Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drönarfotograf inför rätta

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tillgång till en skylift 42m och tänker fotografera därifrån.
Drönarfotografering är/blir inte aktuellt eller .... ?
Denna tog jag från tre, fyra meters höjd med ett stativ. Man kan få till stora ytor som ser ut att vara tagna högt uppifrån, men man får ha bra fotarbete.

Bilagor

• 161782757_3200342746735857_4346916665220864977_n~2.jpg
    161782757_3200342746735857_4346916665220864977_n~2.jpg
    464 KB · Visningar: 61
Sida 51 och 52 i propositionen tar upp händelsen och man ser inte anskaffarfriheten som ett problem. Anskaffa bäst du vill. Det är publiceringen som begränsas.

"Av 6 kap. 2 § sista stycket TF följer att spridning av en karta eller en därmed jämförlig ritning eller bild som innehåller uppgifter av betydelse för rikets försvar får regleras i lag"

MIn tidigare länk här ovan till en annan artikel om ämnet knöt ihop säcken bra.
Det jag ville belysa är att en del publikationer driver linjen att de kan "hoppa över" steget med tillståndsprövning hos Lantmäteriet. Och att publicera bilderna ändå, Utan att begå lagbrott.

Något som vi inte kan veta säkert utan ett prejudikat.

För övrigt uppskattar jag ditt arbete med de här frågorna!

Jag har tillgång till en skylift 42m och tänker fotografera därifrån.
Drönarfotografering är/blir inte aktuellt eller .... ?
Har faktiskt samtalat med en av handläggarna på Lantmäteriet om det en gång.
(En mycket sympatisk person för övrigt).
Detta eftersom jag har en "fotomast" som når upp till 4,5 meter.
Du har helt rätt i att en bild tagen från en skylift inte behöver tillstånd för publicering. Vilket motsvarande bild tagen med en drönare hade behövt.

Det jag ville belysa är att en del publikationer driver linjen att de kan "hoppa över" steget med tillståndsprövning hos Lantmäteriet. Och att publicera bilderna ändå, Utan att begå lagbrott.

Något som vi inte kan veta säkert utan ett prejudikat.

För övrigt uppskattar jag ditt arbete med de här frågorna!
Säkert är inget när det kommer till oprövad mark. Jag tror att händelsen kommer bli en ögonöppnare och att tidningar kommer anmälas.

En bild på någons privata skogsmark kan innehålla en till synes helt "vanlig skogsväg" som i själva verket är tillräckligt viktig för "rikets säkerhet" så att den är retuscherad på flygbilder och satellitbilder m.m. (det är faktiskt vanligare än man kan tro).
Det påverkas inte av vem som har tagit bilden, eller beställt bilden.
Jag gissar att Lantmäteriet utgår från att en markägare förväntas undvika att ta bilder som kan vara skadliga för rikets säkerhet (om de sprids), men formuleringen om undantaget antyder ingenting sånt. Security by obscurity.

Kuriosa: ett tag var FRA på Lovön retuscherad på Eniros satellitbild över Lovön så att det såg ut om att den skog som finns runt byggnaderna även fanns på byggnadernas plats (inga byggnader syntes alltså). Men inte på Google Maps. :)
Numera är det inte längre retuscherat på Eniro. Adressen finns dessutom på Eniro så det kanske inte är så stor poäng med att retuschera flygfotot …
Det förkommer också att försvarsmakten arrenderar privat mark, för sådant som klassas som "Skydsobjekt". (Vilket brukar innebära att markägaren har kännedom om detta, under tystnadsplikt).
Skyddsobjekt får man väl inte fotografera om de har avbildningsförbud, oavsett om man är markägare eller inte?

...
Skyddsobjekt får man väl inte fotografera om de har avbildningsförbud, oavsett om man är markägare eller inte?
Visst är det som du skriver.
Men om du är markägare och känner till foto/avbildnings-förbud under tystnadsplikt så vet du ju om att du begår ett lagbrott.

"Problemet" med "lodbilder" är ju att du kan få med sådant som inte får synas på bilden, inklusive SO med foto/avbildnings-förbud utan att iaktta skyltarna. Därav så fyller ju tillståndsgivningen/regelverket från LM sitt syfte.

