Japp, följer och försöker förstå!
Tråden är väldigt intressant och lärorik. Tack till de som vill dela med sej av sina kunskaper.
Skulle vilja fråga en sak om ett sidospår i tråden: Micael Risedal (stavning?) hänvisar till "Torgny" i en annan tråd. Länken leder till en diskussion om cropfaktor och pixeldensitet? Av den diskussionen fick jag intrycket att sensorstorleken inte avgör brännviddsförlängningen (är inte det samma som "cropfaktorn"?) utan pixeldensiteten? Känns som jag missat ngt grundläggande här?
Fråga 1: om vi tar flera kameror med olika fysisk storlek på sensorn och sätter objektiv med samma brännvidd framför, då kommer väl dessa kameror att visa olika utsnitt av motivet framför kameran? I detta fall, givet att vi ser hela bilden. Förutsätter här att resp. objektiv "fyller" hela sensorn.
Fråga 2: Om vi tar två kameror med exakt samma fysiska storlek på sensor men olika upplösning, vilket utsnitt av motivet visas då? Fortfarande givet att vi tittar på hela bilden.
Fråga 3: Om vi istället ser på en del av bilden från kamerorna i 1 resp 2 ovan. Hur blir svaret om vi tittar på t.ex. 100*100 pixlar?
Ursäkta men vara bara tvungen att se till att jag fattar! Inte min avsikt att ta bort fokus från det intressanta ämnet! Vore bara så väldigt tacksam om någon ville förklara saken eller hänvisa till plats där det förklaras!
Mvh//Fredrik
Man kan väl enkelt säga att "cropfaktorn" är en linjär beskrivning av storleksskillnaden mellan två olika sensorer. Beskär du en FF-bild med en faktor 1,5 linjärt får du fram en aps-c-sensors bildstorlek av den bilden längs en sida.
Tar du crop-faktorn 1,5 i kvadrat får du fram en faktor (2,25) som visar hur ytan skiljer mellan aps-c och FF. En FF är alltså 2,25 ggr större i yta än en aps-c.
Eller att en aps-c sensorns ytstorlek är FF/2,25.
Om då en FF innehåller 21 Mpx på ytan så motsvarar de 21/2,25 Mpix på en apsc-beskuren FF-bild 21/2,25 = 9,3 Mpix. Detta innebär att du månste ha en aps-c-sensor som innehåller mer än 9,3 Mpix fär att ha någon nytta av aps-c-sensorns "längre räckvidd" i jämförelse med en 21 Mpix FF.
Jämför du däremot med en FF på 12 Mpix så har du nytta av en aps-c-sensor som har fler än 12/2,25=5,3 Mpix vad gäller "räckvidden".
På din fråga 2 så får du samma utsnitt på båda kamerorna oavsett hur pixelmängden skiljer.
Jämför du en bild på 100x100 utskurna pixlar från en 12 Mpix FF 100x100 utskurna pixlar från en 21 Mpix FF på en skärm så kommer du att se bilden från kameran med 21 Mpix med en "lupp" som är 1,32 ggr kraftigare linjärt. Utsnittet du får från 21 mpix-kameran är alltså mycket mindre p.g.a. dess högre pixeldensitet. Detta är ju viktigt att komma ihåg när man jämför bilder på skärm annars är det lätt gjort att man jämför i olika skala, som man ofta tenderar att göra när man drar upp två bilder från kameror med olika pixeldensitet, om man kör båda i 100% på skärm.
Här inser du oxå att en 21 Mpix FF har "längre räckvidd" än en 12 Mpix tack vare den högre pixeldensiteten...utan någon skillnad i crop-faktor.