ANNONS
Annons

DR-test 5d mk2 och Nikon d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Snälla Micke! Kan du inte göra som du har gjort tidigare, innan 5DII vs D7000, och jämföra i samma skala.

Bäst är ändå om du jämför i "lika bild", för de kan du göra som har tillgång till båda kamerorna och en mörk domkyrka att testa i. Precis som J Sheehy gjorde med Caison vs Canonkameran som ni refererade till nyss.

Tyvärr säger bara ditt senaste exempel hur det ser ut per pixel och det kräver mer av läsarna att utvärdera.

Tyvärr så är det oxå oftast du som sänker nivån i trådarna med ditt arroganta uppträdande mot de som inte kan lika mycket som du.

De blev en målrik match i natt ser jag....

Tyvärr så är det oxå oftast du som sänker nivån i trådarna med ditt arroganta uppträdande mot de som inte kan lika mycket som du.

Konstigt... jag uppfattar inte honom som arrogant för fem öre.

Däremot förstår jag att han tröttnar på att förklara samma sak om och om igen för folk som tycks ha ställt in sig på att han har fel (inte helt sällan p.g.a. märkeskramande), utan att ha nån koll på vad de pratar om.

Läst och det var bra info. Tror att jag förstår, inlärningskurvan är brant som en svart flaggad pist. :) Men då har jag genast en massa frågor omkring det, lite OT.
Är det då lättare att brusredusera med en Canon (550D, 60D) än med t ex en sony baserad Nikon (typ D90)? Eftersom man vet hur färgbruset ser ut? Som, om jag förstår rätt skulle ge bättre bilder på människor i svagt ljus? Anledningen till frågan är kommer av min uppgradering från min superzoom till en D90. Jag fick tokspel på EX-F1:an när jag hela tiden hade en massa brus av olika typer redan vid ISO 400. Naturligtvis så har ju en D90 extremt bättre hög ISO prestanda. Beroende på hur man gör, ända upp till ISO3200 jmf med Casion:s ISO 400.

Titta på Mikaels exempel från domkyrkan (ett par inlägg tillbaka). Titta lite mer noggrant, en gång till. :)

De har lite olika typer av brus - Canon-kameran är ungefär lika färgbrusig som Nikon-kameran, men är nog en bit bättre vad det gäller luma-bruset. Den upplevs som tydligare och skarpare.

Vad jag ville peka på med meningen "om man offrar lite färgupplösning" är att de också reagerar olika på brusreducering. Lägger du på lite färgbrusreducering på bilderna kommer kanske skillnaden mer framstå som till Canon-kamerans fördel. Lägger du på lite luma-brusreducering kommer du se att Nikon-kameran har mycket högre färgupplösning, både vad det gäller antalet verkliga färgtoner och hur små färgdetaljer som registreras.

Vilket som är viktigt beror ju på vad du prioriterar. Canon-kameran ger en ANNAN typ av färgbrus när du fotar människor i dåligt ljus, den är inte nödvändigtvis bättre för det. Men den kommer antagligen ta fram mer kontrast-detaljer i hudtoner (även om den slätar ut färgen ganska illa).
............

Naturligtvis har Sheehys exempel bäring på väldigt många saker - så länge man inte misstolkar honom med vilje. Han skriver ju rakt upp och ner att han inte jämför två kameror eller kamerasystem. Han jämför två stycken lika stora delar av två olika kamerors sensorer. Han är också mycket tydlig med att han gör detta för att visa på att en sensor med mindre pixlar inte automatiskt är sämre än en sensor med större pixlar. Inget annat. Naturligtvis kan inte kompaktkameran konkurrera med den stora systemkameran totalt sett som "bildmaskin", och det är inte det han jämför.

Det han (och många andra) helt glömmer att ta upp är de praktiska sakerna runt omkring. Vi kan idag inte tillverka en FF-sensor med upplösningen från en kompakt. Den hade kostat flera hundra tusen. Vi kan idag inte ta hand om bilder med så hög upplösning för vanlig vardagsfotografering, t.o.m de mest kraftfulla datorerna hade segat ner sig. Och så vidare.

Men det är inte viktigt. Exemplet är ett princip-exempel som praktiskt i bild bevisar en matematisk tes: Att genomsnittsbruset för 1mm2 sensor med massvis med pixlar inte nödvändigtvis är högre än det från 1mm2 sensor med få pixlar, och att fler pixlar ger högre upplösning. (duh!)

Orkade nån verkligen läsa det här?

Japp, följer och försöker förstå!

