Annons

DR-test 5d mk2 och Nikon d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, 5DII är riktigt bra...än ;-)

Här kommer gubben i 100% av 5DII först och i 100% av "D7000" under, oskärpta och utan brusredusering. Objektivet är EF 24-70/2.8L USM.

Längst ner en "fesa" från myren vid Geddtjenn :))

Tack! Jag lekte lite med liknande motiv och kan konstatera att den gamla sanningen om att olika rawkonverterare lever i högsta grad. Jag får lite annorlunda resultat eftersom jag använder ACR och dess olika kurvverktyg. Här ligger en bild jag "kapade" från ditt tidigare inlägg.

Som den jpeg den är när man snor bilder från trådar så går den ändå att öppna i Camera Raw med vissa begränsningar. Men först interpolerade jag upp den till 100% och lekte lite med den. Default brureducering o skärpning glömde jag att koppla ur. Gick direkt på de kurvändringar jag ville göra. Sedan skalade jag ned bilden igen till ursprungsstorlek och här är resultatet. Bättre eller sämre är en smaksak.

Lyft den fesan i skuggorna och behåll teckningen i snön så har du gjort en bedrift!!!!
 

Bilagor

  • gubbe.jpg
    gubbe.jpg
    30.9 KB · Visningar: 264
Nu hänger jag inte med, får du någon fördel i högdagertäckningen av att höja ISO? (genuint intresserad)

Jo, ju högre iso dessto mindre innehåll i pixlarna, exponeringen är snålare. Detta inneär att förstärkarna har mindre att göra, jobbar lättare, så att även förstärkningsbruset (läsbruset) minskar. Är man då rädd om högdagrarna genom att underexponerar så når den förstärkta signalen aldrig de 100% den skulle nå i högdagrarna utan underexponering. Informationen som går genom A/D-omvandlaren blir då oxå mindre än normalt och även den elektroniken får det lättare. Totalt sett så får man mindre brus i lågdagrarna med sparade högdagrar.

Fördelen med sonys nya sensor är att elektronikbruset genom hela kedjan är mycket lågt ända från basiso då den mesta informationen transporteras från pixel till minneskortet.

Är då ledningarna, förstärkarna och A/D-omvandlarna för klent dimensionerade relativt till den mäng och hastighet som informationen transporteras genom kedjan så blir DR-kurvan mer lidande av detta vid låga iso då maximal mängd information transporteras. Canons kameror samt Nikons D3, D3s och D700 lider av dessa problem...

(Ska väl tillägga att det här är min lilla modell av "verkligheten" :) )
 
Senast ändrad:
Förresten, bilden på Lenin är både underexponerad och tagen på ISO100, ett praktexempel enligt makrobild på bandning. Så det är väl lika bra att dra Fill Light till 100 och leta lite. Frossa i mönsterbruset på detta liveexempel:

(ber om ursäkt för skärpan, det är genom ett fönster med reflexer och typ F/1.8)

Först hela Lenin, sen en 50% crop med Fill Light 100.
 

Bilagor

  • IMG_0287.jpg
    IMG_0287.jpg
    56.9 KB · Visningar: 263
  • IMG_0287 400.jpg
    IMG_0287 400.jpg
    50.1 KB · Visningar: 263
Förresten, bilden på Lenin är både underexponerad och tagen på ISO100, ett praktexempel enligt makrobild på bandning. Så det är väl lika bra att dra Fill Light till 100 och leta lite. Frossa i mönsterbruset på detta liveexempel:

(ber om ursäkt för skärpan, det är genom ett fönster med reflexer och typ F/1.8)

Först hela Lenin, sen en 50% crop med Fill Light 100.

Prova i skuggan under kameran på bordet och se vad som händer. Lenin har fått bra med ljus på sej som döljer brau och bandning.
 
Förresten, bilden på Lenin är både underexponerad och tagen på ISO100, ett praktexempel enligt makrobild på bandning. Så det är väl lika bra att dra Fill Light till 100 och leta lite. Frossa i mönsterbruset på detta liveexempel:

(ber om ursäkt för skärpan, det är genom ett fönster med reflexer och typ F/1.8)

Först hela Lenin, sen en 50% crop med Fill Light 100.

Helbilden ser inte speciellt underexponerad ut. Enl metadata har du använt f/2.0 på ett 50/1.4, iso 100 och tiden 1/250 sek samt bländarprioritet.

Det vita ser vitt ut, och likaså det "julröda". Kamerakåporna har lagom patinerad silverfärg.

Jag var ju inte där så jag vet naturligtvis inte ljusförhållandena, men då du kört på automatik måste jag ju fråga om hur pass mycket du uppskattar underexponeringen till. Jag tippar c:a 1/2 - 1EV. Korrigera mig om jag har fel. Det är isåfall svårt att framkalla störande mönsterbrus att frossa i. I alla fall på Lenin.

Vilken är den naturliga nyansen på Leninbysten? Kul bild förresten.
 
Senast ändrad:
Tack! Jag lekte lite med liknande motiv och kan konstatera att den gamla sanningen om att olika rawkonverterare lever i högsta grad. Jag får lite annorlunda resultat eftersom jag använder ACR och dess olika kurvverktyg. Här ligger en bild jag "kapade" från ditt tidigare inlägg.

Som den jpeg den är när man snor bilder från trådar så går den ändå att öppna i Camera Raw med vissa begränsningar. Men först interpolerade jag upp den till 100% och lekte lite med den. Default brureducering o skärpning glömde jag att koppla ur. Gick direkt på de kurvändringar jag ville göra. Sedan skalade jag ned bilden igen till ursprungsstorlek och här är resultatet. Bättre eller sämre är en smaksak.

Jo, det går att lägga finlira mer med gubben och hela bilden. Inför en färdig bild så hade både brusredusering och skärpning kommit till, kanske även lite mer spakande med färgerna...


Lyft den fesan i skuggorna och behåll teckningen i snön så har du gjort en bedrift!!!!

Jo, rå-konverterare är ju en länk i kedjan oxå. ACR/Lightroom var ju riktigt dåligt för vissa kameror innan uppgraderingarna för nåt år sen...drygt kanske.

Capture One tycker jag är dåligt på "fillight" eller "shadow" som det heter i CO. Det är mycket enklare att jobba med kurvor i CO. "Shadow" och "Higlight" i CO duger bara till små justeringar.

Här ser du det röda köttet (gruset) i botten av fesan (bäcken) ;-))
 

Bilagor

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    74.3 KB · Visningar: 258
  • elobe_07274.jpg
    elobe_07274.jpg
    64.4 KB · Visningar: 259
Senast ändrad:
Jo, det går att lägga finlira mer med gubben och hela bilden. Inför en färdig bild så hade både brusredusering och skärpning kommit till, kanske även lite mer spakande med färgerna...




Jo, rå-konverterare är ju en länk i kedjan oxå. ACR/Lightroom var ju riktigt dåligt för vissa kameror innan uppgraderingarna för nåt år sen...drygt kanske.

Capture One tycker jag är dåligt på "fillight" eller "shadow" som det heter i CO. Det är mycket enklare att jobba med kurvor i CO. "Shadow" och "Higlight" i CO duger bara till små justeringar.

Här ser du det röda köttet (gruset) i botten av fesan (bäcken) ;-))

ACR för Canon har jag nästan alltid varit tillfreds med. nyss kom senaste uppgraderingen av Camera Raw version 6.4.1. Var ingen förändring mer än att fler kameramodeller lagts till. Från version 6.3 (vill jag minnas) blev den i både PS och LR ett lyft för Sonys kameror i alla fall.

Jag har ganska svårt att värdera andra råkonverterare p g a att jag vant mig så oerhört länge vid ACR och är för lat att riktigt sätta mig in i andra. DPP är ju enkelt att köra dock, men jag har lite svårt för att vänja mig vid gränssnittet i såväl DxO Labs konverterare och även CO. Så jag kör ACR.

En stilla undran: Lider ditt exemplar av Fesan av inkontinens? Undrar bara eftersom det tydligen ska till ett "bäcken". Du skrev iaf det inom parantes. :)
 
Prova i skuggan under kameran på bordet och se vad som händer. Lenin har fått bra med ljus på sej som döljer brau och bandning.

