Annons

DR-test 5d mk2 och Nikon d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni (ett antal canonfanatiker) måste ta mig f.. vara totalt hemmablinda för att inte vilja förstå eller ge credit angående hur bra denna nya sensor är i d7000 med tanke på dess storlek och i jämförelse med en 2,26 ggr större sensor som sitter i Canon 5dmk2.
 
Senast ändrad:
Här kommer d7000 interpolerad till samma storlek som 5dmk2 och samma utsnitt utskurna=orginalutsnitt i 100%. Canon först med lite högre upplösning, Nikon nederst
Enastående resultat med tanke på sensorns storlek och att Nikonkameran är exponerad betydligt kortare i tid vid ett sk uppgivet iso 64000

Ja här får vi bildbevis Nr 18 någonting serverat, för mig räckte det med dom två första.
tack för dina exempel och tålamod, konsumentupplysning nämde Lennart, och av bästa sort skulle jag vilja säga.

//Bengt.
 
och vad gör vi nu med tidsskilnaden i exponering från de två Elbe, eller det att jag kan exponera d7000 efter 3200iso istället om vi räknar in skärpedjupet som en faktor till , jag återkommer med att dra upp d7000 bild till samma storlek som 5dmk2

Jo, de va just de jag föreslog med "lika bild"....alltså iso3200 från D7000 och iso6400 från 5DII, och i samma skala naturligtvis.

Här kommer ett sådant exempel mellan 5DII, D7000 och 7D. Samtliga exempel med linjär kontrastkurva och "auto exposure" i Capture One för att jämställa exponeringarna...

(De var länge sen jag började ge cred till Sonys nya sensor...och fortsatt med de har jag oxå)

Vilken som är vilken får ni klura ut själva...
 

Bilagor

  • D7000hSLI03200_NR0.jpg
    D7000hSLI03200_NR0.jpg
    68.4 KB · Visningar: 247
  • E5D2hSLI06400.jpg
    E5D2hSLI06400.jpg
    73 KB · Visningar: 246
  • E7DhSLI03200_NR_0.jpg
    E7DhSLI03200_NR_0.jpg
    72.3 KB · Visningar: 249
Senast ändrad:
Och här kommer alla tre på iso6400 med samma förutsättningar...
 

Bilagor

  • E7DhSLI06400_NR_0.jpg
    E7DhSLI06400_NR_0.jpg
    77.1 KB · Visningar: 244
  • E5D2hSLI06400.jpg
    E5D2hSLI06400.jpg
    73 KB · Visningar: 244
  • D7000hSLI06400_NR0.jpg
    D7000hSLI06400_NR0.jpg
    81.7 KB · Visningar: 245
den tredje bilden har du missat i framkallningen , den rödflammighet såg jag senast med äldre Canon och ett gammalt Camera raw som drog allt mot rött i låga nivåer/skuggor
 
den tredje bilden har du missat i framkallningen , den rödflammighet såg jag senast med äldre Canon och ett gammalt Camera raw som drog allt mot rött i låga nivåer/skuggor

Det blir så i Capture One med D7000 och linjär kontrastkurva samt med kamerans vitbalans och all skärpning och brusreducering på 0. (Samtliga ex har behandlats lika)

Vid linjär kontrastkurva så vill CO höja exponeringen med 1,4 steg för D7000, 1,5 för 7D och 1,2 för 5DII, samtliga vid iso6400, om programmet får välja exponering.
 
Ni (ett antal canonfanatiker) måste ta mig f.. vara totalt hemmablinda för att inte vilja förstå eller ge credit angående hur bra denna nya sensor är i d7000 med tanke på dess storlek och i jämförelse med en 2,26 ggr större sensor som sitter i Canon 5dmk2.

Vilka i din lågvattniga kollektiva anklagelse har inte gett sensorn cred menar du? Är du ordblind eller nåt, du kanske bara behöver läsa lite nogrannare?
 
