Ingju har helt rätt tycker jag, det är synd att (ibland) intressanta diskussioner förstörs (eller störs) av märkesfanatiska individer som vägrar ta till sig nya, eller mer korrekta (sanna?) uppgifter helt enkelt därför att det inte passar med deras märkesval - vilket det än är. Ingen nämnd, ingen glömd, ingen påtänkt - detta är bara en reflektion över vad ingju skrev, inget annat. Bara så att inte JAG blir påhoppad nu...
Jag kunde inte bry mig mindre på vad det står för märke på kameran jag håller i, bara jag har objektiv som passar till den, och den uppfyller mina minimikrav för tillfället...
- Vilket ofta innebär min D40
(jag är inte arbetande fotograf)
När jag känner att extravikten/besväret är befogat tar jag min D700, eller ev. en av jobbets kameror (1DsIII, 5D, D3 eller P45+) som jag har fri tillgång till på fritiden. Men D40'n räcker gott åt det mesta jag gör!
DxO, som alla andra tekniska mätbaserade informationskällor kräver att man har bra koll på vad siffrorna faktiskt innebär. Jag såg att sarnor ifrågasatte skalningsförhållanden dom använde i "print"-delen av sensorprestandan... Detta innebär väldigt krasst att man inte förstått vad siffrorna innebär - och man bör i sådana fall faktiskt inte avända dom eller referera till dom. Hon refererade även till "HUR bruset ser ut", vilket är ganska missledande, och fullständigt ovidkommande... Hur bruset ser ut är helt och hållet upp till vilken raw-konverterare man använder - i alla nu kända fall utom tre:
Sony A700, Canon 50D och Canon 5DII är de enda tre (DSLR)kameror som existerar där:
Bruset från en rawkanal inte följer det matematiskt "perfekta", dvs perfekt Gaussisk fördelning på alla ISO som kameran inte visar som "extended", dvs "HI1", "HI2", "LO1" eller vad kameratillverkaren nu valt som nomen på sina "Extended" ISOs.
Sony påtalar sitt "fusk" väldigt väl i sin tekniska dokumentation, Canon gör det inte - dom mörkar så mycket dom kan. Brus från 5DII är märkbart "brusreducerat" på och över 6400, 50D är brusreducerat från 1600 och uppåt! (direkt i RAW-filen, utan att någonstans berätta det för användaren). Det är snyggt gjort, och man måste ta till en raw-analys för att kunna påvisa det - man ser det inte direkt i bilderna - Så jag har inget emot det. MEN DOM HADE GÄRNA FÅTT INFORMERA OM DET!
I alla andra fall utom dessa så kan man alltså helt korrekt utgå ifrån att signal/brus-förhållanden, dynamiskt omfång och de andra parametrarna som DxO använder i sina grafer är perfekt skalbara, matematiskt och geometriskt korrekt. (Som referens använder DxO alltid 0dB brusavstånd som nolla i sina värden)
"Print"-graferna innebär en omskalning av kamerans upplösning till 8MP, med exemplet D3x så sänks alltså brusmängden med roten av (8MP/24MP) vilket ungefär är 1.73, vilket ungefär är 0.8Ev, vilket är skillnaden mellan 12.8Ev (screen) och 13.6Ev (print) på den kameran.
På en 8MP kamera är alltså "print" och "screen" samma sak... På en 4MP kamera är "screen"-värdena högre än "print".
Jag tror DxO siktade lite lågt med sin "print"-upplösning, de kunde ju åtminstone gått mitt i den standard som finns idag, vilket jag tycker är 10-15 dvs ~12.5MP. ANTAGLIGEN tänkte dom att få skriver ut större än A4, och då fungerar logiken bakom deras val jättebra, men som jämförelsesiffra så hade det varit bättre med en högre upplösning.
Det som tyvärr faller utanför ramen för DxO's mätningar är att efter raw-konvertering så är inte bruset perfekt fördelat längre - raw-konverteraren offrar en del absolut upplösning för att få färgåtergivningen så korrekt som möjligt. Ofta kan man skala ner en färdig, omvandlad bild upp till 50% (24MP till 12MP) innan den
mätbara brusmängden sänks märkbart. Bruset i den nedskalade bilden kommer ju dock vara finkorningare, och inte se lika "otrevligt digitalt" ut, vilket är svårt att kvantifiera i en mätning... Det kommer även vara mycket lättare att reducera (utan bildddetaljförlust) med fritt valt brusreduceringsverktyg.
Här börjar vi komma in på tycke/smak (mer, men finare fördelat brus jämfört med svagare, men "fläckigare" brus), och då är det nog dags för mig att gå och köpa kattmat och kvällsmat eller nåt.
Jag MÅSTE öva på att skriva kortare inlägg på de forum där jag är aktiv... *suck igen*