Här var det mothugg på ett praktiskt exempel. Ok, fine. Vet inte vad du menar med "skuggan under kameran på bordet" men plockar jag de två underexponerade kamerorna ovan t.v. och lyfter +4EV så är det fortfarande svårt att provocera fram bandning.

Och för dom som inte tänker själv: det är HELT KLART ATT SONYS CROPSENSOR UPPVISAR MYCKET FINA RESULTAT, i vissa fall bättre som syns i de extremexempel som makrobilden visar om och om igen, men i just detta praktiska exempel är det svårt att hitta de nackdelar som någon kan få för sig är allmängiltiga.

Här är alltså bilden lyft +4EV, dvs max som ACR tillåter. Hela bilden ser nu sjuk ut, men vill jag rädda kamerorna överst t.v. så är inte bandning problemet iaf.

Hel bild, sen 50%crop för att optimalt visa bandning när sådan finns.
 

Bilagor

  • IMG_0287 +4EV full scene.jpg
    IMG_0287 +4EV full scene.jpg
    52.8 KB · Visningar: 256
  • IMG_0287 +4EV 50crop.jpg
    IMG_0287 +4EV 50crop.jpg
    54 KB · Visningar: 256
Helbilden ser inte speciellt underexponerad ut. Enl metadata har du använt f/2.0 på ett 50/1.4, iso 100 och tiden 1/250 sek samt bländarprioritet.

Nä, varför skulle den vara det? +/- 1EV är ok alla dagar (för mig) och då presterar de inbyggda ljusalgoritmerna tillräckligt bra (spot eller eval beroende på situation) - och 5D2:an ger lagom svängrum (för mig).

Jag var ju inte där så jag vet naturligtvis inte ljusförhållandena, men då du kört på automatik måste jag ju fråga om hur pass mycket du uppskattar underexponeringen till. Jag tippar c:a 1/2 - 1EV. Korrigera mig om jag har fel. Det är isåfall svårt att framkalla störande mönsterbrus att frossa i. I alla fall på Lenin.

Kör nästan alltid AV eller M, båda med fast ISO. Inte kan jag korrigera dig, du ser förmodligen sånt i fotoögonblicket, medan jag kan härleda sånt först i efterhand. Här kan jag konstatera att det finns områden som är underexponerade och i dessa är det svårt att provocera fram bandning i.

Vare sig mer eller mindre. Och i ett praktiskt exempel. Jag kan ta en underexponerad bild på väggen här och nu med 5D2:an och visa förfärlig bandning. Men det känns inte särsklit kreativt.
 
Här var det mothugg på ett praktiskt exempel. Ok, fine. Vet inte vad du menar med "skuggan under kameran på bordet" men plockar jag de två underexponerade kamerorna ovan t.v. och lyfter +4EV så är det fortfarande svårt att provocera fram bandning.

Och för dom som inte tänker själv: det är HELT KLART ATT SONYS CROPSENSOR UPPVISAR MYCKET FINA RESULTAT, i vissa fall bättre som syns i de extremexempel som makrobilden visar om och om igen, men i just detta praktiska exempel är det svårt att hitta de nackdelar som någon kan få för sig är allmängiltiga.

Här är alltså bilden lyft +4EV, dvs max som ACR tillåter. Hela bilden ser nu sjuk ut, men vill jag rädda kamerorna överst t.v. så är inte bandning problemet iaf.

Hel bild, sen 50%crop för att optimalt visa bandning när sådan finns.

hela bilden är brusreducerad till det att det inte finns någon detaljering, jag kan också ludda till mina bilder så det saknar struktur,detaljering, se ansikte, grå yta som ser ut som tussiga moln.

Vad du inte fattar är att jag har visat hur två kameror uppträder olika med exakt samma parametrar.
Dina exempelbilder säger ingenting mer än att allt ser tillsmetat ut.
 
I din värld Wfrank så skall ett motiv kunna återges utifrån det Canon klarar av , hur mycket eller lite en bild lyfts för att ta fram detaljering tex i skuggorna är upp till fotografen att bestämma , detta klaras betydligt bättre från en Sony sensor idag vilket jag har visat .
Ärligt talat vad är det du håller på att tjaffsa om. Att din kamera är bra? Ja det är den, men det finns idag kameror med bättre sensorer som tillåter att man kan ta ut mer information från samma motiv pga större DR

Ge dig nu
det är inte du som bestämmer vilken information jag eller andra vill visualisera , men det finns kameror som idag klarar av ett större omfång bättre, tex nikon d7000 jämfört med mina 5dmk2
 
Senast ändrad:
Här var det mothugg på ett praktiskt exempel. Ok, fine.
.....

Inget mothugg. Bara en tanke i en diskussion...
Sen är det nog lite för mycket brusreducering som Micke påpekar.
Skalan 50% är däremot bra med våra mångmegapixlade kameror. Det finns ingen verklighet idag att jämföra i 100% rakt över och mycket mindre i morgon...
 
Tack! Jag lekte lite med liknande motiv och kan konstatera att den gamla sanningen om att olika rawkonverterare lever i högsta grad. Jag får lite annorlunda resultat eftersom jag använder ACR och dess olika kurvverktyg. Här ligger en bild jag "kapade" från ditt tidigare inlägg.

Som den jpeg den är när man snor bilder från trådar så går den ändå att öppna i Camera Raw med vissa begränsningar. Men först interpolerade jag upp den till 100% och lekte lite med den. Default brureducering o skärpning glömde jag att koppla ur. Gick direkt på de kurvändringar jag ville göra. Sedan skalade jag ned bilden igen till ursprungsstorlek och här är resultatet. Bättre eller sämre är en smaksak.

Jo, som sagt, vi har olika rå-progran när vi framkallar, även olika bildbehandlingsprogram när vi skalar och skärper och som lök på laxen så tittar vi med vitt skilda skärmar. Allt ifrån kalibrerade proffsskärmar till okalibrerade enkla tft-skärmar i billiga bärbara datorer för kontorsbruk, omöjliga att ens kalibrera och alltid för ljusa. De jag ser ser inte Gishela af Hamburg i sin "fesa"...typ ;-)

Detta tror jag innebär att det är mycket viktigt att de vi ska titta på är framtaget på ett så genomtänkt och enhetligt sätt som möjligt och inte lite hipp som happ, som det lätt verkar bli bara för att det är snabbt och enkelt.

Vi sitter här och pratar om FF-kameror med upp mot 36 eller 46 Mpix. Ska vi fortsätta att hantera alla dom pixlarna pixel för pixel i 100% på skärm eller ska vi redan nu tänka till och komma fram till något vettigare?

Jag tycker inte att fortsatta granskningar med "mikroskop" är någon vettig granskning, vare sej idag eller imorgon. Möjligen kan man se det som mått på hur bra alla kameror är idag. Att jämföra en FF på iso100 med en aps-c på iso100 är heller inte speciellt övertänkt.

Synpunkter?

Mitt tankar om detta har jag skrivit om tidigare i den här tråden.

Några tänkbara "skalningsalternativ":
1,4 kpix längs längsta sidan för en skärmsimulerad A4-utskrift.
2,0 kpix för en dito A3-utskrift.
2,8 kpix för en dito A2-utskrift.
4,0 kpix för en dito A1-utskrift.

Hmm... dom där talen verkar bekanta ;-)

Och kommer en sådan skärmsimulerad A4-utskrift, för ögongranskning i verklig storlek på skärm på läsavstånd.

Första, den exponerade bilden i sin helhelhet (inställningar enligt tidigare inlägg - exif finns nog oxå med i alla bilderna).
Andra, den färdigframkallade bilden i sin helhet som jag vill ha den (selektivt lyft ca 4 steg i lågdagrarna och bildbehandlad efter bästa förmåga).
Tredje, ett utsnitt av den skärmsimulerade utskriften i sin helhet för "ögongranskning".
 

Bilagor

  • elobe_38725 1.jpg
    elobe_38725 1.jpg
    58.2 KB · Visningar: 181
  • elobe_38725.jpg
    elobe_38725.jpg
    86.3 KB · Visningar: 182
  • elobe_38725a.jpg
    elobe_38725a.jpg
    94.3 KB · Visningar: 183
Senast ändrad:
Min gamla Bettan (20D). Exemplet då gällde att jag var tvungen att höja isot på Pentaxen från basiso till motsvarande 400-800 för att få samma högdagertäckning som 20D fixade utan att lägga brädstrukturen i skugga. Reglaget "återställning" slog i kaklet utan att fixa det på basiso. På 20D räckte "spaken" till.