(Med reservation för att jag inte har tolkat regelverket korrekt).

Det finns flera undantag från kravet på att Lantmäteriet ska granska flygfoton och bevilja eller avslå spridningstillstånd.

Ett av undantagen gäller skog, och undantaget gäller bara om det är markägaren som tar bilden eller uppdrar åt någon att ta bilden. Om undantaget ska gälla får inte bilden innehålla någonting som är skapat av människor, förutom om det är något som är en offentlig plats, t.ex en väg.

Vad jag inte förstår är varför undantaget är begränsat till att gälla för markägaren. Anses markägare vara mer patriotiska än andra? Det finns ju andra undantag som gäller generellt för alla som flygfotograferar.

Bra artikel från Scoop, som belyste frågan ur olika perspektiv.

Dock tycks diskussionen fortfarande sakna det som jag ser som bristerna med lagen:

För det första gäller den bara material som sprids.

Med andra ord kan man fota och filma hur mycket man vill (så länge det inte är skyddsobjekt med avbildningsförbud) och fylla otaliga hårddiskar med material från hela landet. Det är först när man vill exempelvis lägga ut en bild på Instagram eller skicka via Snapchat som myndigheterna ska in och titta, peta och bedöma.

Myndigheterna kan alltså inte i förväg stoppa någon från att fota/filma med drönare som senare vill skicka materialet till utländsk makt. Ja, att skicka till utländsk makt innebär förstås spridning, men då är ju skadan redan skedd...

För det andra berättar Lantmäteriet vad som är känsligt för totalförsvaret. Och det var väl inte meningen?

I Scoop-artikeln står följande om självgranskningsrätten (som kunde fås när Försvarsmakten satt och granskade): »Enligt Anders Wike togs möjligheten bort eftersom den inte fungerade väl, vilket också förs fram i regeringens proposition om lagen. Olika publicister fattade olika beslut vilket gjorde att det ibland gick att lista ut att någonting hemligt fanns på en plats och andra gånger hur det såg ut. Känsliga objekt kunde alltså indirekt pekas ut i stället för att döljas.«

Fast att känsliga objekt pekas ut sker ju även i dag. Jag har fått bilder och filmer stoppade av Lantmäteriet. Genom att se vad som inte är med i de godkända bilderna och jämföra med vad som är med i de icke-godkända bilderna är det inte svårt att lista ut vad som LM avser. I en av filmerna skrev de till och med ut tidskoden i minuter och sekunder när »det förbjudna« började synas i bild.

Och eftersom den absoluta majoriteten fortfarande struntar i att söka tillstånd, är det nästan garanterat att samma plats redan finns ute någonstans på nätet. Förmodligen i flera vinklar dessutom.

Jag håller med om att vi ska försöka skydda våra hemligheter, men den här lagen fungerar inte och borde göras om. Eller skrotas helt. Det här är ett sisyfosarbete som LM och FM redan har förlorat flera gånger om – och kommer att fortsätta förlora.

I övrigt håller jag med om att LM har gjort det smidigt för de av oss som söker tillstånd. Det kan visserligen ta några dagar att få svar, men processen är ganska rättfram och det är (än så länge) gratis.

/ Kiwi

Bra artikel från Scoop, som belyste frågan ur olika perspektiv.

Dock tycks diskussionen fortfarande sakna det som jag ser som bristerna med lagen:

För det första gäller den bara material som sprids.

Med andra ord kan man fota och filma hur mycket man vill (så länge det inte är skyddsobjekt med avbildningsförbud) och fylla otaliga hårddiskar med material från hela landet. Det är först när man vill exempelvis lägga ut en bild på Instagram eller skicka via Snapchat som myndigheterna ska in och titta, peta och bedöma.

Myndigheterna kan alltså inte i förväg stoppa någon från att fota/filma med drönare som senare vill skicka materialet till utländsk makt. Ja, att skicka till utländsk makt innebär förstås spridning, men då är ju skadan redan skedd...

För det andra berättar Lantmäteriet vad som är känsligt för totalförsvaret. Och det var väl inte meningen?