Men det kvittar att Nikon-kameran är bättre, Canon-kameran är ändå bäst? :)

Skämt åsido så är det ju ungefär de flesta av "motargumenten" formuleras.
..............................

Det är lite orättvist att säga att Leif missat i framkallningen, det är ju Canons urusla svartpunktsjämnhet som gör att låga skuggor atlltid blir färgade. Svartpunkten i rött hamnar lägre än svartpunkten i grönt för att bandningsfelet finns där.
...............................

Den i mitten är 5D2, och den understa är 7D.
Det intressanta här tycker jag att det svarta tygstycket som ligger vikt under muggen bara är en stor svart klump med 5D2. Inte en tillstymmelse till teckning.
.............................

Ska man jämföra IR's testbilder (för att jämföra sensorns kvalitet) riktigt rättvist är det alltså närmre verkligheten att jämföra D7000 ISO1600 med 5D2 ISO6400 - så stort är fusket med ISOförstärkningen. Vill du ha samma exponeringstider får du det med ISO 2000 I Nikon-kameran och ISO6400 i 5D2. Här skiljer det 1+2/3 steg i exponeringen - till 5D2's fördel...

I verkligheten är det ju så att det är önskat skärpedjup och slutartiderna som bestämmer vilket ISO man använder. Ska man ha dessa lika blir ISO 3.2 ggr högre i 5D2.
 
Ska man jämföra IR's testbilder (för att jämföra sensorns kvalitet) riktigt rättvist är det alltså närmre verkligheten att jämföra D7000 ISO1600 med 5D2 ISO6400 - så stort är fusket med ISOförstärkningen. Vill du ha samma exponeringstider får du det med ISO 2000 I Nikon-kameran och ISO6400 i 5D2. Här skiljer det 1+2/3 steg i exponeringen - till 5D2's fördel...

I verkligheten är det ju så att det är önskat skärpedjup och slutartiderna som bestämmer vilket ISO man använder. Ska man ha dessa lika blir ISO 3.2 ggr högre i 5D2.

Jag följer diskussionen med största intresse. Men det är en term som jag saknar kunskap om. Vad menas med "ISOförstärkningen"?
 
Men det kvittar att Nikon-kameran är bättre, Canon-kameran är ändå bäst? :)

Skämt åsido så är det ju ungefär de flesta av "motargumenten" formuleras.

Äh, karln ser spöken mitt på blanka dan.

Ska man jämföra IR's testbilder (för att jämföra sensorns kvalitet) riktigt rättvist är det alltså närmre verkligheten att jämföra D7000 ISO1600 med 5D2 ISO6400 - så stort är fusket med ISOförstärkningen. Vill du ha samma exponeringstider får du det med ISO 2000 I Nikon-kameran och ISO6400 i 5D2. Här skiljer det 1+2/3 steg i exponeringen - till 5D2's fördel...

Nu ta du väl ändå i. Vad hittar du på förutom att konstatera att Canons riktiga ISO vid påstådda 6400 är 3990 - mot Nikons påstådda 1600 som mätts till 1269? Du håller väl inte på med att avfjädra FF helt genom någon abstrakt beräkning för att belysa varje pixel med likadant antal fotoner eller nåt - och bortse från de fördelar en större sensor med lägre pixeldensitet ger?

Liksom APS har andra fördelar (for the ghosthunter record).

[med vedebörlig respekt för *din* kunskap. Noll ironi]
 
Jag är inte heller det minsta ironisk, jag bara berättar vad Imaging Resource använde för slutartider och bländare - alltså vilken exponering de gett kamerorna.

Nikon: F8.0 och 1/1250s
Canon: F8.0 och 1/800s

Detta betyder att i verklig användning betyder Canons fusk med angivna ISO-tal ca 2/3 steg i ISO. Det är alltså mer rättvisande att jämföra Canon 6400 mot D7000 3200 eftersom fusket är betydligt större än ett halvsteg.

Vill man sen jämföra sensorprestanda (frikopplat från resten av diskussionen) så ska man ju blända upp D7000 till F5.6 och köra ISO2000. Då får du:
Samma slutartid
Samma skärpedjup
-vilket ju är vad en fotograf är intreserad av. Och då eftersom vi likställt mängden ljus som träffar sensorn kan vi jämföra deras inbördes skillnad i konstruktion. Nikon-sensor är ju trots allt mer än dubbelt så liten som FFsensorn i 5D2.

Vill man se hur mycket bättre Nikon-sensorn är (blanda inte in kameran i denna delen av diskussionen) kan du alltså ganska rättvis jämföra ISO1600 i D7000 med ISO6400 i 5D2. Då ger du Nikon-kameran 1/3Ev i positivt handikapp, viloket får räknas med när man tittar på bilderna.
 
Sluta tjäbbla om vem som är bäst nu ;-))
För mej kvittar det för det är inget jag kan göra nåt åt ändå, varken byta kamera eller ta fram en sensor, men det är riktigt kul att jämföra på lite olika sätt och resonera om de och få lära sej både de ena och de andra.....utan att "resa ragg" :)

I mitt första lilla prov är ordningen på bilderna:

D7000
5DII
7D

I mitta andra är ordningen

7D
5DII
D7000

(Högerklicka på en bild och välj spara bild så ser du på filnamnet vilken kamera bilden hör till)

Tillägg: Jag tycker att teckning i vecken på den svarta duken är bra på min skärm. De svarta är renare och vecken syns fint för 5DII
 
Senast ändrad:
Jag är inte heller det minsta ironisk, jag bara berättar vad Imaging Resource använde för slutartider och bländare - alltså vilken exponering de gett kamerorna.

Nikon: F8.0 och 1/1250s
Canon: F8.0 och 1/800s

Detta betyder att i verklig användning betyder Canons fusk med angivna ISO-tal ca 2/3 steg i ISO. Det är alltså mer rättvisande att jämföra Canon 6400 mot D7000 3200 eftersom fusket är betydligt större än ett halvsteg.

Vill man sen jämföra sensorprestanda (frikopplat från resten av diskussionen) så ska man ju blända upp D7000 till F5.6 och köra ISO2000. Då får du:
Samma slutartid
Samma skärpedjup
-vilket ju är vad en fotograf är intreserad av. Och då eftersom vi likställt mängden ljus som träffar sensorn kan vi jämföra deras inbördes skillnad i konstruktion. Nikon-sensor är ju trots allt mer än dubbelt så liten som FFsensorn i 5D2.

Vill man se hur mycket bättre Nikon-sensorn är (blanda inte in kameran i denna delen av diskussionen) kan du alltså ganska rättvis jämföra ISO1600 i D7000 med ISO6400 i 5D2. Då ger du Nikon-kameran 1/3Ev i positivt handikapp, viloket får räknas med när man tittar på bilderna.

Jo, det är ju lite olyckligt att IR gör som dom gör med inställningarna...

Ett sätt att kolla vid vilka iso som lika mycket brus uppstår är väl att läsa DxO-marks SNR18%-grafer horisontellt och då ser man ju att ~iso4000 (6400) för 5DII ungefär lika brus som ~iso2600 (3200) för D7000. Men det var väl ungefär vad du ville säga med din förklaring?
 
Olyckligt är väl ett svagt ord, samma sak gäller när APS sensorer jämförs med varandra , tex d7000 och 7d, Canon exponeras längre än Nikon.
 
Ha tålamod nu med mig som lekman och normalfotograf, många fototillfällen och motiv för dig Micke, måste du förmodlingen vrida upp isot ( tror jag i alla fall ) låt säga 1600-3200 där många kameramodeller i dag är riktigt bra, du kanske vill ha en snabbare tid för att få skärpa, eller en bättre bländare, eller andra fördelar som det högre iso-talen kan hjälpa en med.

Det är väl inte möjligt att stanna vid Bas-Iso för jämnan och sedan fixa resten i bildbehandlingsprogram.

