Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR alltid nödvändigt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Himla lätt att hamna i blåsväder, svårt att skriva inläggen så att dom kan ses på rätt sätt. Problemet för mig är att det jag har skrivet senaste dyngnet, handlar ju inte om en erfarenhet just nu. Har väl varit inne Ca: 2 år nu på fotosidorna, och följt många olika trådar med stort intresse. så mitt tänkande blir automatiskt ganska brett.

Var för några år sedan del av flera skiftlag, vi var ca: 40 personer endast en av dom ägde en system, dessutom analog. en kille köpte en G9:a. många av dessa hade köpt en kompakt men ofta billigare varianter, med lite annorlunda beteckningar som man ibland inte hittar om man försöker på nätet. Jag menar då inte konkret att de få som har deltagit i denna tråd, står för alla mindre olika sätt att uppskatta en kompakt, det kan ju givetvis inte bli så. men felet jag gör ibland, som när jag gick in i tråden här, så har jag med mig inte bara alla bra,synpunkter. utan det mesta som passerat revy under många år, alla fototidskrifter man läst.

Men själv har jag störst erfarenhet av gamla tiden, kompakterna då var ju av fullformat, vilket inte har slagit igenom på någon bred front i den digitala eran. sedan uppfattar vi saker på olika sätt, vi har med oss skillda minnen i baggaget så att säga, så när man hoppar in i trådar för delge olika saker är det för oss alla risk att det uppstår krockar. bla. kan man se att dom som tar fotandet på mera allvar, äger ofta en dyrare dslr, även har köpt tydligen hela serien av G-kamerorna eftersom dom har kommit ut, G2-G3 sedan G6 det vart ett uppehåll innan G7 kom, anses väl som en bättre mera proinriktad kompakt. För inte så läng sedan dök det upp bilder på nätet där någon tagit ovanligt fina bilder med en G9:a (tror det var G9) och jämförde med hasselblad, det var skogsbilder, han hade lång slutartid minns jag, allt möjligt dyker upp så man vet varken ut eller in i bland. Jag försöker väl att tänka på att svärmor kan vara jätte nöjd bara barnbarnet är skarpt på bilden, att bilden sedan inte är så bra tekniskt är inte alltid så viktigt. /Bengt.
 
Har nog aldrig (eller i a f sällsynt) sett att någon föreslagit kommande fotografer att tex börja med en bra kompakt.

Varför skall man göra det när dom ställer frågor om DSLR?
Jag har sett det ibland och blir lika förvånad varje gång.
Men om dom frågar om vad för kamera dom skall köpa så kan det vara bra att ta upp kompakt som alternativ.

Mvh Mattias
 
En systemkamera som är mera som en kompakt i storlek måste väl vara det ultimata valet? Alltså en liten och oansenlig kamera som levererar bilder av bra kvalitét och är snabb i inställningarna. Inte för rovdjur och småkryp eller sport från läktaren, men i övrigt, måste väl en sån kamera vara överlägsen en DSLR/SLR? Finns såna, både digitala och analoga. Mest analoga. Inte så mycket digitala än, men det kommer var så säker. Många vill ha små kameror och det börjar man förstå nu. Med utbytbar optik, och möjlighet att ställa skärpan själv, och lite större sensorer. Leica M9 är det första försöket i fullformat, kanske inte perfekt men det blir bättre. Tror själv att kompakter med sensorer typ Richoh GRD, Sigma DP1 och Leica/ Panasonic LX3, och med utbytbar fast optik (och med snabbare AF) kommer att bli vanligare i framtiden. Och såna kameror är överlägsna DSLR i många situationer. De flesta tror jag klarar sig bra med en kvalitétskompakt (även utan snabb AF). Kolla bara på era egna bilder (i mån ni har några att visa upp). Hur många av dom kräver en DSLR?
 
Kolla bara på era egna bilder (i mån ni har några att visa upp). Hur många av dom kräver en DSLR?

En del, men långt ifrån alla. Poängen är ju dock att ingen av mina bilder hade blivit bättre med en kompakt. Därav följer att om man kan acceptera systemkamerans nackdelar (pris och storlek) då är det bästa valet.

Jag tror också att den trend av mera avancerade "små-kameror" som vi ser nu kommer att fortsätta. Många vill ha behändiga kameror. För egen del är jag dock ganska kall, antingen skall jag ha en kamera som är så liten att den går ner i fickan utan problem, eller så väljer jag en som man hänger på axeln/runt halsen. Har jag väl gjort det senare så spelar några gram och cm hit eller dit mindre roll - för mig. Men en helt klart intressant trend är det.
 
Nils, mitt inlägg var mest skämtsamt - och så tyckte jag bildserien var rätt fantastisk och ville liva upp med lite fina bilder så här i diskussionsallvaret! :)

Däremot tycker jag Ixus-serien är bra kompakter och det är just en sådan jag har - när jag prioriterar bärbarhet.

