Wilhelm!
Jag har nu testat en D7000 (tyvärr under kort tid och bara tillfälligt lånad) och vill bara tillägga att den på basiso vid "normal rätt exponering" likväl ger högre DR än min 5DMkII. Pratar alltså inte om 3-4 stegs underexponering.
Men normal exponering för mig i exv en kyrka innebär oftast en liten avvikelse från vad exponeringsmätaren visar. Man kompenserar med tanke på motivet. Jag kör ganska sällan direkt efter mätaren utom på strikt neutrala motiv.
Men om jag gjorde det i läge A på båda kamerorna på basiso så bränner tyvärr 5DMkII ut högdagrarna mer och jag kan inte lyfta skuggorna lika långt utan att få lite mer synliga oönskade bieffekter.
Frångår jag basiso på 5DMkII och kör på 800 iso eller kanske 1250 får jag bättre DR, men i de finare texturerna börjar då ett mönsterbrus bli synligt. Och jag är petig med detaljering vid exv interiör av en kyrka eller liknande motiv och går alltid så nära basiso det nu är möjligt.
Alltså, jag menar att man inte behöver köra minus 4EV för att ha glädje av den sensortekniken som används i D7000, K-5 och A580.
Jag skulle väl kunnat replikerat mer tvärsäkert om jag hade haft tillgång till D7000 under en längre period, men jag redovisar i alla fall ett snabbt personligt intryck.
Och nej, min 5DMKII gör inte bort sig i sakral miljö. Men D7000 klarar sig aningen bättre, anser jag.
Till Leif Bength!
Kul och bra att du lade in bildexemplen. Är det Gisela som tagit kål på björnstackarn?
Jo, jag tror oxå att D7000 faktiskt har bättre DR på låga iso och är lättare att lyfta i skuggorna än vilken Canon DSLR-kamera som helst, även om det bara gäller mer normala lyftningar. Bandningen i de flesta canonmodeller vid låga iso är en orsak. Färgbruset, som Nikon är duktiga på att få bort, är en annan orsak som jag tycker ger färgproblem i att lyfta skuggor för mycket från en canonkamera.
Lekte med en Nikon D700 under några månader sommaren 2009, samtidigt med min 5DII, och såg även fördelar över 5DII med den vid låga iso. Nikon D700 är en väldigt bra kamera som har sina fördelar över 5DII samtidigt som 5DII är en väldigt bra kamera med sina fördelar över D700. Jag har mer nytta av de fördelar 5DII har och en av dom är ju de objektiv jag redan har ;-)
Vid jämförande tester så ser jag två sätt.
Det ena är vid "lika bild" när man jämför mellan sensorstorlekar, som jag gjort i inläggen ovan, där man försöker hålla skärpedjupet och tiden lika och då får man parera med olika iso. Lite krångligare men alla inställningsvärden går ju att få fram om man känner "crop-faktorerna"
Det andra är att sätta tid, bländare och iso lika och detta tycker jag är lämpligt när man jämför samma sensorstorlekar.
Med båda sätten så tycker jag att man ska jämföra i samma skala och att man skalar
alla bilder man jämför....även om man jämför lyfta lågdagrar
Mitt sätt innebär att jag försöker simulera en A4-utskrift på skärm.
Jag gör det genom att skala ner allt till ca 1500 pixlars bildbredd (1,5 Mpix bildstorlek) i landskapsläge för att försöka nå samma "förlåtande" egenskaper som en skrivare har, lite av typ blindtest.
Skriver jag ut en bild i A4-storlek i 300ppi och jämför den utskriften med min utskriftsimulerade "1,5 Mpix" bild på skärm ser de väldigt lika ut.
En bild med 1500 pixlars bredd ger en på en skärm med 125 bildpunkter per tum ca 30 cm bildbredd. (1500/125 * 2,54 ~= 30 cm)
Mitt sätt kan naturligtvis diskuteras men huvudsaken är man jämför i samma skala med granskning av dessa i 100% på skärm. Med skalan man väljer så väljer man ju även styrkan på "luppen" man granskar med vid 100% på skärm. Ska man leta skillnader ska luppen vara väldigt stark idag
Joakims
två förslag för jämförande granskning tycker jag är intressanta men har inte provat dom än. Kansle dags med de nu oxå...
Till sist. Vi sitter ofta med olika råkonverterare, bildbehandlingsprogram och skärmar och granskar, vilket med största säkerhet innebär att vi även granskar "olika" bilder samt att vi drar olika slutsatser av vad vi ser nätet p.g.a. skärmar, operativsystem och fan och hans moster Gishela m.m. ;-)
Lennart, fällen är min egen fångst och jag lägger den på golvet när Gishela kommer ;-)