starta gärna en tråd om rätt exponering, jag håller inte med dig och det pga att du lever i en värld där du tror att resultet består i att alltid ligga rätt mellan 0-255 vilket inte är detsamma som att i vissa fall underexponera för att ett kontrastrikt motiv med en extrem högdager långt ovan medelgrått skall kunna komma med utan klippning och därefter justera resten av bilden med ett antal åtgärder.
På dpreview fick jag många liknande mothugg där människor av oförstånd ansåg att ett exempel var underexponerat och "felexponerat" och att resultatet låg då Canon i fatet - mitt svar var nej , inte med tanke på att jag utgått från högdager och båda bilderna är exakt lika exponerade och justerade med fill light och jag visar resultatet från de två.
Absolut inte! Du missförstod mig lite där.
Jag skrev att jag penslar i RAW dagligen och förändrar delar av mitt motiv för att få den exponeringen på de ställena jag känner för. Jag är FÖR högre DR för att kunna göra detta,
Jag ifrågasatte påstående om rätt eponering och den definieras i vilket område på bilden och ens egen uppfattning man vill ha bilden som. Jag fräter jämt medvetet på plats eller i LR och samma sak i lågdagrarna för att få det stuket jag vill. Mina bilder har nog värden på -100000 och +100000
Enkelt förklarat. Fotograferar jag i en tunnel vars slutände är ljust och tunneln är mörk i sig så kan jag alltså exponera efter antingen änden på tunnel eller på tunnelns väggar. Beroende på vad jag vill så vill jag påstå att gör jag rätt enligt det jag vill åstadkomma så har JAG exponerat rätt från fototillfället.
Sen kan jag ju göra flera exponeringar och lägga ihop dom som HDR eller helt enkelt göra en fusion och köra lager. Då påstår jag även här att jag exponerat varje enskild bild rätt.
MEN, försöker du exponer rättpå tex tunnelns väggar och sen vill i efterhandskonstruktion "rädda" högdagrarna så har du ju ändrat din åsikt om rätt exponering och därför exponerat lite fel.
De som har mer tid, rutinerade och har rätt utrustning brukar göra med en del blixtar och en hel del efterarbete. Men strävar att i grunden ha "rätt" exponerade basbilder.
DR eller ej eller exponera rätt. DR vill jag ha, men vill hellre försöka lära mig ljussätta, exponera, kompomera rätt från början för det är mitt mål.
Men för att förtydliga..... Jag överexponerar ständigt i min kamera med +1/3 och under/överexponerar, penslar ALLA mina RAW bilder.
/Stefan