ANNONS
Annons

DR-test 5d mk2 och Nikon d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är rätt exponering? .

Är inte det när allt hamnar inom 0-255 i bra fall eller med hjälp av det stora DR som tex D7000 har gör att du kan "rädda" en bild.

Själv så bryr jag mig inte ett dugg om histogrammet väger åt höger eller åt vänster så länge som bilden ser bra ut. Problemet börjar först när jag tvingas välja de delar jag vill behålla. IE när EV i motivet är större än vad kameran klarar av.

Jag tycker det varit en del bra trådar på sista tiden och Kim Wallungs tråd som tog avstamp i att han ifrågasatte om FF någonsin "skulle ta över" som dominerande format blev ju livad den med. Han menade ju att en gammal Canon 20D räckte och blev över med den användning folk normalt har med sina bilder, vilket många ställer upp på. Å andra sidan kan man ju nu säga att det gäller i ännu högre grad om man köper någon ny APS-C-modell med en ny 16 Mp Sony-sensor om vi nu tar både Kim och Micke på orden och jämför med FF-kamerorna.

Även om Kims 20D med 8 Mp eller min gamla Konica Minolta 7D med 6 Mp för den delen räcker långt, så ger de bästa nya APS-C-kamerorna med ordentligt bättre DR och klart bättre brushantering en mer mångsidig kamera som få säger nej till om inte priset samtidigt skenar precis som du själv säger.

Men någonstans kommer precis som du också är inne på, folk att uppleva att den marginellt upplevda nyttan av ytterligare tekniska förättringar i kamerahusen avtar över tid. Då kommer många säkert att uppgradera med lite längre intervall och kanske lägga pengarna på riktigt bra objektiv istället. De nya kamerahusen behöver ju bättre grejor än medskickade kitobjektiv för att riktigt komma till sin rätt.

Det finns väl dessutom skäl för en del fotografer att ha båda formaten för olika ändamål. Jag tror det var den eminente fågelfotografen Omar Brännström som skrev för ett bra tag sedan om de fördelar han såg med APS-format om man främst använde långa telen. Han underströk bl.a. fördelarna med den lägre vikten "ute i fält". Många fotografer lider annars av att kånka tunga kamerautrustningar jämt och ständigt på sina axlar och har belastningsskador lite till mans.

Så det finns säkert plats för båda formaten under överskådlig tid. På så sätt tror jag Kim kan få rätt till slut.

För någon timme sedan var jag inne på DX0, plockade med KMD5D ( 6 år gammal ) med då D7000 och 7D. jämförde alla parametrar i print, fram och tillbaka. och på det nu mera intressanta basiso, som ingen har pratat om på 6 år. Någonting måste vara fel med DX0 vet ej om jag vågar skriva, men KMD5D är med i närheten upp till iso 200 SNR, färgdjup, DR, alla fall med 7D.

OK . Men hur vi nu än vrider och vänder på det så kommer det slutligen till att det finns större möjligheter med en kamera som har ett större DR än vad en annan kamera har med mindre DR, exponeringsmässigt, slarvmässigt om man inte blåser högdager osv

Ha tålamod nu med mig som lekman och normalfotograf, många fototillfällen och motiv för dig Micke, måste du förmodlingen vrida upp isot ( tror jag i alla fall ) låt säga 1600-3200 där många kameramodeller i dag är riktigt bra, du kanske vill ha en snabbare tid för att få skärpa, eller en bättre bländare, eller andra fördelar som det högre iso-talen kan hjälpa en med.

Det är väl inte möjligt att stanna vid Bas-Iso för jämnan och sedan fixa resten i bildbehandlingsprogram.

Vänl.//Bengt.

Hur är det på ISO1600 där 5D2 är praktiskt taget brusfri på 21MP? Och uppåt?

