ANNONS
Annons

dpi?

Produkter
(logga in för att koppla)
Grubban skrev:
Tack för era svar. Har kikat efter i annonsen igen och det står bara att man ska skicka bidragen på en CD-skiva med en upplösning på 300dpi. Jag får helt enkelt bara skicka bilderna som dom är då. Det kan inte vara så att dom vill ha bilderna i 300dpi för att om dom vill publicera bilderna i en tidning så kanske 300dpi passar bäst till den storleken dom tänkt sig?

Om de nu blandat begreppen dpi och ppi, så borde de ändå berätta vilka mått bilden ska ha, annars kan du ju skicka in en bild i 300 ppi som är i storlek 1 x 1 cm, och du uppfyller fortfarande de uppställda kraven!

Betydligt enklare att förstå för de flesta blir det om man istället anger bildstorleken i pixlar - att exempelvis den kortaste sidan måste vara minst 2000 pixlar lång. Svårt att missförstå.

Har du länken till tävlingen eller är du rädd att det blir för mycket konkurrens om du publicerar länken här? :)

näe de står ju ingen storlek, lite skumt:/ Näe jag har adress till tävlingen, det var en annons i tidningen, och ja, jag är rädd för kokurrensen:p

Angående skillnanden mellan ppi och dpi, så tror jag att det inte blir helt fel om man sammanfattar det så här:
-Dpi är antalet exponeringspunkter per tum. Används av skrivare, sättare, tryckmaskiner och skannrar. Det är den minsta punkten som en maskin klarar av att skriva ut/läsa av. Bör ej förväxlas med lpi.

-Ppi är antalet pixlar per tum och vidare är en pixel en digital bildelement. Dvs. det minsta bildelementet som en digital bild är uppbyggd av. Pixlar kan du se enbart i elektronisk form.

-Lpi är linjer per tum och anger rastertätheten. Alltså hur många rasterpunkter som det får plats per tum. En rasterpunkt byggs upp av flera exponeringspunkter. Lpi behöver inte vara statiskt, alltså kan samma maskin oftast skriva ut med flera olika rastertätheter. Dpi däremot är maskinspecifikt och kan oftast* inte altereras.

*Det finns bläckstråleskrivare som klarar av att skriva ut med olika stora punkter, men då anges med dpi den minsta punkten den klarar av att skriva ut.

Eeros skrev:
Angående skillnanden mellan ppi och dpi, så tror jag att det inte blir helt fel om man sammanfattar det så här:
-Dpi är ... Bör ej förväxlas med l pi.

Bra formulerat, men menar du inte ppi istf lpi?

Lpi och Dpi har jag aldrig varit med om att någon blandat ihop

tiq skrev:
Bra formulerat, men menar du inte ppi istf lpi?

Lpi och Dpi har jag aldrig varit med om att någon blandat ihop

Nej, jag menade faktiskt lpi, men dpi bör ju inte heller förväxlas med ppi, så du har ju helt rätt där. Såväl dpi, ppi som lpi betecknar olika saker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar