Bra artikel från Scoop, som belyste frågan ur olika perspektiv.
Dock tycks diskussionen fortfarande sakna det som jag ser som bristerna med lagen:
För det första gäller den bara material som sprids.
Med andra ord kan man fota och filma hur mycket man vill (så länge det inte är skyddsobjekt med avbildningsförbud) och fylla otaliga hårddiskar med material från hela landet. Det är först när man vill exempelvis lägga ut en bild på Instagram eller skicka via Snapchat som myndigheterna ska in och titta, peta och bedöma.
Myndigheterna kan alltså inte i förväg stoppa någon från att fota/filma med drönare som senare vill skicka materialet till utländsk makt. Ja, att skicka till utländsk makt innebär förstås spridning, men då är ju skadan redan skedd...
För det andra berättar Lantmäteriet vad som är känsligt för totalförsvaret. Och det var väl inte meningen?
I Scoop-artikeln står följande om självgranskningsrätten (som kunde fås när Försvarsmakten satt och granskade): »Enligt Anders Wike togs möjligheten bort eftersom den inte fungerade väl, vilket också förs fram i regeringens proposition om lagen. Olika publicister fattade olika beslut vilket gjorde att det ibland gick att lista ut att någonting hemligt fanns på en plats och andra gånger hur det såg ut. Känsliga objekt kunde alltså indirekt pekas ut i stället för att döljas.«
Fast att känsliga objekt pekas ut sker ju även i dag. Jag har fått bilder och filmer stoppade av Lantmäteriet. Genom att se vad som inte är med i de godkända bilderna och jämföra med vad som är med i de icke-godkända bilderna är det inte svårt att lista ut vad som LM avser. I en av filmerna skrev de till och med ut tidskoden i minuter och sekunder när »det förbjudna« började synas i bild.
Och eftersom den absoluta majoriteten fortfarande struntar i att söka tillstånd, är det nästan garanterat att samma plats redan finns ute någonstans på nätet. Förmodligen i flera vinklar dessutom.
Jag håller med om att vi ska försöka skydda våra hemligheter, men den här lagen fungerar inte och borde göras om. Eller skrotas helt. Det här är ett sisyfosarbete som LM och FM redan har förlorat flera gånger om – och kommer att fortsätta förlora.
I övrigt håller jag med om att LM har gjort det smidigt för de av oss som söker tillstånd. Det kan visserligen ta några dagar att få svar, men processen är ganska rättfram och det är (än så länge) gratis.
/ Kiwi