Tråden är väldigt intressant och lärorik. Tack till de som vill dela med sej av sina kunskaper.

Skulle vilja fråga en sak om ett sidospår i tråden: Micael Risedal (stavning?) hänvisar till "Torgny" i en annan tråd. Länken leder till en diskussion om cropfaktor och pixeldensitet? Av den diskussionen fick jag intrycket att sensorstorleken inte avgör brännviddsförlängningen (är inte det samma som "cropfaktorn"?) utan pixeldensiteten? Känns som jag missat ngt grundläggande här?

Fråga 1: om vi tar flera kameror med olika fysisk storlek på sensorn och sätter objektiv med samma brännvidd framför, då kommer väl dessa kameror att visa olika utsnitt av motivet framför kameran? I detta fall, givet att vi ser hela bilden. Förutsätter här att resp. objektiv "fyller" hela sensorn.

Fråga 2: Om vi tar två kameror med exakt samma fysiska storlek på sensor men olika upplösning, vilket utsnitt av motivet visas då? Fortfarande givet att vi tittar på hela bilden.

Fråga 3: Om vi istället ser på en del av bilden från kamerorna i 1 resp 2 ovan. Hur blir svaret om vi tittar på t.ex. 100*100 pixlar?

Ursäkta men vara bara tvungen att se till att jag fattar! Inte min avsikt att ta bort fokus från det intressanta ämnet! Vore bara så väldigt tacksam om någon ville förklara saken eller hänvisa till plats där det förklaras!

Mvh//Fredrik

Äntligen ser vi till slut en ostörd diskussion och ser vad oerhört intressant och givande en sådan kan bli. Precis som Lennart tidigare så riktigt sagt så droppar de flesta fridstörarna av när diskussioner som dessa håller sitt fokus och negligerar störningsmomenten. Härligt!

Bra att Micke tog mig på orden och summerade tråden det styrde upp allt en hel del och förde tillbaka initiativet i tråden till den seriösa diskussionen. Det är faktiskt bra om man i trådar som dessa kan knyta ihop vad man faktiskt är hyfsat eniga om och uppnått.

Vet inte om du har lagt mej i kategorin fridstörare, jag har gjort något inlägg tidigare. Snillen spekulerar har vi ju redan. Och visst en ostörd diskussion kan ju vara trevligt ibland. Men att säga att alla som inte håller med eller kanske har en lite annan infallsvinkel på diskussionen skall hålla sig borta tycker jag är fel. Hur ofta är det inte den som "tänker fel" eller annorlunda som i slutändan sitter med en genialisk lösning på ett problem.

I tråden "Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt " blev väl John i det närmaste idiotförklarad innan det visade sig att han hade helt rätt.
Att det kommer ett och annat tomteinlägg får man ta, oftast är det just bara ett tomteinlägg men ibland kan det faktiskt leda diskussionen framåt.
Så jag tycker ingen censur och ingen utesluts från diskussionen så länge man håller sig till forumreglerna.

Ännu ett tomteinlägg? Men som sagt det får man ta.

Micke.

Snälla Micke! Kan du inte göra som du har gjort tidigare, innan 5DII vs D7000, och jämföra i samma skala.

Bäst är ändå om du jämför i "lika bild", för de kan du göra som har tillgång till båda kamerorna och en mörk domkyrka att testa i. Precis som J Sheehy gjorde med Caison vs Canonkameran som ni refererade till nyss.

Tyvärr säger bara ditt senaste exempel hur det ser ut per pixel och det kräver mer av läsarna att utvärdera.

De blev en målrik match i natt ser jag....

Jag tror att jag måste bli än mer övertydlig, dessa två bilder är tagna ur förhållandet hur stora org bilden är, den ena är lite större , den andra lite mindre jag orkade inte göra dom lika stora, ändå så visar dom ganska bra hur färgbruset är sammansatt vad det gäller färger, och det var det jag ville visa .
Inget annat,

Vet inte om du har lagt mej i kategorin fridstörare, jag har gjort något inlägg tidigare. Snillen spekulerar har vi ju redan. Och visst en ostörd diskussion kan ju vara trevligt ibland. Men att säga att alla som inte håller med eller kanske har en lite annan infallsvinkel på diskussionen skall hålla sig borta tycker jag är fel. Hur ofta är det inte den som "tänker fel" eller annorlunda som i slutändan sitter med en genialisk lösning på ett problem.

