Tack! Jag lekte lite med liknande motiv och kan konstatera att den gamla sanningen om att olika rawkonverterare lever i högsta grad. Jag får lite annorlunda resultat eftersom jag använder ACR och dess olika kurvverktyg. Här ligger en bild jag "kapade" från ditt tidigare inlägg.
Som den jpeg den är när man snor bilder från trådar så går den ändå att öppna i Camera Raw med vissa begränsningar. Men först interpolerade jag upp den till 100% och lekte lite med den. Default brureducering o skärpning glömde jag att koppla ur. Gick direkt på de kurvändringar jag ville göra. Sedan skalade jag ned bilden igen till ursprungsstorlek och här är resultatet. Bättre eller sämre är en smaksak.
Jo, som sagt, vi har olika rå-progran när vi framkallar, även olika bildbehandlingsprogram när vi skalar och skärper och som lök på laxen så tittar vi med vitt skilda skärmar. Allt ifrån kalibrerade proffsskärmar till okalibrerade enkla tft-skärmar i billiga bärbara datorer för kontorsbruk, omöjliga att ens kalibrera och alltid för ljusa. De jag ser ser inte Gishela af Hamburg i sin "fesa"...typ ;-)
Detta tror jag innebär att det är mycket viktigt att de vi ska titta på är framtaget på ett så genomtänkt och enhetligt sätt som möjligt och inte lite hipp som happ, som det lätt verkar bli bara för att det är snabbt och enkelt.
Vi sitter här och pratar om FF-kameror med upp mot 36 eller 46 Mpix. Ska vi fortsätta att hantera alla dom pixlarna pixel för pixel i 100% på skärm eller ska vi redan nu tänka till och komma fram till något vettigare?
Jag tycker inte att fortsatta granskningar med "mikroskop" är någon vettig granskning, vare sej idag eller imorgon. Möjligen kan man se det som mått på hur bra alla kameror är idag. Att jämföra en FF på iso100 med en aps-c på iso100 är heller inte speciellt övertänkt.
Synpunkter?
Mitt tankar om detta har jag skrivit om tidigare i den här tråden.
Några tänkbara "skalningsalternativ":
1,4 kpix längs längsta sidan för en skärmsimulerad A4-utskrift.
2,0 kpix för en dito A3-utskrift.
2,8 kpix för en dito A2-utskrift.
4,0 kpix för en dito A1-utskrift.
Hmm... dom där talen verkar bekanta ;-)
Och kommer en sådan skärmsimulerad A4-utskrift, för ögongranskning i verklig storlek på skärm på läsavstånd.
Första, den exponerade bilden i sin helhelhet (inställningar enligt tidigare inlägg - exif finns nog oxå med i alla bilderna).
Andra, den färdigframkallade bilden i sin helhet som jag vill ha den (selektivt lyft ca 4 steg i lågdagrarna och bildbehandlad efter bästa förmåga).
Tredje, ett utsnitt av den skärmsimulerade utskriften i sin helhet för "ögongranskning".