Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DR-test 5d mk2 och Nikon d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det kommer att bli en väldigt intressant jämförelse men det man verkligen väntar på är väl en FF-sensor med samma typ av teknik som den vi nu ser i de bästa APS-C-sensorerna. Får man tro Mats Lillnors referenser i Sony-trådarna som lär ju Sony sagt att det blir bakbelysta XMOR R-sensorer framöver i allt.

Det som anförts mot detta är bl.a. kostnadsskäl och att den tekniken inte ger samma positiva effekter på sensorer som inte är riktigt små och framförallt extremt packade med både sensorer och "kablage" men packar man stora sensorer lika hårt som de små eller mindre idag, så kanske även det är en "sanning" som kommer ställas på huvudet.

Den som lever får se. Sony verkar i alla fall ha fått upp farten på en hel del plan även om man fortsatt har det lite trögt att helt slå igenom det glastak man sitter under när det gäller marknadsutvecklingen. Men jag är övertygad om att en teknikledare i en teknikgren som DSLR-business förr eller senare kommer att skörda marknadspoäng också, om man fortsätter att definiera den tekniska fronten när det gäller grundläggande sensorteknik.

Citat från alpharumours:
One of our trusted sources read your comments and sent me an answer to one of the hot questions regarding the reason for the low price. He said that there will be a couple of A77 kit options. $1099 is the price for the cheapest entry level kit with the current Sony 18-55mm f/3.5-5.6 SAM DT Standard Zoom Lens (pictured on top). It is an aggressive price to attract Nikon and Canon users. But the source believes most of the people will buy the higher priced kits with the “improved lenses“.

Man kan ju undra vad enbart kamerahuset kostar. Det gamla kitobjektivets pris gör ju att bara huset borde kosta kring 10 000, vilket är ett hyfsat pris för en "top of the line" APS-C med ett hyfsat kamerahus. Sen kan man väl undrar varför folk som redan har bra objektiv skulle köpa det dyrare kitet som kommer hamna mellan 1399-1499 U$ vilket borde ge 14-15 000 i SEK emllan tummen och pekfingret.

Presterar den bättre än många av dagens FF så kommer nog många bli sugna (åtminstone de som inte gillar EVF, de köper säkert en Nikon istället). 24 Mpixel som man säger den nya sensorn kommer ligga på är ju precis lika många pixlar som dagens värsta FF har. Det kommer att bli ett hyperintressant projekt Risedal kommer ha mycket svårt att avstå från att borra i - en FF med 24 Mpixel med några år på nacken mot en rykande färsk APS-C med lika många pixlar men med nyare sensorteknik. Det är nästan något för Unibet :). Ryktena kring dessa data är ju mer förankrade nu när det bara är några få månader kvar till lanseringen (en 4:a av 5 - från känd källa). Det kommer vara mycket prestige i denna lansering
 
Senast ändrad:

Skulle jag också vilja. Som specarna ser ut är den hyperintressant. Tyvärr bara en nackdel (som gäller andra kameror också iofs): Bajonettfattningen tar bara en typ av gluggar. Hade den tillverkats med med såväl Sigma, F- och EF-fattning skulle det kunna vara riktigt kul. Inte för att Sigmas egen primeserie är dålig, utan för att man inte har tillgång till den.

När Sigma byggde modellen Pro SLR/c åt Kodak (FF med 14Mpixel) fanns den med EF-fattning för Canongluggar och därtill den interna mjukvaran Lens Optimizer (mikrojustering kan slänga sig i väggen).
Nikonvarianten var väl däremot byggd kring den gamla F80 och benämndes Pro SLR/n.
Det är väl omöjligt förstås att få den med EF-fattning....men tänk OM det hade gått.

Foveon har sedan den kom intresserat mig mycket. De exempelbilder jag sett har varit allt från extremt bra till hyfsade.

Men mycket intressanta specar som sagt.
 
Och om resultaten blir bra så gäller det för mig att under en bra tid förlägga plånbok, glömma bankkortskoder etc.

//Lennart

Samma här, ett bankrån ligger inte utanför möjligheternas gräns, eller kanske sälja en fru.
Min önskeinköpslista innehåller redan alldeles för mycket "vill ha" för att det skall vara sunt.
 
Samma här, ett bankrån ligger inte utanför möjligheternas gräns, eller kanske sälja en fru.
Min önskeinköpslista innehåller redan alldeles för mycket "vill ha" för att det skall vara sunt.

Hyr ut frun istället så det täcker amor-teringarna på kameran:):). Nej, jag ville bara påvisa en möjlighet. Det skulle jag aldrig göra. Å andra sidan kan du ju själv gå på gatan.

Men tillåt mig komma med lite OT som har anknytning till detta med fruar/sambos vs prylar/verksamheter man vill syssla med.

Spelar i ett rockband. Den andra gitarristen i bandet flyttade ihop med en tjej anno dazumal. Hon hade följt och beundrat honom under en mängd spelningar och till sist satt de tu där i hennes lilla kåk och hade det mysigt något år.

Sedan började hon gnälla över att han satt och tränade på sina gitarrer för ofta och var för mycket ute och spelade (trots att frekvensen av övande/spelande gått ned lite grand jämfört med innan de blev ett par).

Till sist framkastade hon det ödesdigra alternativet: "Du får välja mellan mig och dina gitarrer/utespelande".

Han reste sig då lugnt och ringde till sin bror (som också spelar i bandet) och bad honom om skjuts eftersom han inte hade någon bil för tillfället. En timme senare kom brodern och tillsammans packade de in 2 akustiska och 2 elektriska gitarrer samt en träningsförstärkare i bilen. På toppen en soppåse med kläder.

Qvinnan ifråga hade stumt åsett det hela och skulle just säga något när han som fått ultimatumet bara trankilt yttrade: "Ja, hejdå, nu har jag valt- behåll resten". Sedan åkte han sin väg.
Kanske verkar väldigt hårt, men han har hela livet varit helt kompromisslös vad gäller sitt gitarrspelande och helt klart medveten om att han antagligen skulle dö om han inte fick traktera sina instrument.
Det har förflutit rätt många år sedan dess. Han är fortfarande ungkarl.

Själv hade jag nog kompromissat, men mitt första äktenskap gick över styr när min dåvarande fru sade ifrån att jag absolut inte fick ge mig ut på vägarna och spela igen (iofs bara en av orsakerna). Min nuvarande älskade fru har full förståelse för att jag vill föra lite oväsen ibland.
 
Hon hade följt och beundrat honom under en mängd spelningar och till sist satt de tu där i hennes lilla kåk och hade det mysigt något år.

[..]

Till sist framkastade hon det ödesdigra alternativet: "Du får välja mellan mig och dina gitarrer/utespelande".

Visst är det allmänt känt att kvinnorna gärna vill förändra sina män vid parbildande, och nog ryktas det att det kanske finns ett eller två ologiska fruntimmer där ute i världen, men det där tar nästan priset.
 
Ja. Utan tvekan.

Räkna med en massiv detaljupplösning/finkontrast, och Foveons sedvanliga problem med färg och höga ISO... :) Det kommer knappast bli en "allround"-kamera.
 
SD1 med vilken glugg, månne? Kanske Sigmas 18-50/2.8 EX DC kombinerat Sigma HSM 50/1.4 EX DG.
Deras 30/1.4 är rät så "fadd". Iaf det exemplar jag stötte på.
Vem vill ha en allroundkamera när specarna är så spännande?
 
Vem vill något så vederstyggeligt på många sätt när du kan få en D3x eller en Pentax 645D för samma pris?
 
Vem vill något så vederstyggeligt på många sätt när du kan få en D3x eller en Pentax 645D för samma pris?

Glömde en krumelur. Nämligen :). Jag vill inte äga någon (såvida Sigmas ledning inte kommer och bönfaller mig att köpa en för några kronor), men definitivt prova.

För min användning har jag "nästan" D3x-prestanda redan nu vid basiso på 2 FF-kameror, varav den ena är såld till mig av en skojare på den här tråden. :)

Men en 645D hade inte suttit illa.
 
Sitter med iphone, har något svenskt pris kommit på sigman?

Nej. Är tveksam över om den kommer få något heller.

RRP i US$ 9500, vilket med Sigmas normala skillnad i rekpris>affärspris blir ca 6500US$. DVS knappt 50.000SEK efter svensk moms osv.

[edit]
Såg att de har ett rek-pris på 6200 brittiska pund, så 50.000SEK är nog en alldeles för låg uppskattning.
[end edit]
 
Nej. Är tveksam över om den kommer få något heller.

RRP i US$ 9500, vilket med Sigmas normala skillnad i rekpris>affärspris blir ca 6500US$. DVS knappt 50.000SEK efter svensk moms osv.

[edit]
Såg att de har ett rek-pris på 6200 brittiska pund, så 50.000SEK är nog en alldeles för låg uppskattning.
[end edit]

RRP på US$ 9500 är helt galet...Sigma lär inte sälja många kameror med en sådan prislapp...menar det i samma prisklass som Pentax 645D som hade ett RRP på ¥850,000 när den släpptes i Japan vilket då motsvarade ett RRP på ca US$9,400.

Antingen så har det blivit ett fel eller så hade Sigma hjärnsläpp när dom bestämde priset....har för mig att det på mässan då Sigma lanserade SD1 sas att den skulle ligga i närheten av samma prisklass som Canons 7D.

Sigmas officiella "testbilder"

http://www.sigma-sd.com/SD1/sample-photo/index.html

Sorry för att det blev off-topic......
 
en något dyr kamera låter det som, men beakta att man får tillgång till hela Sigmas objektivsortiment
 
[Antingen så har det blivit ett fel eller så hade Sigma hjärnsläpp när dom bestämde priset....har för mig att det på mässan då Sigma lanserade SD1 sas att den skulle ligga i närheten av samma prisklass som Canons 7D.

Enligt Proffsfotot, vintern 2010/2011,-rapport från Photokina blir priset ca 15.000
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.