elbe
Avslutat medlemskap
Oavsett hur nu kameratillverkarna ser på "ISO" så är tid/bländare och resultat det viktiga, och trots att D7000 har en betydligt mindre sensor så är resultatet enastående bra i jämförelse med en 2,26 gånger större sensor i min 5dmk2.
se även svaret tidigare från Joakim .
Ge förslaget till Fotosidans tidning , Kamera&Bild, Foto mfl de tar ju betalt för sina tidningar och där kan du ställa krav på dera testers genomförande
Jag kallar inte detta en test utan en liten jämförelse mellan två kameror.
Jämför du kameror eller jämför du sensorer?
Jämför du sensorer och vill göra det på ett rättvist sätt så är det nog bara "lika bild" som gäller.
Även jämförande granskare får nog finna sej i att bli granskad ibland...betalning eller ej.
Hårddrar man nu Joakims beräkning tid/bländare , iso och skärpedjup som parametrar så kan ju de som vill roa sig att ta samma bild från Imaging Resource 1600iso från d7000 och 6400iso bild från 5dmk2 och räkna upp dom med samma rawkonverterare och titta på resultatet, glöm inte att det är en liten fördel i "exponering" till d7000 i detta fall + 1/3 EV.
Ett litet tillägg till min jämförelse vid "lika bild" blir då att om man tar bilden iso3200-bilden för D7000 och iso6400-bilden för 5DII från IR så får man komma ihåg att det är en liten fördel på +1/3 EV för 5DII.
Jag konstaterar ur dessa två aspekter av vid exakt lika bild så är det i stort omöjligt att skilja D7000, 5DII och 7D åt vid utskrift från iso400 och uppåt. Det hade varit mer anmärkningsvärt om inte de nyare crop-sensorerna kommit upp till samma nivå.
Men nu är det ju inte detta som du egentligen ville visa med den här tråden, om jag förstått dej rätt, utan mer hur DR skiljer vid iso100 - iso 200 emllan dessa två sensorer.
Detta har du oxå visat på iso100 för båda sensorerna, men det skulle kanske bli ännu tydligare skillnad och du visade det med "lika bild", iso 100 för sonysensorn i D7000 vs iso200 för canonsensorn i 5DII.
Det skulle vara intressant att se den skillnaden genom att vid "lika bild" lyfta skuggorna i iso100-bilden från iso100 upp till iso1600 och för iso200-bilden för FF-kameran från iso200 till iso3200 och samtidigt få se bilderna i dess helhet och inte bara det utskurna lyftet..
Jag tror att sonys nya aps-sensor skulle briljera mer då vid dessa låga iso.
(Orsaken till att 5DII är ljusare på IRs exempel beror på att alla är exponeringekompenserade +0.3Ev. Hade dom struntat i detta hade dom fått en exponeringstid på 1/1000s istället på iso6400 och aningen mörkare bild. Sen tycker jag att det är lite märkligt att 60D vid iso6400 får 1/800s medans 7D får 1/1000s, men det skiljer bara ett tredjedels steg så det kvittar väl i praktiken...)