macrobild
Avslutat medlemskap
Mitt inlägg skall nog ses som mera allmänt, alldeles i början vart det lite rörigt dock, då olika crop blandades ihop, många reagerade då, men det är historia nu. min uppfattning var att Canons modeller 30D.40D och 50D är goda kameror men dom var inga kioskvältare precis. min klara uppfattning vid den tiden var att Canontrogna förväntade sig något betydligt bättre, förväntningarna var mycket höga, Canonköpare brukare ställa höga krav dom infriades först med 7D, Sonys tidiga A700 som var samtida med 40D var en mycket välbyggd kamera. jag tror att Sonys och Pentax framfart lade grunden till att 7D kom, men det är bara min uppfattning. utan tvekan så tror jag att Nexarna och A55 har skakat om lite grann, dom är av allra första generation och kan bara bli bättre och bättre, det tror jag både Canon och Nikon är medvetna om.
jag visade tidigt i en tråd att mervärdet från att gå från 40d och 50d var litet , dels var mönsterbruset mer påträngande från 50d jämfört med 40d samt upplösningsfördelen var mycket svår att identifiera, men att det fanns en viss upplösningsfördel.
Med 7d kom en synlig upplösningsfördel men mönsterbrus och högt läsbrus gav inga fördelar vad det gäller DR.