Även på Nikon D200 som ju hade samma sensor som Pentax K10D blev det bättre. Nu var motivet extremt. I övrigt tyckte jag K10D var en mycket trevlig kamera.

Av rent akademiskt intresse, förklara för mig hur du kunde få det resultatet när K10:an har nästan ett steg bättre DR på bas ISO än din 20D? På ISO 400-800 har 20D gått om och har ett steg bättre DR så där finns möjligheten att krama ut lite mer information. Om det nu är synligt i färdig bild.
Har jag missat något som kan förklara att du kunde få ut mer information ur 20D än K10:an om nu ljuset räckte till för att köra bas ISO?

Micke.
 
Leif!

En typ av "standardisering" för jämförelse mellan olika sensorstorlekar och därtill olika pixeldensitet har ju jag också tidigare i tråden efterlyst. Mest i syftet att vi inte av misstag ska "lura" varandra. Joakim lade fram i mitt tycke vettiga parametrar och du hänvisade till ett Kjellbergs recept.

Det är nog gott och väl. Men jag undrar om dessa exempel kommer att efterföljas. Jag tror att vi i bästa fall borde komma överens om att verkligen lägga oss vinn om att aldrig glömma att redovisa HUR vi gått tillväga och VAD vi vill påvisa.

Det tror jag är steg 1 som kan leda vidare till ytterligare av alla accepterade tillvägagångssätt.

Jag är inte motståndare till 100% utsnitt vid jämförelser på skärm. Isynnerhet inte om vi framledes skulle jämföra en Pentax K-5 med D7000 och Sony A580. Just därför att de har samma sensor, pixedensitet.

Likadant vill jag nog ha 100% i en jämförelse mellan Sony A900 och Nikon D3x till exempel då de har samma pixedensitet och sensorstorlek och är FF.
 
Av rent akademiskt intresse, förklara för mig hur du kunde få det resultatet när K10:an har nästan ett steg bättre DR på bas ISO än din 20D? På ISO 400-800 har 20D gått om och har ett steg bättre DR så där finns möjligheten att krama ut lite mer information. Om det nu är synligt i färdig bild.
Har jag missat något som kan förklara att du kunde få ut mer information ur 20D än K10:an om nu ljuset räckte till för att köra bas ISO?

Micke.

Jag ska försöka leta upp tråden jag presenterade resultaten i år 2007. Har inte exemplen på min dator längre. Hursomhelst så kommenterade Risedal det hela och föreslog en isohöjning på Pentaxen och det gav bra resultat.
 
Mitt tankar om detta har jag skrivit om tidigare i den här tråden.

Några tänkbara "skalningsalternativ":
1,4 kpix längs längsta sidan för en skärmsimulerad A4-utskrift.
2,0 kpix för en dito A3-utskrift.
2,8 kpix för en dito A2-utskrift.
4,0 kpix för en dito A1-utskrift.

Hmm... dom där talen verkar bekanta ;-)

Och kommer en sådan skärmsimulerad A4-utskrift, för ögongranskning i verklig storlek på skärm på läsavstånd.

Första, den exponerade bilden i sin helhelhet (inställningar enligt tidigare inlägg - exif finns nog oxå med i alla bilderna).
Andra, den färdigframkallade bilden i sin helhet som jag vill ha den (selektivt lyft ca 4 steg i lågdagrarna och bildbehandlad efter bästa förmåga).
Tredje, ett utsnitt av den skärmsimulerade utskriften i sin helhet för "ögongranskning".

Blandar man inte in flera variabler då? Som skalningsprogrammets algoritmer, olika pixelupplösning. Sensor storlek m m ? Eller är jag helt ute och cyklar igen ?
 
Leif!

En typ av "standardisering" för jämförelse mellan olika sensorstorlekar och därtill olika pixeldensitet har ju jag också tidigare i tråden efterlyst. Mest i syftet att vi inte av misstag ska "lura" varandra. Joakim lade fram i mitt tycke vettiga parametrar och du hänvisade till ett Kjellbergs recept.