När man använder ordet "kompakt", ja då tänker i alla fall jag just på kameror av typ Ixus.

Nej, nu får det vara nog med tangentbordshackandet, nu skall jag ut i höststolen och fotografera!!

Ha det gott alla fs:are!
 
En systemkamera som är mera som en kompakt i storlek måste väl vara det ultimata valet? Alltså en liten och oansenlig kamera som levererar bilder av bra kvalitét och är snabb i inställningarna.
Precis, men det finns ju inte. Tillverkarna verkar nämligen inte anställa fotografer till utvecklingsavdelningarna. Där sitter intorkade ingenjörer som inte vet hur en fotograf tänker, och då blir det bara massa imponeringsfunktioner som man egentligen inte behöver. Det finns INGEN anledning att ha 10-15 miljoner pixlar i en kamera som har så liten sensor att man max får ut motsvarade 5 redan vid största bländaröppning, på grund av diffraktionsbegränsing. Detta vet man rimligen om man är ingenjör och utvecklar optik och kameror. Man har alltså petat in pixlarna bara för att luras. Hur kul är det med sådana produkter?

Kolla bara på era egna bilder (i mån ni har några att visa upp). Hur många av dom kräver en DSLR?
En hel del. Men framför allt hade jag aldrig ens tagit dem med en kompakt, på grund av brist på fotoglädje.
 
För mig var det en kompaktkamera som fick upp mitt fotointresse på allvar, en Canon Ixus 950IS. En mycket kompetent resekamera för "turisten" men insåg snart att den hade stora begränsningar som alla andra kompaktkameror.

Har just nu 2st systemkameror som jag är riktigt nöjda med, kommer nog aldrig använda någon kompakt kamera igen. Dock var det en bra introduktionstid med kompakten då man lärde sig komponera bilderna bra.

Sen beror det självklart hur stort fotointresse man har, om man inte vill sitta i veckor och lära sig allt som har med iso, slutare och bländare att göra kan jag tycka att man kanske ska ha en bra kompaktkamera. Tycker det är skamligt om man har en systemkamera och bara fotar med autoläget.



Mvh Christian
 
Men det är väl ändå den jämförelsen vi pratar om?

Alla är vi överens om storleksskillnaden.

Det vi diskuterar är huruvida det finns andra avgörande skillnader.

En del anser att det inte finns några eller i vart fall att de som finns saknar betydelse för "nybörjaren".

En del andra (däribland jag) anser att skillnaden är påtaglig och att de har stor betydelse - även för en nybörjare.

Alltså måste vi väl jämföra de två.

Den största skillnaden är storleken, på kameran, den lilla skillnaden är bildkvalitén, - mellan en D-SLR och en avancerad kompakt!

Nu tar vi inte upp alla dessa blänkande kompakter från elektronikkedjorna, vars kompakter med okända namn och låga priser, lockar till köp, nej, jag jämför med de små underverken från de kända tillverkarna, såsom Nikon, Canon, Olympus, Panasonic och Sony!

Ännu bättre, jag jämför på hemmaplan, - mina D-SLR och min kompakt, Canon G9, den lilla rackarn tar så bra bilder, att det är svårt att se skillnaden jämfört de bilder från de betydligt större D-SLR verktygen!

Nu är det säkert så, jag vet begränsningarna på G9:n, kan hantera den optimalt, det heter erfarenhet, så är det för de flesta fotografer!

AF är snabbare på en D-SLR, seriebildstagningen är oxå snabbare, om man nu behöver den finessen, däremot inställningarna på G9:n, bländare/tid, lätta att ändra, m.a.o. som vardagskamera mera än tillräcklig, byte till specialoptik, - riktigt långa teleobjektiv, där vinner D-SLR:n som verktyg, men hur många ägare av en D-SLR har det behovet?

Nu kommer det kompakta systemkameror från alla tillverkare, tidigare än beräknat, inom några år, eftersom Olympus och Panasonic har lyckats röra om ordentligt på marknaden, skulle inte förvåna om en D-SLR, FF, med EVF dyker upp på marknaden, kompakt som en något större G11, kanske en Canon G12, G13, G14 ...?
 
... skulle inte förvåna om en D-SLR, FF, med EVF dyker upp på marknaden, kompakt som en något större G11, kanske en Canon G12, G13, G14 ...?

Skrev, av bara farten tidigare, gör här en ändring - ett kamerahus med EVF är ingen D-SLR, fungerar så, rent praktiskt, har ingen spegelsökare, utan just en elektronisk sökare.
 
Nu tror jag folk ser det de vill se. Jag har en G10:a som tar väldigt fina bilder. MEn jag har absolut inga problem med att se skillnaderna i kvalité, i synnerhet inte när det dags att börja redigera dem. Det borde ingen annan som inte är halvblind ha heller, det är stora skillnader. Men det betyder ju inte att det är oanvändbart eller att en bra bild plötsligt blir dålig.

/Maverick
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.