I Scoop-artikeln står följande om självgranskningsrätten (som kunde fås när Försvarsmakten satt och granskade): »Enligt Anders Wike togs möjligheten bort eftersom den inte fungerade väl, vilket också förs fram i regeringens proposition om lagen. Olika publicister fattade olika beslut vilket gjorde att det ibland gick att lista ut att någonting hemligt fanns på en plats och andra gånger hur det såg ut. Känsliga objekt kunde alltså indirekt pekas ut i stället för att döljas.«

Fast att känsliga objekt pekas ut sker ju även i dag. Jag har fått bilder och filmer stoppade av Lantmäteriet. Genom att se vad som inte är med i de godkända bilderna och jämföra med vad som är med i de icke-godkända bilderna är det inte svårt att lista ut vad som LM avser. I en av filmerna skrev de till och med ut tidskoden i minuter och sekunder när »det förbjudna« började synas i bild.

Och eftersom den absoluta majoriteten fortfarande struntar i att söka tillstånd, är det nästan garanterat att samma plats redan finns ute någonstans på nätet. Förmodligen i flera vinklar dessutom.

Jag håller med om att vi ska försöka skydda våra hemligheter, men den här lagen fungerar inte och borde göras om. Eller skrotas helt. Det här är ett sisyfosarbete som LM och FM redan har förlorat flera gånger om – och kommer att fortsätta förlora.

I övrigt håller jag med om att LM har gjort det smidigt för de av oss som söker tillstånd. Det kan visserligen ta några dagar att få svar, men processen är ganska rättfram och det är (än så länge) gratis.

/ Kiwi

Enklast och tydligast vore att totalförbjuda RC-flyg.

...
Anses markägare vara mer patriotiska än andra? Det finns ju andra undantag som gäller generellt för alla som flygfotograferar.

Finns det något som är känsligt för totalförsvaret, så kan du förvänta dig att markägaren känner till det, samt att markägaren väl känner till vad ett brott mot skyddslagen innebär.
(Naturligtvis så är markägaren i det fall känner till sådan information bunden av tystnadsplikt.)

Hej!
Tänkte säga att det INTE är jag som anmäld personen. Det enda jag gjorde i gruppen var att informera att personen fotograferat åt samma håll som en fängelseanstalt låg och att det vore lämpligt att ha spridningstillstånd på bilden. Det var också så att jag informerade i gruppen att den personen som spred bilden var ansvarig (en kompis till drönarpiloten) då det var denne som spred och i så fall kunde råka illa ut. Då kom drönarpiloten in och började bete sig som ett arsle och bad om att folk skulle polisanmäla honom. Vilket tydligen någon har gjort. Obs. Det är inte jag som polisanmält.

Bilagor

• dronare2.jpg
    dronare2.jpg
    82.3 KB · Visningar: 69
Bilden som folk delat här som jag såg. Som sagt, folk i gruppen försökte få förstå varför han inte följde direktiven om han är en erfaren drönarpilot och visste om reglerna.

Bilagor

• dronare.jpg
    dronare.jpg
    90 KB · Visningar: 56
Länk till delar ur förhör. Det är för övrigt inte FL som är anmälaren på pappret, så som man kan få uppfattningen av skärmdumpen ovan.

Precis, jag har inte anmält. Men det är tusentals personer med i gruppen så jag gissar någon annan gjorde det när personen uttryckligen utmanade folk att göra det.

Så han spred bilderna innan han publicerade dessa och när han blev började hetta till så sökte han?

Så det han står åtalad för är alltså inte att han spred bilder som egentligen inte skulle vara godkända utan att han inte hade tillståndet innan bilderna publicerade?

Det verkar väl rimligt att åtalet avser det som lagen uttrycker - att det inte är tillåtet att sprida bild utan tillstånd. Helt oavsett vad som finns i bilden.
Tillstånd först. Sprida sedan.

Det verkar som dagens drönarbilder som publicerats i tidningarna efter översvämningarna inte har horisont. Ett aktivt val nu efter åtalet?

Edit: Aftonbladet lade upp en med horisont, men man kan ju ha hunnit få tillstånd under dagen. Som frilansare får man se till att begära anonymitet av tidningarna när man skickar in.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar