Ingju
Aktiv medlem
Tidigt i tråden så rörde det ihop sig, just angående crop som berör dom olika sensorstorlekarna, och som är välbekanta för oss alla, olympusen 2.0 som exempel och Canons 1.6.
Sidotrådarna växte dag för dag, flera ville dra bort från huvudämnet som endast handlade om en ny sensorn som en uppstickare hade kommit med och som visade sig ha ovanligt bra DR på basiso och som visade på nya möjligheter i behandlingsprogrammen.
//Bengt.
Jag har kortat lite här. Sidotrådar förekommer ju normalt i de flesta trådarna, det handlar nog inte om att få bort fokus på trådens ämne: att Sonys nya sensor har överlägset stort DR och lågt läsbrus mm. det är ju ett obestridligt mätbart faktum, och att Canons konstruktion lätt ger upphov till bandning och mönsterbrus likaså, även om det drabbar olika modeller och exemplar olika. Frågan är ju i vilken utsträckning det har betydelse, jag vill inte säga i extremsituationer utan nöjer mig med mer modust mer eller mindre pressade situationer, jag skulle väldigt gärna ha dessa egenskaper i mina kameror men får var nöjd ändå och hålla mig till andra lösningar i såna situationer, något kameraköp är inte aktuellt för mig under överskådlig framtid om så Canon skulle komma med något som överträffar Sony/Nikon/Pentax, men Sonysensorn skulle då fortfarande vara mycket bra. Sen är väl inte Sony någon uppstickare direkt, jag hade förväntat mig mer från deras sida, men de tycks komma stark nu.
Det där med förstoringfaktor tog jag från makroforografering och det har också använts i en artiken här på FS i ämnet "Skärpedjup".
Senast ändrad: