ANNONS
Annons

Drar Nikon ifrån?

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller du inte med om att man vänjer sig vid det man har, så att det inte spelar någon roll efter en stund?

Man kan vänja sig vid att man måste sträcka sig lite extra efter en knapp men det kommer ju aldrig bli lika bra som en knapp som man når utan ansträngning.

Menyerna nämnde jag redan. Mycket få knappar är programmerbara.

Sen har de med små eller stora händer andra fysiska begräsningar. Det måste ju vara bättre att de får en lagom kamera.

Jag har Canon och mina bilder blir inge bra.
I morgon ska jag byta till Nikon.

Personligen tycker jag såhär...
Som så många säger så är skillnaderna små,
dock måste jag ju säga att brusegenskaperna
hos nikon är ofantligt mycket bättre hur du
än betraktar en bild.
Har jobbat med canon i studio vilket fungerar utmärkt,
till skillnad från på fält med skiftande ljus etc där
canon -i mina ögon- inte är ett alternativ!

Oftast får man vad man betalar för och i högre klasserna
är det ganska jämnt. Dock påstår jag att Nikon är klart
bättre upp till "D300 klassen" eller hus runt 10 000 kr...

(Sen har ju Nikon stooora övertag utan något hot i D3 och D3x)
Även i blixtegenskaper, macro och för mig handhavandet...

MVH /David.

Släpp hörnflaggan... D300 är sämre än 40D till och med enligt opartika tester - var aningen saklig.

Både Canon och Nikon har ju ganska vassa kitobjektiv nuförtiden, så vilket system man väljer spelar inte så stor roll.

Alltid lika kul att läsa spydiga kommentarer från vissa här på fotosidan :)

Som det ser ut just nu iaf så är jag inne på 450D, och håller mig till Canon något år till i alla medan jag avvaktar och ser hur kampen utvecklas. Jag vill inte lägga ut för mycket på ett hus för ett systemmärke jag inte är säker på att jag kommer stanna kvar i framöver, då huspriserna sjunker som sten.

Alltid lika kul att läsa spydiga kommentarer från vissa här på fotosidan :)

Som det ser ut just nu iaf så är jag inne på 450D, och håller mig till Canon något år till i alla medan jag avvaktar och ser hur kampen utvecklas. Jag vill inte lägga ut för mycket på ett hus för ett systemmärke jag inte är säker på att jag kommer stanna kvar i framöver, då huspriserna sjunker som sten.

Tror du kan uppgradera lugnt, både Canon och Nikon (Sony med) kommer spotta ut sig nya modeller regelbundet. Är du inte nöjd med huset: Uppgradera. Annars kan du ju roa dig med att köpa lite nya objektiv.

Huruvida huspriserna går upp eller ner, eller om Canon är bättre än Nikon beror bara på när du gör jämförelsen. Det varierar över tiden. Därav mitt något misslyckade skämt (ledsen om det uppfattades som en spydighet).

Det spelar mindre roll om du väljer Canon eller Nikon, dom är båda kapabla till lika bra bilder. Om du väntar lite kommer det ena eller det andra fabrikatet att vara "bäst" vid någon tidpunkt, annars är det bara att välja från det som finns på hyllan och passar bäst just nu.

Jag sitter utan kamera nu då jag sålde min 350d bland annat på grund av den lilla sökaren, dåliga LCD-skärmen och långsamheten i Raw. Nu sitter jag med ett par objektiv och kollar in kameror från både Nikon och Canon med högupplöstas skärmar, och börjar fundera på om inte Nikon börjar dra ifrån Canon?

50D har jag på olika håll läst vara en besvikelse i och med brus-egenskaperna, och bildkvaliteten inte i klass med D90/D300 som antas vara de största konkurrenterna. Jag är kluven över ifall jag ska behöva byta system, eller vänta på information till uppföljaren för 450D (även om den högst tvivelaktigt rubbar D90).

Är det bara jag som känner så här?
Hur tänker ni?

Nu vet jag inte riktigt var du har last, jag har testat bade D300 och 50D, och Canon ar mycket battre pa hoga ISO an D300. Popular Photography sager detsamma i senaste, sa jag ar inte helt ute och cyklar. Popphoto skriver att missnojet med hoga iso kommer formodligen av tva anledningar, den forta ar att de som har 50D vill att denna kamera for $1300 ska vara battre an D3 och D700, for $4999 resp. $2700, det racker inte bara att vara battre an D90 och D300. Den andra ar att ISO 12800 ar i stort sett oanvandbart, detta ar ett lage som vare sig D90 eller D300 inte har... 50D lagger sig mellan D90 och D300 men har battre hog ISO prestanda, endligt mig och popphoto.

450D ar en mycket kompetent kamera, vad ar det du saknar i den som du behover och finns i D90?

Nu vet jag inte riktigt var du har last, jag har testat bade D300 och 50D, och Canon ar mycket battre pa hoga ISO an D300. Popular Photography sager detsamma i senaste, sa jag ar inte helt ute och cyklar. Popphoto skriver att missnojet med hoga iso kommer formodligen av tva anledningar, den forta ar att de som har 50D vill att denna kamera for $1300 ska vara battre an D3 och D700, for $4999 resp. $2700, det racker inte bara att vara battre an D90 och D300. Den andra ar att ISO 12800 ar i stort sett oanvandbart, detta ar ett lage som vare sig D90 eller D300 inte har... 50D lagger sig mellan D90 och D300 men har battre hog ISO prestanda, endligt mig och popphoto.

450D ar en mycket kompetent kamera, vad ar det du saknar i den som du behover och finns i D90?

Nikon d90 verkar Nikon ha lyckats med på flera punkter, den är bättre än 50d enligt DXO mätningar http://www.dxomark.com/index.php/en...202|0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Nikon
bara att jämföra själva.Det gäller dynamiskt omfång (vilket kameran även med traditionella tester har visat) signal brus och färgkänslighet

Godis är gott! Det känns bra att få köpa en ny kamera då och då!

Men håll med om att det ofta är det som sitter fast i kamerans båda ändar är det som betyder mest för bildkvalitén!!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar