PeterEskilsson
Aktiv medlem
Varje dag ploppar det upp frågor om köpråd för DSLR. Inget fel med det, och oftast är det totala nybörjare som ska börja fotografera, och undrar således om man ska nikon, canon, pentax, osv. Trådarna brukar fortsätta i oändlighet, fast det inte är någon större skillnad på modellerna. Jag tänkte att mitt ibland alla pixelpipare o tekniknördar, börja ifrågasätta om DSLR verkligen är nödvändigt i en del fall. Har nog aldrig (eller i a f sällsynt) sett att någon föreslagit kommande fotografer att tex börja med en bra kompakt. Denna kan man ju sedan ha som ett extra komplement, i de fall som man får blodad tand o ändå köper en DSLR. Det finns kompakter som håller bra bildkvalitet i de flesta fall. Pratar alltså inte om 3200 iso, eller bilder på vita katter i snö, utan dagligt bruk av bilder. LX3 är bra. Själv hade jag en Canon G10 som var imponerande i detaljrikedom. Vad tror ni? Blir det lite överdrivet med teknikjakten?
Jag har plåtat i 30 år, och haft massor av kameror, även SLR. Det blir ju dyrt också att hela tiden uppgradera bland objektiv o andra tillbehör, eller hur?
Jag har plåtat i 30 år, och haft massor av kameror, även SLR. Det blir ju dyrt också att hela tiden uppgradera bland objektiv o andra tillbehör, eller hur?