I tråden "Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt " blev väl John i det närmaste idiotförklarad innan det visade sig att han hade helt rätt.
Att det kommer ett och annat tomteinlägg får man ta, oftast är det just bara ett tomteinlägg men ibland kan det faktiskt leda diskussionen framåt.
Så jag tycker ingen censur och ingen utesluts från diskussionen så länge man håller sig till forumreglerna.

Ännu ett tomteinlägg? Men som sagt det får man ta.

Micke.
man får givetvis tycka och tro vad man vill, vad det gällde John så hade han rätt i grunden, mycket var också hämtat från John Sheehy diskussion på dpreview, efter ett tag började även jag , mfl förstå att gamla sanningar gäller inte och poletten trillade ner efter hand , vilket jag också talade om.
Så där har du helt rätt

Japp, följer och försöker förstå!

Tråden är väldigt intressant och lärorik. Tack till de som vill dela med sej av sina kunskaper.

Skulle vilja fråga en sak om ett sidospår i tråden: Micael Risedal (stavning?) hänvisar till "Torgny" i en annan tråd. Länken leder till en diskussion om cropfaktor och pixeldensitet? Av den diskussionen fick jag intrycket att sensorstorleken inte avgör brännviddsförlängningen (är inte det samma som "cropfaktorn"?) utan pixeldensiteten? Känns som jag missat ngt grundläggande här?

Fråga 1: om vi tar flera kameror med olika fysisk storlek på sensorn och sätter objektiv med samma brännvidd framför, då kommer väl dessa kameror att visa olika utsnitt av motivet framför kameran? I detta fall, givet att vi ser hela bilden. Förutsätter här att resp. objektiv "fyller" hela sensorn.

Fråga 2: Om vi tar två kameror med exakt samma fysiska storlek på sensor men olika upplösning, vilket utsnitt av motivet visas då? Fortfarande givet att vi tittar på hela bilden.

Fråga 3: Om vi istället ser på en del av bilden från kamerorna i 1 resp 2 ovan. Hur blir svaret om vi tittar på t.ex. 100*100 pixlar?

Ursäkta men vara bara tvungen att se till att jag fattar! Inte min avsikt att ta bort fokus från det intressanta ämnet! Vore bara så väldigt tacksam om någon ville förklara saken eller hänvisa till plats där det förklaras!

Mvh//Fredrik

Man kan väl enkelt säga att "cropfaktorn" är en linjär beskrivning av storleksskillnaden mellan två olika sensorer. Beskär du en FF-bild med en faktor 1,5 linjärt får du fram en aps-c-sensors bildstorlek av den bilden längs en sida.

Tar du crop-faktorn 1,5 i kvadrat får du fram en faktor (2,25) som visar hur ytan skiljer mellan aps-c och FF. En FF är alltså 2,25 ggr större i yta än en aps-c.
Eller att en aps-c sensorns ytstorlek är FF/2,25.

Om då en FF innehåller 21 Mpx på ytan så motsvarar de 21/2,25 Mpix på en apsc-beskuren FF-bild 21/2,25 = 9,3 Mpix. Detta innebär att du månste ha en aps-c-sensor som innehåller mer än 9,3 Mpix fär att ha någon nytta av aps-c-sensorns "längre räckvidd" i jämförelse med en 21 Mpix FF.

Jämför du däremot med en FF på 12 Mpix så har du nytta av en aps-c-sensor som har fler än 12/2,25=5,3 Mpix vad gäller "räckvidden".

På din fråga 2 så får du samma utsnitt på båda kamerorna oavsett hur pixelmängden skiljer.

Jämför du en bild på 100x100 utskurna pixlar från en 12 Mpix FF 100x100 utskurna pixlar från en 21 Mpix FF på en skärm så kommer du att se bilden från kameran med 21 Mpix med en "lupp" som är 1,32 ggr kraftigare linjärt. Utsnittet du får från 21 mpix-kameran är alltså mycket mindre p.g.a. dess högre pixeldensitet. Detta är ju viktigt att komma ihåg när man jämför bilder på skärm annars är det lätt gjort att man jämför i olika skala, som man ofta tenderar att göra när man drar upp två bilder från kameror med olika pixeldensitet, om man kör båda i 100% på skärm.

Här inser du oxå att en 21 Mpix FF har "längre räckvidd" än en 12 Mpix tack vare den högre pixeldensiteten...utan någon skillnad i crop-faktor.

