var så mån om tidigare. Jag kan hålla med om att det hade varit fint med några fasta objektiv mellan 28-85mm med AF-S men jag tror fortfarande inte att de skulle säljas i överväldigande mängder till D40-ägare.

D40 är och förblir en instegsmodell och jag tror att andelen D40-ägare som saknar de fasta objektiven är mycket liten, de flesta harvar förmodligen på med kit-optiken. Dessutom finns det 9 DX-objektiv, 5 zoomar och 7 fasta objektiv med VR+AF-S samt 3 zoomar med AF-S men utan VR som alla passar till D40, totalt 24 objektiv. Det är väl inte så illa det heller?

Vi vet heller inte hur stor andel av Nikons DSLR-försäljning som är D40 resp. andra modeller. En försvarlig andel är förmodligen D40 men långt ifrån allt.

paco skrev:
Hur kommer det sig att Kodak aldrig tog tag i sin DSLR-utveckling? De hade väl flera gemensamma modeller med både Canon och Nikon, utöver sina egna, i DSLR:ens vagga.

Kodaks systemkameror var länge modifierade Canon kameror, men senaste försöket var ett Sigma SD9 hus med Kodaksensor och fattning för Canon eller Nikon. Även om sensorn var väldigt intressant, så var huset från Sigma helt enkelt inte tillräckligt bra.

Det är bara Fuji som har lyckats med att ta ett kamerahus från en annan tillverkare (Nikon) och stoppa in sin egen sensor och sälja under eget namn.

Tror Kodak som varumärke för proffskameror helt enkelt var för svagt. Fuji har längre tradition av proffskameror (de har gjort mellanformat under många år och samarbetar där med Hasselblad, Hasselblads objektiv görs av Fuji, exempelvis).

Hälsar
R

Jag tror att många köper ett D40 med en eller två zoomar, och sedan upptäcker de att de gärna vill ha ett till objektiv - för det är så lätt att bli biten av fotografering när man väl börjat - och då får de problem... men det är inget de tänkte på i början när de skaffade sitt kit. Jag är övertygad om att de allra flesta D40 kunder inte känner till att den kräver specialobjektiv. De ser Nikon stora utbud och tror att alla fungerar, för Nikon är kända för kompatibilitet.

Finns ju dessutom inga billiga tredjepartsobjektiv som fungerar med D40:n heller. Sigma HSM är enda alternativet och de är inte billiga...

Men visst, det kan vara så att de som köper D40 inte är intresserad av att utveckla sin fotografering, utan ser det som ett roligare alternativ till en digitalkompakt. Medan de som köper en Pentax har mer intresse för foto.

Hälsar
R

papi skrev:
Har man riktigt tråkigt kan man också se att marknaden totalt har växt ca 5 %

Då har nog inte jag tillräckligt tråkigt, hur kan man se det? :)
Visar inte graferna marknadsandelar av totala mängden sålda DSLR:er per månad?

Ni verkar ha ganska tråkigt allihop som lägger ner er själ i en diskussion som den här.
Själv tar jag kameran och stativet och knallar ut i naturen en stund.

Hur ser ni vilka fabrikat det är?

Och gäller kurvorna antal kameror eller för hur mycket man sålt kameror för?

FILM) (ulltand skrev:
Hur ser ni vilka fabrikat det är?

Och gäller kurvorna antal kameror eller för hur mycket man sålt kameror för?

Det fanns annan info som visade detta. Uppifrån och ner sett fråm sista månaden är det Nikon, Canon, Pentax och sen ligger väl Sony och Olympus ungefär lika. Olympusen är den som klättrat från lägsta försäljning. Som jag försod det så är det antalet sålda kameror.

Emil-G skrev:
Till skillnad från D70/D70s/D50/D40 menar du?

D70s är bara en uppgradering av D70. Lika liten som 20D till 30D men de övriga Nikonmodellerna anser jag nog stå på egna ben och meriter.

När det gäller konsumentsegmentet så har Nikon kört förbi Canon med råge för länge sedan. Efter att 350D och 20D lanserades har inte mycket spännande kommit. Observera att jag inte pratar försäljning nu utan modeller. Det betyder inte heller att Canon har dåliga kameror. Inte alls. Men de flesta känns inte så särskilt spännande längre.

Givetvis är det bara en tidsfråga innan C kommer tillbaka. De senaste modellerna inom konsumentsegmentet som var riktiga kioskvältare från Canon anser jag vara 300D och 10D. Kanske i viss mån 20D, fast i mina ögon så är just 20D och 350D de mest tilltagande modellerna inom Canons sortiment för konsumenter. Resten är mer eller mindre kosmetiskt uppdaterade modeller. 350D är vad 300D skulle ha varit från början användarmässigt.

Jag gissar att C hade en ersättare till 20D mer eller mindre klar när Nikon lanserade D200 och D80 men blev tagna på sängen. Observera att jag spekulerar nu. Likaså känns 400D som en halvmesyr. Brusegenskaperna tycks inte alls vara i paritet med övriga Canonmodeller. Jag har dock inte testat kameran själv utan bara läst om den på FS och i andra forum.

Senast ändrad:
Bara ett problem med en diskussion som den här. Den förs ur en entusiasts synkvinkel, vilket inte riktigt stämmer överens med marknadsandelarna över hur skillnaden i procent ser ut mellan instegssegment (400D / D70 / D40 och mellansegmentet (D200 / 30D / 5D) osv.

Misstänker att den är gravt skev åt mellansegmentet D200 / 30D / 5D kontra den allmäna köp-standarden.

Damocles skrev:
Bara ett problem med en diskussion som den här. Den förs ur en entusiasts synkvinkel, vilket inte riktigt stämmer överens med marknadsandelarna över hur skillnaden i procent ser ut mellan instegssegment (400D / D70 / D40 och mellansegmentet (D200 / 30D / 5D) osv.

Helt rätt.

Lejonparten av försäljningen ligger på D40 och 400D och inget annat. Därför är även diskutionen som så ofta poppar upp om bristen på AF motor i D40 rätt irrelevant. Kameran i fråga riktar sig mot en kundgrupp som är nybörjare, kommer från kompaktträsket :) eller helt enkelt är ute efter en enkel kamera. De allra flesta av köparna bryr sig inte ett dugg om att de gamla fasta eller äldre AF gluggar inte funkar fullt ut. Skulle bli förvånad om ens 10% skulle märka bristen...

Även en nybörjare är väl intresserad av prisbilliga objektiv? Eller menar du att varken Sigma, Tamron eller Tokina vänder sig till nybörjare eftersom deras prisbilliga objektiv ej ger autofokus på en D40? Köper du en D40 är du hänvisad till Nikons AF-S och Sigmas HSM objektiv. Det finns inget prisbilligt alternativ till Nikons AF-S 55-200 som kostar 2 295 SEK hos Cyberphoto. Till Pentax kan du köpa Samsungs 50-200 för 1 195 SEK och du får dessutom antiskakfunktion (ska du ha det till Nikon så får du betala 2 795 SEK för den 55-200 varianten). Eller vad sägs om Tamron 70-300 f/4-5.6 LD för 1 680 kr? Den är manuell fokus på D40, men autofokus på Pentax. Den billigaste 70-300 till D40:n som Nikon har som ger autofokus, den ligger på 5 950 SEK på Cyberphoto! Så de D40 ägare som tycker att 200 är för kort, de får betala rejält mycket för att få 100mm längre brännvidd. Konkurrenterna har billigare lösningar... och nog tror jag att mer än 10% av D40 användarna är intresserade av prisbilliga objektiv. Grejjen är att de saknar kunskap, de vet säkert inte att D40:n ej ger manuellt fokus med icke AF-S objektiv, de känner ej till vad skärpedjup är för något och de förstår definitivt inte nyttan av spegeluppfällning. Men det är så Nikon tänker, de gör typ en kompaktkamera med utbytbara objektiv, och finesser som kunderna ej känner till, det efterfrågar de inte så därför kan man ta bort dem för de vet inte vad de saknar...