Om du menar det visuella färgbruset på jämna ytor osv som kan ses i tex 6400iso så är det ingen stor skilnad mellan de två
Ett bra resultat med tanke på d7000 mindre sensor

Vid samma tid / bländare och 6400iso så ser resultatet ut så här direkt ut från camera raw med vitbalansering mot samma yta som den enda korrigeringen,.Nikonkameran lyfter mellantonerna jämfört med Canon vilket kan ses .
Nikon till vänster , Canon till höger

Bild 2 visar hur bruset ser ut i en crop och samma yta, Nikon till vänster Canon till höger, Canon inte lyft/ justerad så att bilderna skall ses lika ljusa

Bilagor

• domkyrkan1.jpg
    domkyrkan1.jpg
    49.9 KB · Visningar: 382
  • domkyrkan2.jpg
    domkyrkan2.jpg
    89.4 KB · Visningar: 380
Tack men i den här tråden har jag inte bidragit med speciellt mycket. Utan det är enbart Micke som ska ha kred för visningen av hur mycket längre ner i lågdagrarna D7000 kan gå i jämförelse med 5DII.

...

Håller inte alls med. Men ok, vill du inte ha cred kan du dela med dig till Martin/Makten som också letat efter verkliga applikationer (trist uttryckt) bland pressade underexponeringar.

Hur är det på ISO1600 där 5D2 är praktiskt taget brusfri på 21MP? Och uppåt?

Det beror på hur man tolkar DXO. Om du gör print jämförelsen så är Canon ett steg bättre. Gör du jämförelsen via bildskärm d v s pixel for pixel så är det små eller inga skillnader i brus mellan D7000, D90 och en 5D mkII. Det är heller inget större fel på 5D, det är en utmärkt kamera. Det som Mikael med flera inte tycker om hos Canon är det mönstret som uppträder i bruset. Som syns tydligt i de bild exempel som han har lagt upp. Det här är så som jag tolkar DXO, men jag är ingen expert på området.

En 2,26 gånger större sensor bör och skall vara bättre på höga iso , annars är något fel vad det gäller verkningsgraden. Läsbruset minskar med antal isosteg uppåt därför har Canon 5dmk2 med sin 2,26 gånger större yta större förutsättningar till att ha ett bättre signal/brusförhållande än d7000 på högre iso

Men om du nu studerar det uppmätta iso så skiljer det sig mellan kamerorna, vilket också avspeglar sig tex Imaging Resource exponeringar av samma testmotiv, en 5dmk2 6400iso bild exponeras betydligt längre än en d7000 6400iso bild. 5dmk2 exponeras 1/790 sek bl 8 och d7000 1/1250 sek bl 8. Man skulle antingen exponerat Canonkameran snålare eller Nikonkameran rikligare, att jämföra två kameror utan samma parametrar som tid/bländare/iso är inte rättvist som alla förstår . (se uppmätt iso från de två och 6400iso)

Ser man dessutom sedan till bildresultatet från 5dmk2 och d7000 så är skilnaden inte så stor, du kan ta ner testbilder i Raw från Imaging-Resource och de två kamerorna och 6400iso och testa själv . Med tanke på den betydligt mindre sensorn yta i d7000 är resultatet enastående bra vad det gäller 6400iso . Skulle samma sensor ha 24x36mm stor yta så skulle den sensorn vara än bättre vad det gäller upplösning samt alla andra parametrar som DR, höga isoegenskaper osv

Går vi över till DXO mätning så kommer DXO siffror mer överskådligt från de två kamerorna här , du kan här utläsa iso, uppmätt iso , läsbrus , FWC och dynamiskt omfång från 5dmk2 och d7000
http://www.sensorgen.info/

Bilagor

• 5dmk2 iso.jpg
    5dmk2 iso.jpg
    41.6 KB · Visningar: 366
  • d7000iso.jpg
    d7000iso.jpg
    39.7 KB · Visningar: 367
Senast ändrad:
En 2,26 gånger större sensor bör och skall vara bättre på höga iso , annars är något fel vad det gäller verkningsgraden. Läsbruset minskar med antal isosteg uppåt därför har Canon 5dmk2 med sin 2,26 gånger större yta större förutsättningar till att ha ett bättre signal/brusförhållande än d7000 på högre iso