Jag tror att jag måste bli än mer övertydlig, dessa två bilder är tagna ur förhållandet hur stora org bilden är, den ena är lite större , den andra lite mindre jag orkade inte göra dom lika stora, ändå så visar dom ganska bra hur färgbruset är sammansatt vad det gäller färger, och det var det jag ville visa .
Inget annat,

För mej kvittar det och för dej oxå för jag vet att du begriper det här men det finns många som inte är så insatta i vad som visas och då gäller det nog att vara väldigt tydlig men framför allt väldigt konsekvent. Det är inget fel att jämföra per pixel, många gör det, även DxO Mark i sina "screen" diagram.

Jag uppskattar de du gör Micke men du skulle kunna ta dina tester till en högre nivå än DxO-Mark genom att visa på de problem t.ex. bandning innebär - pixpel för pixel, i samma skala och lika bild, även om lika bild är lite svårt att fixa vid iso100.

Det finns ju tre sätt att visa upp skillnader. Pixel för pixel, i samma skala och i "lika bild". "Lika bild" fixar ju inte DxOMark i sina redovisningar även om man kan läsa ut det något så när ur graferna om man jämför horisontellt. Det skulle jag vilja se, även med lyfta 2-3 steg lågdagrar. Jag har tyvärr ingen möjlighet att göra det med egna tagna bilder.

(Willhelm får du nog ha lite tålamod med...han brukar snappa med tiden ;-)

Se nedan där man kan konstatera att 5DII ger lika mycket brus vid iso6400 som D7000 vid iso3200. Tittar man lite noggrannare så ser man att iso6400 innebär ca iso4000 för 5DII och att iso3200 innebär ca 2600 för D7000.

Bilagor

• Image1.jpg
    Image1.jpg
    90.2 KB · Visningar: 181
Här inser du oxå att en 21 Mpix FF har "längre räckvidd" än en 12 Mpix tack vare den högre pixeldensiteten...utan någon skillnad i crop-faktor.

Tack för att du tog dej tid att besvara frågan, uppskattar ditt utförliga svar!
Ha en bra dag//Fredrik

För mej kvittar det och för dej oxå för jag vet att du begriper det här men det finns många som inte är så insatta i vad som visas och då gäller det nog att vara väldigt tydlig men framför allt väldigt konsekvent. Det är inget fel att jämföra per pixel, många gör det, även DxO Mark i sina "screen" diagram.

Jag uppskattar de du gör Micke men du skulle kunna ta dina tester till en högre nivå än DxO-Mark genom att visa på de problem t.ex. bandning innebär - pixpel för pixel, i samma skala och lika bild, även om lika bild är lite svårt att fixa vid iso100.

Det finns ju tre sätt att visa upp skillnader. Pixel för pixel, i samma skala och i "lika bild". "Lika bild" fixar ju inte DxOMark i sina redovisningar även om man kan läsa ut det något så när ur graferna om man jämför horisontellt. Det skulle jag vilja se, även med lyfta 2-3 steg lågdagrar. Jag har tyvärr ingen möjlighet att göra det med egna tagna bilder.

(Willhelm får du nog ha lite tålamod med...han brukar snappa med tiden ;-)

Se nedan där man kan konstatera att 5DII ger lika mycket brus vid iso6400 som D7000 vid iso3200. Tittar man lite noggrannare så ser man att iso6400 innebär ca iso4000 för 5DII och att iso3200 innebär ca 2600 för D7000.

hua
jag har lagt ner ganska mycket tid på att visa hur en ny sensor från Sony beter sig jämfört med den som sitter i 5dmk2. Två olika lösningar på utläsning.
Att sedan konstatera att den ena kameran ger "lika mycket" brus vid 3200iso som den andra vid 6400iso säger inte så mycket då bandningsfenomen inte är med , jag hänvisar därför till Joakims alla tidigare inlägg i tråden och tex 271

Vi tar Joakims svar 271 en gång till, och här är inte heller bandningen som ses i bildresultet med

Jag är inte heller det minsta ironisk, jag bara berättar vad Imaging Resource använde för slutartider och bländare - alltså vilken exponering de gett kamerorna.

Nikon: F8.0 och 1/1250s
Canon: F8.0 och 1/800s

Detta betyder att i verklig användning betyder Canons fusk med angivna ISO-tal ca 2/3 steg i ISO. Det är alltså mer rättvisande att jämföra Canon 6400 mot D7000 3200 eftersom fusket är betydligt större än ett halvsteg.

Vill man sen jämföra sensorprestanda (frikopplat från resten av diskussionen) så ska man ju blända upp D7000 till F5.6 och köra ISO2000. Då får du:
Samma slutartid
Samma skärpedjup
-vilket ju är vad en fotograf är intreserad av. Och då eftersom vi likställt mängden ljus som träffar sensorn kan vi jämföra deras inbördes skillnad i konstruktion. Nikon-sensor är ju trots allt mer än dubbelt så liten som FFsensorn i 5D2.