När D40 ägare vill bygga ut sitt system, så märks bristen på objektiv i konsumentvänliga prisklasser. Viljan att bygga ut kanske inte finns där med en gång, men det kommer med tiden. När man utvecklar sitt fotograferande så vill man gå vidare. Kanske ett objektiv för makro, kanske man önskar mer vidvinkel, kanske man vill ha ett ljusstarkare normalobjektiv. Här finns inget utbud för D40, iaf inte i konsumentvänlig prisklass. Så man kan uppenbarligen inte se D40:n som en systemkamera, för själva idéen med en systemkamera är att det finns ett system - tillbehör och objektiv - att bygga upp.

Hälsar
R

Nikons mest sålda kamera heter... D80.

Vad gäller 5D och 30D kontra D200 i försäljning, är så får man ta 5D och 30D:s försäljning x2 eller x3 för att komma upp i D200:ans försäljning.

Australien... 20miljoner människor längst bort i världen. Det tar bl.a. 8timmar med flyg till Korea... Man får leta långt bort nu för att hitta positiva saker om Canon:)

När branschbedömare i Sverige gissar på att DSLR försäljningen ökar med 47% i år (ser förm. nästan likadant ut i resten av världen), då är det rätt tokigt att ha en nedåtgående trend.

Att Olympus ökar är väl inte så konstigt - de har ju släppt två nya modeller. Sony hade också en rejäl kickstart förra sommaren, men vad blev det av det?

Sedan är det återigen detta AF snack om D40/D40x.
När Canon ändrade objektivfattning 1986 (?), hade de då alla objektiv framme på en gång till den nya fattningen, och fortsatte de att tillverka massa med gamla objektiv med den gamla fattningen?
Det jag vill säga med detta är att, Nikon förmodligen inte slutat tillverka nya objektiv - utan det lär komma fler... Samt att skillnaden mellan Canons och Nikons objektivskifte, är att Nikon fortfarande möjliggör att man kan använda gamla objektiv, men man får ställa fokusen manuellt.

Hälsningar

Adam

Raphael Mabo (Roland Mabo) skrev:
Även en nybörjare är väl intresserad av prisbilliga objektiv?

Självklart men jag tror ändå att de allra flesta inom målgruppen för D40 nöjer sig med kitgluggen och en 55-200 som finns som paket.

Så de D40 ägare som tycker att 200 är för kort, de får betala rejält mycket för att få 100mm längre brännvidd. Konkurrenterna har billigare lösningar... och nog tror jag att mer än 10% av D40 användarna är intresserade av prisbilliga objektiv. Grejjen är att de saknar kunskap, de vet säkert inte att D40:n ej ger manuellt fokus med icke AF-S objektiv, de känner ej till vad skärpedjup är för något och de förstår definitivt inte nyttan av spegeluppfällning. Men det är så Nikon tänker, de gör typ en kompaktkamera med utbytbara objektiv, och finesser som kunderna ej känner till, det efterfrågar de inte så därför kan man ta bort dem för de vet inte vad de saknar...

Helt rätt men det betyder också att dom inte lider av det då de helt enkelt inte vet att de saknar finessen. Jag har själv rekommenderat olika system till nybörjare under många år och insett att de allra flesta av dem aldrig lämnat stadiet med att vara nöjd med dessa två objektiv. De flesta har inte ens kommit på tanken att sätta på 55-200 för att det ligger oftast hemma i garderoben. En och annan har gått vidare med sitt intresse men de flesta använder sin kamera som en bättre kompakt. Jag har dessutom slutat rekommendera folk att köpa den superbilliga fasta 50:an utan att börja med kameran och kitgluggen och kanske en telezoom. Allt för att se hur personens fotogrferande och intresse utvecklar sig. Jag har nog ett 10-tal fasta 50:eek:r på mitt smavete som aldrig används pga ointresse eller okunskap från köparens sida.