Det är nog gott och väl. Men jag undrar om dessa exempel kommer att efterföljas. Jag tror att vi i bästa fall borde komma överens om att verkligen lägga oss vinn om att aldrig glömma att redovisa HUR vi gått tillväga och VAD vi vill påvisa.

Det tror jag är steg 1 som kan leda vidare till ytterligare av alla accepterade tillvägagångssätt.

Jag är inte motståndare till 100% utsnitt vid jämförelser på skärm. Isynnerhet inte om vi framledes skulle jämföra en Pentax K-5 med D7000 och Sony A580. Just därför att de har samma sensor, pixedensitet.

Likadant vill jag nog ha 100% i en jämförelse mellan Sony A900 och Nikon D3x till exempel då de har samma pixedensitet och sensorstorlek och är FF.

100%, dvs pixel för pixel på en normal skärm innebär för K5, D700 och A580 att den längsta bildsidan är ca 100 cm lång.

100% på samma skärm för D3x och A900 innebär en drygt 120 cm lång bild på skärmen. Ett pappersark i storleken A0 är 120 x 84 cm.

På filmtiden granskade man 35 mm negativ med 5x lupp. 5x36 mm = 18 cm.
Med 100% på skärm blir luppen +30x för dessa FF och 1,5 ggr värre för dessa aps-c. Var går gränsen när luppen blir ett mikroskop?..

Tänk dej den luppen rakt ner i Gishelas.... ;-))
 
Senast ändrad:
Blandar man inte in flera variabler då? Som skalningsprogrammets algoritmer, olika pixelupplösning. Sensor storlek m m ? Eller är jag helt ute och cyklar igen ?

Problemet är nog att man alltid blandar in en massa variabler som t.ex. olika programs skalningsalgoritner. Därför är det nog bra att utsätta de bilder man jämför för samma skalningsalgoritmer och jämföra i en "neutral" skala. (En annan variabel är ju hur olika rå-konverterare framkallar bilden till skärmvisning.)

När man jämför olika sensorstorlekar så bör man ju dessutom jämföra med samma skärpedjup och tid samt i en "neutral" skala.

Mina tankar ovan handlar just om "neutrala" skalor motsvarande skärmsimulerade utskrifter i olika A-format. Sen kan man ju välja vilken simulerad storlek man vill titta på.

En 5DII med 5616 pixlar (5.6 kpix) på långa sidan räcker alltså till en simulerad utskrift i A0-format, 120 cm lång, på en normal skärms upplösning på 125 bildpunkter per tum.

Det viktigaste är nog att sträva efter konsekvens och och likabehandling vid jämförelser. Att göra jämförelser rakt över i 100% för alla kameror är inte de p.g.a.att de granskas med våldsamt olika luppstyrkor. Vad jag vet så har det aldrig hänt innan pixlarnas intåg i fotografin ;-)
 
Senast ändrad:
Ang DR och att höja ISO över bas-ISO:
Det vara en kombination av att färgkanalerna inte har lika stark basförstärkning, och att bas-ISO inte orkar "fylla" råfilen. Oftast i dagsljus är det den gröna kanalen som slår i taket först, när man ligger runt 5000K vitbalans har de flesta kameror WB-koefficenter på ca 1.5 : 1.0 : 1.5.
När man sedan höjer ISO ett steg KAN det bli så att både brus och DR ökar på grund av att ljusmängden (i cellerna på sensorn) minskar, men att kameran ändå fyller råfilen "hela vägen upp" eftersom den förstärker råsignalen (ISO-förstärkningen).

Ett bättre sätt att säga det är kanske att anpassningen mellan sensorns utsignal (inklusive ISO-förstärkning), AD-omvandlarnas felmarginaler och råfilens sätt att spara signalen blir bättre.

Bruset i mellantonerna kommer naturligtvis öka eftersom vi mäter mindre ljus, men både i toppen och botten av exponeringsomfånget kanske möjligheterna att "plocka ut" vettig information ökar. Då ökar det upplevda omfånget trots att brusmängden totalt sett ökar
...............
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.