AFJ
Aktiv medlem
Allt för många tror på underverk när dom köper sin första DSLR. blir ofta besvikna när skillnaden inte är större (gott betyg till kompakten).
Är det verkligen så? Att köpare av DSLR "ofta" skulle vara besvikna? Jag vet inte, har ingen statistik. Visst händer det att man ser ett och annat inlägg om besvikna ägare men de allra flesta av fotosidans medlemmar tycks trivas bra med sina systemkameror tycker jag.
Är övertygad om att inte många skulle se skillnad på en A4:a bild tagen med en bra kompakt och en instegare.
Beror väl helt på motiv och situation. En bild med stort skärpedjup tagen en sommardag, ja då minskar skillnaderna. Men om du tar en bild tagen under svårare förhållanden, och kanske med krav på kort skärpedjup så kommer man se klara skillnader.
Sedan är det som sagts tidigare inte bar bildkvalité som räknas. Själva handhavandet är minst lika viktig. Förök fota en flygande fågel med en kompakt, eller panorera en racerbil, ja då blir det tydligt hur överlägsen en DSLR är.
många kompakter har också en mycket fin makrofunktion,
Absolut ett område där kompakter kan funka bra.
Min eget fotointresse tog fart när jag köpte en kompakt, en långzoom Poweshot S2 IS. En trevlig kamera som tog/tar fantastiskt bra bilder men som trots allt inte kan mäta sig med en systemkamera när förhållandena blir svårare.