När D40 ägare vill bygga ut sitt system, så märks bristen på objektiv i konsumentvänliga prisklasser. Viljan att bygga ut kanske inte finns där med en gång, men det kommer med tiden. När man utvecklar sitt fotograferande så vill man gå vidare. Kanske ett objektiv för makro, kanske man önskar mer vidvinkel, kanske man vill ha ett ljusstarkare normalobjektiv. Här finns inget utbud för D40, iaf inte i konsumentvänlig prisklass. Så man kan uppenbarligen inte se D40:n som en systemkamera, för själva idéen med en systemkamera är att det finns ett system - tillbehör och objektiv - att bygga upp.

Just nu ja, men ni tror väl inte att Nikon har slutat att ta fram billiga
objektiv till sina kameror eller att alla tredjepartstillverkare lämnar den lönsamma marknaden som alla D40 ägare är. Snälla nån! D40 segmentet är en jättemarknad och den glöms garanterat inte bort.

För min egen del så tänkte jag köpa en D40 när den kom men avstod just pga avsaknaden av AF motorn. Nu är jag inte inom målgruppen utan en frilansfotograf som tänkte använda kameran som backup eller komplement till mina andra D2X och D100. Jag sitter helt enkelt på för många objektiv som inte funkar fullt ut. Och även om alla mina till 95% använda objektiv har inbyggd motor så ligger det en och annan glugg i väskan som jag använder tillräckligt frekvent för att kameran är ointressant.

Roland Mabo skrev:
Det finns inget prisbilligt alternativ till Nikons AF-S 55-200 som kostar 2 295 SEK hos Cyberphoto. Till Pentax kan du köpa Samsungs 50-200 för 1 195 SEK och du får dessutom antiskakfunktion (ska du ha det till Nikon så får du betala 2 795 SEK för den 55-200 varianten). Eller vad sägs om Tamron 70-300 f/4-5.6 LD för 1 680 kr? Den är manuell fokus på D40, men autofokus på Pentax. Den billigaste 70-300 till D40:n som Nikon har som ger autofokus, den ligger på 5 950 SEK på Cyberphoto!

Med eller mindre samtliga gluggar du räknar upp finns redan idag i en version med inbyggd fokusmotor. För Canon! I stort sett samtliga gluggar från tredjepartsillverkarna finns med eller utan motor och det är bara en tidsfråga innan Tamron, Sigma mfl anpassar sit till verkligheten. Det är förmodligen en rätt smal sak att fixa det hela men tar väl lite tid...

Ledsen men jag ser inte problemet. Köp en D80 om du inte klarar dig med en D40. Eller en 400D eller en K100, Sonyn eller vad du vill. Vi måste tänka om när det gäller många av dessa köpare. De allra flesta av os här på FS finns här pga vårt intresse för fotografering. Många av målguppen för D40 är individer vill kunna "ta kort" och har hört att bilderna blir bättre med en DSLR än med sin gamla kompakt. vi måste se saken från deras situation. Inte från oss som kommer från andra hållet, dvs D2X, 30D, D200 eller vad vi nu har för kameror. De har helt enkelt andra preferenser.

Jag tror att de allra flesta av köparna inom segmentet går in i affären och kollar priserna på paketen och väljer det som är billigast. Dom hade förmodligen tänkt köpa sig en ny kompakt men märkte hur billiga DSLR har blivit.

Glöm inte heller att många av dessa "nybörjare" är från Sony Walkmangenerationen och inte från Pentax/Contaxgenerationen. Många har helt andra referenser när det gäller varumärken. Sony står högt i kurs liksom C och N

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar