hbengtsson
Aktiv medlem
I en Nikon-typ av färgfilter är detta betydligt mer jämnt fördelat, och dessutom behövs det mindre färgförstärkning i råkonverteringen. Både bra och dåligt - du får mindre färgbrus totalt sett, men det kommer vara fullständigt slumpmässigt. De viktiga hudtonerna kan alltså slå både mot gult och mot blått också (även om det är med en mindre mängd) vilket ger en helt annan brusbild.
Orkade nån verkligen läsa det här?
Jag orkade, lite sent inhoppad i tråden kanske, läsa detta inlägg (valde att endast citera slutklämmen) och det stämmer bra överens med mina erfarenheter med Nikon (jobbade med D700r innan) men bytte av olika anledningar till Canon och 5Dr. Hudtoner var en stor avgörande faktor. Där kunde Nikon (beroende på ljus/omgivning) mäta och rendera tonerna riktigt läbbigt ibland - krävdes ofta neutralt ljus för att få det riktigt bra. Där upplever jag Canon som betydligt mer förlåtande och förutsägbar. Hudtonerna känns oftast tillfredställande och kräver mindre efterbehandling. Kanske OT men ändå. Blev intressant när du tog upp det...