Vänl.//Bengt.

Bengt, jag tror det här bara bidrar till förvirringen. Micke har i denna tråd velat diskutera det lite märkliga i att de kameror som utrustats med Sonys nya 16 Mp sensor har två steg eller större DR än exv. 5D MK II kring basiso. En del deltagare i tråden klarar inte riktigt av dessa fakta och de klarar inte av att bedriva en saklig dsikussion kring detta och vad det innebär. De kan inte ens ta till sig vad de ser i Mickes exempel utan att se detta som ett religionskrig. Vad är problemet. Canon kommer säkert att ta fram sensorer de med enligt de nya sensorernas specar eller hitta på något annat för att kontra om Sony nu har patentblockerat Canons möjligheter att kopiera vad Sony gjort. Det här handlar inte ens om kameramärken utan om sensorer och sensorers egenskaper.

Att inte en del folk kan se att detta är rätt sensationellt är lite tråkigt. Det är bara något år sedan det uppfattades som en naturlag att stora pixlar och inte minst stora sensorer automatiskt sågs som bättre på både brus och DR än många små pixlar på mindre sensorer. Då tyckte folk överhuvudtaget inte att de behövde testa en kamera - det räckte bara att konstatera hur många pixlar en kameras sensor utrustats med för att döma ut den osett i jämförelse med andra. Att detta inte var ett linjärt fenomen gick upp för mig då jag såg sensortester av Sony A300 och A350. Trots att den senare hade flera MP mer an A300 så presterade den bättre. Teknikfaktorn har nu accentuerats på ett närmast brutalt sett och tagit en del helt på sängen och ställt en massa vedertagna sanningar ordentligt på huvudet. Det är mycket intressant att en sensor som är 2,5 ggr större en Sonys 16 Mp sensor inte fullständigt skåpar ut den senare och det får det att bli jäkligt rörigt i huvudet på många och lätt i panik försöker man få ordning på sin värld igen. De som inte förstår att detta är ett paradigmskifte fattar heller inte att ordningen kommer att återställas när nästa generation FF-sensorer ser dagens ljus, så det är bara att sitta lugnt i båten tills stormen har lagt sig.

Det Micke försökt få folk att se är att dessa uppmätta skillnader också spelar roll i praktiskt foto. Han har länge pratat om Canons "bandningseffekter" och jag har tills nu heller inte fattat vad han menat men de exempel jag nu sett är så klara till Canons 5D MK II:s nackdel att det är rent förbluffande. Det är ju värre än vad skillnaden i uppmätta värden vid en första antyder. Det är ju inte bara att skillnaden är där utan också hur den faktiskt ser ut. Det man ser i Canon-bilderna är sannerligen inte vackert i en jämförelse. Micke har dessutom inte testat den vassaste implementeringen av Sony-sensorn utan bara den näst bästa. Det är ju faktiskt så det ser ut och det är Pentax K5 som visar var gränsen går idag.

För det fantastiska är dessutom Bengt att en annan av dessa kameror, Pentax K5 även ger sagda 5D MK II en match även på dessa ISO du snackar om. För att ytterligare stärka bilden av hur bra denna sensor är så ser vi att Canon konsekvent ligger betydligt mer under nominellt ISO än Pentax. DxO normaliserar för detta men sett ISO jämförelse för jämförelse så visar Canon betydligt mer "glädjresiffror" än Pentaxen och det ska man också ta i beaktande. Micke har visat på det också i sin dump från DxO. Vill man inte se så är det bara att ha skygglapparna kvar på.

Det är väl ingen som har sagt att 5D MK II skulle vara en taskig kamera för det, eller hur?

Om man sedan ser något värde i dessa stora skillnader på just låga ISO beror väl på hur man fotograferar. Jag måste säga att kollar jag på de bilder jag tog på min semester i det goda ljuset på Sri Lanka, så är en överväldigande majoritet tagna på ISO 100, så för mig spelar detta stor roll.

På toppen av detta är Sonys A580, A55 och Nikons instegare 5100 de enda som har ytterligare möjligheter till ännu bättre DR i 3 bilders HDR i sex steg om totalt 6 EV. Det finns inte i någon FF vad jag vet och det är ingen tillfällighet för den hårdaste konkurrensen finns i de lägre segmenten och det är där den snabbaste utvecklingen sker och kommer att ske under överskådlig tid. Där får man även snabbast tillbaka sina utvecklingskostader genom att det är där de riktigt stora volymerna finns.

Mickes stora bidrag här på FS är att han bidragit till en betydligt mer nyanserad syn på "dessa förutfattade naturlagar" vi ekat och rapat upp i korus länge nog nu. Varför inte bara låta det ni sett sjunka in lite och fundera över vilka nya möjligheter detta ger. Konkurrensen kommer i sinom tid göra dessa landvinningar tillgängliga även för Canon-användare även om den tillverkaren för tillfället är klar tvåa på bollen.

Det är aldrig särskilt smart att skjuta budbäraren men lyckligtvis har han nog hunnit säga det mesta han ville säga tror jag. Om jag fattar vad Micke säger i denna tråd, så borde de flesta andra också göra det.
 
Senast ändrad:
Tack för förklaringarna. Varför ända in i H***** exponerar IR på det sättet? Även om man inte tar med ljushandikappet p g a storlek, vilket jag kan köpa. Varför exponerar man olika? Beror det på att man har olika objektiv, vilket gör jämförelsen ännu mera haltande?
 
Tack för förklaringarna. Varför ända in i H***** exponerar IR på det sättet? Även om man inte tar med ljushandikappet p g a storlek, vilket jag kan köpa. Varför exponerar man olika? Beror det på att man har olika objektiv, vilket gör jämförelsen ännu mera haltande?

nej de använder samma typ av objektiv till de olika testade märkena, fast Sigma 70mm
 
Tack för förklaringarna. Varför ända in i H***** exponerar IR på det sättet? Även om man inte tar med ljushandikappet p g a storlek, vilket jag kan köpa. Varför exponerar man olika? Beror det på att man har olika objektiv, vilket gör jämförelsen ännu mera haltande?

Den vanligaste förklaringen till praktisk skillnad i exponeringen är väl annars just att man inte alls tar hänsyn till reella avvikelser när man i många tester godtroget väljer de nominella värden som står i menyer och på rattar utan att reflektera över hur stora skillnaderna faktiskt kan vara reeellt. Även i detta avseende är Mickes jämförelse illustrativ.

Micke har även tidigare pekat på den skrivning som finns på DxO kring detta. Även den är värd att läsa.
 
Olyckligt är väl ett svagt ord, samma sak gäller när APS sensorer jämförs med varandra , tex d7000 och 7d, Canon exponeras längre än Nikon.

De borde väl eg köra med en extern exponeringsmätare och ställa kamerorna efter den. Då hade vi som använder deras filer för jämförelser haft mer nytta av dom. Nu får vi ha det i åtanke när vi leker själva med deras bilder i våra rå-konverterare.

I fallet 7D vs D7000 så exponeras 7D ~0,3 steg längre på iso6400. I min jämförelse så höjde Cature One 7D 0,1 steg mer än D7000 och då är det ca 0,2 steg kvar till fördel för 7D i de jag visat. Och nu är vi nog inom toleranserna för hur noggrant både en slutare och bländare arbetar i praktiken

Men vi har ju hela tiden facit på DxO-mark där vi kan läsa graferna både horisontellt och vertikalt och se de mesta vi behöver veta. Våra verktyg av olika rå-konverterare kan nog anses som släggor för finsnickeri i jämförelse.
 
Senast ändrad:
Tack!

Nu börjar jag kunna tolka DxO, tack vare era förklaringar. Jag har en bit kvar innan jag kan översätta graferna till verklighet, men jag kan i alla fall få ut viss information.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.