Vill man se hur mycket bättre Nikon-sensorn är (blanda inte in kameran i denna delen av diskussionen) kan du alltså ganska rättvis jämföra ISO1600 i D7000 med ISO6400 i 5D2. Då ger du Nikon-kameran 1/3Ev i positivt handikapp, viloket får räknas med när man tittar på bilderna.

Oavsett hur nu kameratillverkarna ser på "ISO" så är tid/bländare och resultat det viktiga, och trots att D7000 har en betydligt mindre sensor så är resultatet enastående bra i jämförelse med en 2,26 gånger större sensor i min 5dmk2.

se även svaret tidigare från Joakim .

Hårddrar man nu Joakims beräkning tid/bländare , iso och skärpedjup som parametrar så kan ju de som vill roa sig att ta samma bild från Imaging Resource 1600iso från d7000 och 6400iso bild från 5dmk2 och räkna upp dom med samma rawkonverterare och titta på resultatet, glöm inte att det är en liten fördel i "exponering" till d7000 i detta fall + 1/3 EV

Vi tar Joakims svar 271 en gång till, och här är inte heller bandningen som ses i bildresultet med

Jag är inte heller det minsta ironisk, jag bara berättar vad Imaging Resource använde för slutartider och bländare - alltså vilken exponering de gett kamerorna.

Nikon: F8.0 och 1/1250s
Canon: F8.0 och 1/800s

Detta betyder att i verklig användning betyder Canons fusk med angivna ISO-tal ca 2/3 steg i ISO. Det är alltså mer rättvisande att jämföra Canon 6400 mot D7000 3200 eftersom fusket är betydligt större än ett halvsteg.

Vill man sen jämföra sensorprestanda (frikopplat från resten av diskussionen) så ska man ju blända upp D7000 till F5.6 och köra ISO2000. Då får du:
Samma slutartid
Samma skärpedjup
-vilket ju är vad en fotograf är intreserad av. Och då eftersom vi likställt mängden ljus som träffar sensorn kan vi jämföra deras inbördes skillnad i konstruktion. Nikon-sensor är ju trots allt mer än dubbelt så liten som FFsensorn i 5D2.

Vill man se hur mycket bättre Nikon-sensorn är (blanda inte in kameran i denna delen av diskussionen) kan du alltså ganska rättvis jämföra ISO1600 i D7000 med ISO6400 i 5D2. Då ger du Nikon-kameran 1/3Ev i positivt handikapp, viloket får räknas med när man tittar på bilderna.

Jo, jag har läst det Joakim skrev....

Här har du ju en möjlighet i praktiken att med en extern exponeringsmätare ställa in dessa två olika kameror med olika iso och samma skärpedjup samt redovisa i samma skala för att ta dina tester till en högre nivå än DxO-Mark. Just nu får man ju bara försöka läsa DxO Marks diagram horisontell så gott det går, alternativt så gott det går ur dina nuvarande tester i "olika bilder" i olika skalor...

Du behöver inte göra det för min eller din skull utan för alla nyfikna läsare om du vill. Min respekt för dina tester skulle i.v.f. öka betydligt... :)

Med tanke på ovan text så tror jag inte det är nödvändigt, och jag tror faktiskt bildresultaten är tydliga nog, och när vi förstår att det dessutom är två olika sensorytors storlekar som jämförs så inser nog var och en vad Sony har lyckats med med genom sin utläsning och digitalisering redan vid sensorkanten, en lösning som tex Canon saknar idag

Senast ändrad:
Jo, jag har läst det Joakim skrev....

Här har du ju en möjlighet i praktiken att med en extern exponeringsmätare ställa in dessa två olika kameror med olika iso och samma skärpedjup samt redovisa i samma skala för att ta dina tester till en högre nivå än DxO-Mark. Just nu får man ju bara försöka läsa DxO Marks diagram horisontell så gott det går, alternativt så gott det går ur dina nuvarande tester i "olika bilder" i olika skalor...

Du behöver inte göra det för min eller din skull utan för alla nyfikna läsare om du vill. Min respekt för dina tester skulle i.v.f. öka betydligt... :)

Ge förslaget till Fotosidans tidning , Kamera&Bild, Foto mfl de tar ju betalt för sina tidningar och där kan du ställa krav på dera testers genomförande

Jag kallar inte detta en test utan en liten jämförelse mellan två kameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar