Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Är inte det en enormt svår fråga att svara på?
Precis som Joakim säger så har ju folk olika upplevelse av en effekt som ljus. I daglig fotografering så parerar ju folk dessa problem på olika sätt. Färgerna påverkas dessutom direkt av eventuell exponeringskompensation vid tagningstillfället, tillverkarens fördefierade färgmättnadsdefinitioner i kameran. Det spelar roll om man tar i RAW eller JPEG då man i det senare fallet ibland kanske justerar färgmättnad i kameran. Jag har gjort det i olika grad själv i standardprofilen i mina Sony-kameror (även Sony har i en del av mina hus (speciellt A350) haft ordentlig dragning mot rött speciellt i starkt ljus). DRO (Sony kallar det Dynamic Range Optimizer) påverkar selectivt ton och upplevelsen av färg det med. Det finns så många parametrar som en fotograf kan påverka som påverkar upplevd färgåtergivning även om det i grunden finns grundförutsättningar rent tekniskt som sätter ramar och gränser för vad ett kamerahus presterar med en viss sensor och annan hårdvara och kod. De grundförutsättningar som Joakim brukar vara inne och peta i och annalysera för att inte tala om vad som händer i RAW-konverterarna. Jag kommer själv ihåg hur otroligt förvånad jag blev när jag först fattade detta i samband med att jag läste en artiel i en fotoblaska som just gjorde en test av marknadens vanligaste RAW-konverterare och hur otroligt olika jag minns att de presterade i detta färgåtergivningstest. Jag måste säga att det inte var långt då till Mikael Wiehe och "Vem kan man lita på" - när hela havet stormar och ständigt byter färgnyanser.
God natt! Bra jobbat gubbar.
Precis som Joakim säger så har ju folk olika upplevelse av en effekt som ljus. I daglig fotografering så parerar ju folk dessa problem på olika sätt. Färgerna påverkas dessutom direkt av eventuell exponeringskompensation vid tagningstillfället, tillverkarens fördefierade färgmättnadsdefinitioner i kameran. Det spelar roll om man tar i RAW eller JPEG då man i det senare fallet ibland kanske justerar färgmättnad i kameran. Jag har gjort det i olika grad själv i standardprofilen i mina Sony-kameror (även Sony har i en del av mina hus (speciellt A350) haft ordentlig dragning mot rött speciellt i starkt ljus). DRO (Sony kallar det Dynamic Range Optimizer) påverkar selectivt ton och upplevelsen av färg det med. Det finns så många parametrar som en fotograf kan påverka som påverkar upplevd färgåtergivning även om det i grunden finns grundförutsättningar rent tekniskt som sätter ramar och gränser för vad ett kamerahus presterar med en viss sensor och annan hårdvara och kod. De grundförutsättningar som Joakim brukar vara inne och peta i och annalysera för att inte tala om vad som händer i RAW-konverterarna. Jag kommer själv ihåg hur otroligt förvånad jag blev när jag först fattade detta i samband med att jag läste en artiel i en fotoblaska som just gjorde en test av marknadens vanligaste RAW-konverterare och hur otroligt olika jag minns att de presterade i detta färgåtergivningstest. Jag måste säga att det inte var långt då till Mikael Wiehe och "Vem kan man lita på" - när hela havet stormar och ständigt byter färgnyanser.
God natt! Bra jobbat gubbar.