Men om du nu studerar det uppmätta iso så skiljer det sig mellan kamerorna, vilket också avspeglar sig tex Imaging Resource exponeringar av samma testmotiv, en 5dmk2 6400iso bild exponeras betydligt längre än en d7000 6400iso bild. 5dmk2 exponeras 1/790 sek bl 8 och d7000 1/1250 sek bl 8. Man skulle antingen exponerat Canonkameran snålare eller Nikonkameran rikligare, att jämföra två kameror utan samma parametrar som tid/bländare/iso är inte rättvist som alla förstår . (se uppmätt iso från de två och 6400iso)

Ser man dessutom sedan till bildresultatet från 5dmk2 och d7000 så är skilnaden inte så stor, du kan ta ner testbilder i Raw från Imaging-Resource och de två kamerorna och 6400iso och testa själv . Med tanke på den betydligt mindre sensorn yta i d7000 är resultatet enastående bra vad det gäller 6400iso . Skulle samma sensor ha 24x36mm stor yta så skulle den sensorn vara än bättre vad det gäller upplösning samt alla andra parametrar som DR, höga isoegenskaper osv

Går vi över till DXO mätning så kommer DXO siffror mer överskådligt från de två kamerorna här , du kan här utläsa iso, uppmätt iso , läsbrus , FWC och dynamiskt omfång från 5dmk2 och d7000
http://www.sensorgen.info/

Siffrorna som Sensorgen tagit är från DxO per pixel och motsvarar "screen" på DxO och inte så mycket att hänga i julgran vid jämförelser mer än just per pixel.

Ett bra sätt att göra en "printjämföreser" på skärm är att skala ner alla billder till 1000-1250 pixlar i bredd, beroende på hur stor skärm man har, och sedan jämföra i 100%. Det blir liksom lite mer verklighet då skärmen blir lika förlåtande som en A4-utskrift och man kommer bort från 100% per pixel på skärm.

Håller inte alls med. Men ok, vill du inte ha cred kan du dela med dig till Martin/Makten som också letat efter verkliga applikationer (trist uttryckt) bland pressade underexponeringar.

Här har jag inte varit speciellt aktiv utan det är nog i.s.f. i andra trådar...

Det jag frågat om här är vad en sänkt upplösning och en lungare utläsningshastiget skulle innebära för 5DII. Eller vad som händer om 5DII med 21 Mpix tömms lika sakta som D7000 per Mpix. Tyvärr så är det ingen som kan svara på de verkar det som men man kan ju anta att kamerorna blir mer lika varann. Jag säger inte att det är vad som händer det är bara en undran som jag skulle vilja ha svar på....

Nu är ju sänkt upplösning på 5DII ingen vill ha heller och därför så har 5DII ingen konkurrens alls idag på marknaden.

En FF från Sonys senaste aps-c-sensor finns ju inte än och det ska bli intressant att se när det kommer en 36 Mpix FF vad som händer med läsbruset vid iso100, då sensorns pixlar är fulla med laddningar som ska tömmas 0,02 s per Mpix för att hålla en någorlunda rapphet. Det vet vi inte idag så mycket av resonemanget i den här tråden blir lite för hypotetiskt för mej.

Här har jag inte varit speciellt aktiv utan det är nog i.s.f. i andra trådar...

Det jag frågat om här är vad en sänkt upplösning och en lungare utläsningshastiget skulle innebära för 5DII. Eller vad som händer om 5DII med 21 Mpix tömms lika sakta som D7000 per Mpix. Tyvärr så är det ingen som kan svara på de verkar det som men man kan ju anta att kamerorna blir mer lika varann. Jag säger inte att det är vad som händer det är bara en undran som jag skulle vilja ha svar på....

Nu är ju sänkt upplösning på 5DII ingen vill ha heller och därför så har 5DII ingen konkurrens alls idag på marknaden.

En FF från Sonys senaste aps-c-sensor finns ju inte än och det ska bli intressant att se när det kommer en 36 Mpix FF vad som händer med läsbruset vid iso100, då sensorns pixlar är fulla med laddningar som ska tömmas 0,02 s per Mpix för att hålla en någorlunda rapphet. Det vet vi inte idag så mycket av resonemanget i den här tråden blir lite för hypotetiskt för mej.

Varför känner man att du Leif reser ragg här, har Canonfabriken alltid levererat totalt kompletta och helt felfria modeller, som i alla lägen alltid är bättre än andra kameror.

Mikael Risedal, har inte sagt ett ord om kamerornas ergonomi, hantering eller antalet b/s förmågan till följande. du vet det samma som många andra att med en billig startkamera tar man säkert 75% av dom bilder som dom flesta skulle vara nöjda med.

Hundra tals inlägg har under åren visat på vad svårt vi har att bedömma vilken modell som har taget den och den bilden, A4.a och A3-bilder har lagts ut för beskådning, och man skall gissa vilken kamera som har tagit bilderna, förvånasvärt många gissar helt fel.

Jag kan inte se att Sonysensorn utnäms till guds gåva till folket, men att den överraskar med bra värden runt bas-iso och det så kallade läsbruset, så himla mycket mera är det väl inte med det.

Canonkamerorna har väl så gott som alltid krossat det mesta under 50 år eller mera som dom funnits på marknaden, det finns väl inte endast ett enda bilmärke som alltid varje år är bättre än alla andra, om man ser lite till olika prisklasser och ändamål, sport/transport osv.

Hur kunde Canon missa att ge 40D den högupplösta monitorn som exempel, var verklingen efterföljaren 50D en chockförbättring som alla Canonfans väntade på, efter 20D dröjde det till 7D innan många Canonägare kom till ro.

vad tusan skall vi Sonyägare säga, vi äger dinkytoy-kameror som är tjocka som hushållsostar, och tunga är dom, Dom kan bara följa en bil som kör 20km i timmen, svänger bilen in och skall parkera blir bilden suddig, den fasta spegeln själ så mycket ljus ( är skiftar procenten hur mycket det själ ) så det går nog inte att gå upp mycke i iso där inte, A55:an har inte en chans i följande mot Canon EOS Mark 4 så det så det har skrivits flera gånger i trådarna av fotoexperter.

Nää Sony har tjocka kameror som är byggda i bakkelit chassi, eller var det återvinningsbara Pet-flaskor och sopsäckar, inställning möjligheterna finns knappats några alls, flera gånger om får man läsa A55 tar bara AF på första bilden och låser sedan och skjuter 10/s åck,åck,åck. för att inte tala om filmning, trots att dom bygger världens bästa profilmkameror så vinner canon även den biten.

Den enda mannen i trådarna, som testar lite sony-bakkelit-kameror är den sympatiske, trevliga Lennart Aspman som diplomatiskt och försiktigt ger sina synpunkter, man väntar bara på nästa inlägg, även om han är litegrann grinig på mig, för att jag tycker för mycket utan att ha använt kamerorna själv, jag lovar Lennart att jag skall skruva ner megafonen lite.

Varför känner man att du Leif reser ragg här, har Canonfabriken alltid levererat totalt kompletta och helt felfria modeller, som i alla lägen alltid är bättre än andra kameror.

.....

Inga agg här för de är bara bortkastad energi som kan användas till nåt vettigare... :)

Det finns inga dåliga kameror idag...kort sagt. Du kan ta vilken modern Sony, Pentax, Panasonic, Olympus, Nikon eller Canon och ta bilder så folk häpnar. De som skiljer är lite olika specar på ditten och datten. Den ena är bra på en sak och lite sämre på nåt annat och vice versa och man får gräva väldigt djupt för att hitta mer eller mindre teoretiska skillnader.

Det är ju viktigare att kunna sin kamera än att stå och stirra på ett grässtrå som verkar vara lite grönare på andra sidan staketet. Så var nöjd med din Sony Bengt så är jag nöjd med min Canon och om några år så är alla märken lite bättre...igen :)

Lennart "Photocon" Aspman är en kunnig och sansad fotograf med båda fötterna på marken i sina anal-y-ser av kameraegenskaper.

Har ni testat om val av rå-konverterare spelar någon roll? Uppstår lika mycket bandning med exempelvis Canons egna, DPP?

Oavsett tömningshastighet, ta D3s 11 bilder i sek a 12 Mp , så är det ett Canonproblem hur de löser sin utläsning och vilket brus de tillför vid sin utläsning.

Varför inte då öka utläsningspunkterna hos 5dmk2 sensor? Ta hand om signalen effektivare och inte tillföra en massa brus efter utläsningen från sensorn ? Nikon har samma "typ" av lösning i sina d700, d3, d3s och där ses inget mönstterbrus i samma omfattning.

Att jämföra med d7000 sensor som bygger på kort analog väg till digitalisering som sker redan vid sensorkanten.
Det är svaret på en sådan lösning med de egenskaperna en koumnvis utläsning och A/D på sensorkanten som Canon måste svara upp mot.

Oavsett tömningshastighet, ta D3s 11 bilder i sek a 12 Mp , så är det ett Canonproblem hur de löser sin utläsning och vilket brus de tillför vid sin utläsning.

Varför inte då öka utläsningspunkterna hos 5dmk2 sensor? Ta hand om signalen effektivare och inte tillföra en massa brus efter utläsningen från sensorn ? Nikon har samma "typ" av lösning i sina d700, d3, d3s och där ses inget mönstterbrus i samma omfattning.

Att jämföra med d7000 sensor som bygger på kort analog väg till digitalisering som sker redan vid sensorkanten.
Det är svaret på en sådan lösning med de egenskaperna en koumnvis utläsning och A/D på sensorkanten som Canon måste svara upp mot.

Om vi nu tittar på D3s som tar 11 bps i DX-läge (5 Mpix) så är ju de inte nåt speciellt bra svar på min fråga...

Tittar vi istället på 1DIV på 10 bps som har en relativ "tömningstid" på 0,006s/Mpix så har D3s 0,009s/Mpix vid 9bps 14 bit. Det är ungefär samma sak som att 1DV kör i 160 när D3s kör i 110 (lägg km/h som enhet så blir det lite lättare att ta till sej) och dessa två kameror har exakt lika karaktär på dr-kurvorna.

Högre upplösning och rapphet ser jag som ett medvetet val av Canon före lite högre DR vid iso100-200 vad gäller den två år äldre sensorn i 5DII vs den nyare D7000...om dom nu ens är jämförbara...

Sony har med sin nya aps-c-sensor visat att det går att få lågt läsbrus i en APS-C kamera, om man kanske inte kör dom allt för hårt....

Mikael Risedal, har inte sagt ett ord om kamerornas ergonomi, hantering eller antalet b/s förmågan till följande. du vet det samma som många andra att med en billig startkamera tar man säkert 75% av dom bilder som dom flesta skulle vara nöjda med.

Hundra tals inlägg har under åren visat på vad svårt vi har att bedömma vilken modell som har taget den och den bilden, A4.a och A3-bilder har lagts ut för beskådning, och man skall gissa vilken kamera som har tagit bilderna, förvånasvärt många gissar helt fel.

Jag kan inte se att Sonysensorn utnäms till guds gåva till folket, men att den överraskar med bra värden runt bas-iso och det så kallade läsbruset, så himla mycket mera är det väl inte med det.

Canonkamerorna har väl så gott som alltid krossat det mesta under 50 år eller mera som dom funnits på marknaden, det finns väl inte endast ett enda bilmärke som alltid varje år är bättre än alla andra, om man ser lite till olika prisklasser och ändamål, sport/transport osv.

Hur kunde Canon missa att ge 40D den högupplösta monitorn som exempel, var verklingen efterföljaren 50D en chockförbättring som alla Canonfans väntade på, efter 20D dröjde det till 7D innan många Canonägare kom till ro.

vad tusan skall vi Sonyägare säga, vi äger dinkytoy-kameror som är tjocka som hushållsostar, och tunga är dom, Dom kan bara följa en bil som kör 20km i timmen, svänger bilen in och skall parkera blir bilden suddig, den fasta spegeln själ så mycket ljus ( är skiftar procenten hur mycket det själ ) så det går nog inte att gå upp mycke i iso där inte, A55:an har inte en chans i följande mot Canon EOS Mark 4 så det så det har skrivits flera gånger i trådarna av fotoexperter.

Nää Sony har tjocka kameror som är byggda i bakkelit chassi, eller var det återvinningsbara Pet-flaskor och sopsäckar, inställning möjligheterna finns knappats några alls, flera gånger om får man läsa A55 tar bara AF på första bilden och låser sedan och skjuter 10/s åck,åck,åck. för att inte tala om filmning, trots att dom bygger världens bästa profilmkameror så vinner canon även den biten.

Den enda mannen i trådarna, som testar lite sony-bakkelit-kameror är den sympatiske, trevliga Lennart Aspman som diplomatiskt och försiktigt ger sina synpunkter, man väntar bara på nästa inlägg, även om han är litegrann grinig på mig, för att jag tycker för mycket utan att ha använt kamerorna själv, jag lovar Lennart att jag skall skruva ner megafonen lite.

Är väl ingen som sagt att det skulle vara en sensor i from av en gudagåva....Mikael visar ju bara här att Sony är före i utvecklingen när det gäller sensorertekniken och vad det innebär i praktiken.

Canon lär inte missat att något i generationerna från 20D till 7D......dom behövde helt enkelt inte göra kamerorna bättre/göra större uppdateringar då för konkurrensen va inte lika hård.

Du få gärna tycka att Sony är dinky toy mm men säg inte "vi Sonyägare"...alla tycker och har inte samma syn på Sonys kameror mm som du Bengt.

Nej Sonys kameror är inte av backelit...däremot så återanvänder Sony skrotad plas som dom sedan använder på nytt i sina produkter....som tex A33/55.
När det gäller funktioner så är det som Leif säger....Den ena är bra på en sak och lite sämre på nåt annat och vice versa...det finns ingen kamera som har och är bäst på allt...sen sak man nog fråga sig själv om man verkligen behöver alla "lullull-funktioner" för sitt fotande.

Visst man tycka vad man vill om hur Sony begränsat filmfunktionen men dom har också förklarat varför och hur dom tänkt när dom gjorde det.

Sonys kameror är inte heller nämnvärt tjockare än konkurrenternas modeller och inte heller är dom tyngre...för att ta två ex:

A55 har måtten 124 x 92 x 85 mm(ca 1cm av detta mått är den utstickande sökare) och väger 500g med batteri jämfört med Nikon D5100 som har måtten 128 x 97 x 79 mm och väger 560g med batteri.

Sonys A580 har måtten 137 x 104 x 84 mm och väger 694g med batteri jämfört med Canon 60D som har måtten 145 x 106 x 79 mm och väger 755g med batteri.

Lennart är långt ifrån den enda som testat Sonys kameror av oss Sony-användare...däremot skriver han betydligt oftare/mer om sina upplevelser,jämförelse mm i Sonyforumen än oss andra...Joakim brukar också skriva en del sina upplevelse,jämförelse och rätt ingående förklara skillnader som ses i bildkvalité mm....sen finns det många som precis som mig personligen också testat(jag har lånat kompisars och bekantas kameror) Sonys nyare kameramodeller o jämfört en del med mina egna kameror.

Det som är relevant att jämföra är bit per sekund per AD.

1Ds4:
16MP * 14bit / 8AD = 28 Mbit * 10fps = 280Mbit/s per AD
D3s:
12MP * 14bit / 12AD = 14 * 9fps = 126Mbit/s per AD
D7000:
16MP * 14bit / 4950AD = 0.045 * 6fps = 0.27Mbit/s per AD

Under en stor del av det användbara hastighetsintervallet i en AD är felmarginalen (bruset) linjärt ökande med hastigheten. 1D4 har ca 1000x kortare tid per bit på sig att mäta upp signalen, och ca 10-30x större avikelser från kolumn > kolumn i förstärkningsnogrannhet (tillverkningsavvikelser i sensorplattan).

Detta märks som sagt bara på lägre ISO, uppe vid ISO1600 hittar du dels väldigt lite bandning, och dels så mycket naturligt fotonbrus att felmarginalerna i AD-omvandlingen drunknar i övriga brustillskott.

Ganska läckra siffror 8 a/d i 1dmk4 , 12st i d3s och sedan den senare teknologin i d7000
Jag bryr mig inte hur Canon löser sitt signal omhändertagande,bara de gör det

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar